Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#475 Als het aan ideeën ontbreekt

Bladzijden van gerecycled papier, gebroken wit van kleur en ongelinieerd.
Hoe dan ook, het schrift ligt open op de eerstvolgende pagina, klaar voor de eerste aanzet tot een verhaal. Het blijft bij een zucht.
Een déjà-vu-gevoel bekruipt me, maar zelfs voor het niet kunnen bedenken van een goede zin moet ik eerst iets hebben waar ik niets bij kan verzinnen.

Na een flinke wandeling – schijnt te helpen, zeggen ze – sla ik het schrift open voor een hernieuwde poging.
Niets, zelfs geen doedel. Mijn brein is nog net zo leeg als het papier voor me.
Ik kijk naar de afgeknauwde pen met een of andere duistere reclame erop in mijn hand. Misschien ligt het aan het schrijfgerei – goed werk vergt immers goed werkmateriaal – en ik schud de inhoud van het etui op tafel. Behalve een dure vulpen die ik ooit eens kreeg, nooit gebruikte en die nu opgedroogd mooi ligt te wezen, is het vooral reclame en gejat spul dat voor me ligt.

Uit wanhoop open ik de laptop en surf naar de site om de verhalen te lezen die al geplaatst zijn. Jaloers op wat ik zie, borrelt er een gedachte bij me op: misschien kan ik wat ideeën 'lenen'. Gewoon, van ieder een zin of paar mooie woorden en dan … Walgend van mezelf klap ik het apparaat snel dicht. Nu niet en nooit niet!

De blanco pagina staart me maagdelijk en geduldig aan. Het heeft eigenlijk wel iets rustgevends.
Dan daagt het me. Misschien is het helemaal niet de bedoeling dat er iets op papier komt, dient het gewoon leeg te blijven. Geen schande om een keer geen inspiratie te hebben, toch?

Opgelucht sluit ik het schrift en leg het weg.
Volgende week ga ik er weer voor zitten en dan gaat deze pagina schitteren.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gerecycled papier is zelden ordinair wit denk ik. In de zin 'Behalve een dure ...' zou ik 'nooit gebruikte' voor het woord 'dure' plaatsen. Als ik het goed begrijp schrijf je dus alles met de hand (en versleten pennen) terwijl er een laptop voor je staat die geen onnodig papier verbruikt. Goed Fief, dat je niet hebt durven afkijken. The shining gloort aan de horizon. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, je hebt gelijk. Ik heb de eerste zin aangepast. 
In de zin die je aanhaalt, is het een samentrekking. Ik zag nu wel dat er een woordje miste. Dat is toegevoegd.
Nee, ik schrijf mijn verhalen altijd op de computer. Het zou me te veel papier kosten.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het verhaal dat nooit geschreven werd. Is dit nu #475 of #474 bis? Een déjà-vugevoel bekruipt me.
Mooi onder woorden gebracht, maar ik heb wel een paar puntjes:

  • déjà vu gevoel > déjà-vugevoel
  • een hernieuwde poging … > Een hernieuwde poging wat? Ik zou liever gewoon een punt zien.
  • Niets, zelfs geen doodle. > Ik zou het liever noteren als: Niets. Zelfs geen doodle. Doodle is inmiddels vernederlandst tot doedel
  • Goed werk vergt immers goed werkmateriaal en ik schud de inhoud van het etui op tafel. > Verwarrende samengestelde zin. Liever 'en' vervangen voor 'dus' of weglaten en er twee aparte zinnen van maken.
  • Behalve een dure vulpen [...] is het vooral reclame en gejat spul wat voor me ligt. > reclame- en gejat spul dat voor me ligt. 
  • “lenen” > 'lenen'
  • shinen > schitteren

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, bedankt voor je scherpe blik. Dank je wel voor de moeite die je genomen hebt. Een aantal dingen heb ik aangepast, maar sommige dingen hebben ook met schrijfstijl te maken.

déjà vu gevoel > déjà-vugevoel  --> volgens Onze Taal moet het déjà-vu-gevoel zijn.

dat of wat ---> ik heb het veranderd in dat, maar ik ben nog niet overtuigd. Als ik op de site van Onze Taal kijk, krijg ik voor mij de bevestiging dat wat ook goed is. Maar wellicht zie ik het verkeerd.
https://onzetaal.nl/taalloket/wat-dat

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dat of wat ---> ik heb het veranderd in dat, maar ik ben nog niet overtuigd.

Snap ik niet. Je zegt toch ook niet: een dure vulpen wie ik ooit eens kreeg of gejatte spullen wie voor mij liggen? Of lees ik het verkeerd en verwijst 'wat' niet naar 'gejat spul', maar naar iets anders? In dat geval moet er een komma tussen 'spul' en 'wat', maar dan is het mij niet duidelijk waar 'wat' naar verwijst.

En wat bedoel je met reclame in reclame en gejat spul? Reclamefolders? Dan staat het er juist, maar naar mijn idee bedoel je reclamepennen. 'Pennen' vervang uit literaire overwegingen voor 'spul', dus: reclamespul en gejat spul. Reclamespul is één woord, dus moet er een streepje achter reclame in reclame- en gejat spul.

Déjà-vu-gevoel zal waarschijnlijk ook mogen als je bang bent dat de samenstelling onduidelijk wordt, maar déjà-vugevoel is juister.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, het gaat om dat wat voor me ligt, namelijk reclame en gejat spul. En dus niet die dure vulpen. En ik zeg ook niet dat je geen gelijk hebt, alleen ben ik er nog niet van overtuigd.
Met reclame bedoel ik inderdaad pennen met reclame erop, weggevertjes. Ik denk dat als ik de inhoud van een etui op tafel schud, het wel duidelijk is dat het geen reclameblaadjes zijn. 
Déjà-vu-gevoel of déjà-vugevoel kan allebei, maar ik volg hierin het advies van Onze Taal.

Lid sinds

2 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, ik vind het een leuk stuk. Je gebruikt mooie woorden en zinnen. Daardoor is het, ondanks dat het misschien niet het meest originele verhaal is, toch niet saai. Ik kijk uit naar het moment dat je wel inspiratie hebt!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Vivian, bedankt voor je reactie. Als de volgende opdracht inspirerender is, gaat een beter verhaal volgen. Hoop ik.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Inderdaad mooi beschreven. Op zich vind ik beschrijvingen over de worsteling met de betreffende schrijfopdracht niet de beste verhalen opleveren en dat geldt hier ook wel. Uit bovenstaande reactie denk ik dat je dat zelf ook al geconcludeerd hebt. 😀 Maar toch: mooie zinnen, goed beschreven en wat me vooral aansprak: uiteindelijk het blad gewoon wit laten.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt, Hadeke. Dit zijn niet de meest inspirerende verhalen. Toch fijn dat je het gelezen hebt. Volgende week zal ik beter mijn best doen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja Fief, ik voel je pijn, dus dat is gelukt :)

De blanco pagina staart me maagdelijk en geduldig aan. Het heeft eigenlijk wel iets rustgevends.
Dan daagt het me. Misschien is het helemaal niet de bedoeling dat er iets op papier komt, dient het gewoon leeg te blijven. Geen schande om een keer geen inspiratie te hebben, toch?

maagdelijk en geduldig aangestaard worden, ik zou er stiepelgek van worden, maar jij vindt de rust! Knap.

GG!

 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jammer dat deze opdracht geen inspiratie voor je opleverde. Wellicht is de associatie met niet kunnen schrijven te sterk. Dat heb je met sommige symbolen blijkbaar. Toch vond ik de uitwerking fijn om te lezen en ook heel herkenbaar.