Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#473 De dirigent in de plantenbak

Het was op een zonnige dag in mei toen ik onze koordirigent ontwaarde in een plantenbak.
Ik wist niet zo goed wat ik hiervan moest denken. Daar zat hij op zijn knieën, tussen bloeiende krentenboompjes en heesters. Zijn kale kruin, rijzend uit de rododendron, geleek een reusachtig ei in een kleurrijk vogelnest. Was hij iemand aan het bespieden? De plantenbak maakte deel uit van een rij die het goed gevulde terras van Café Diable afschermde van het drukke stadsverkeer.
Onze blikken kruisten elkaar. Even leek hij te schrikken. Hij legde zijn vinger tegen de lippen, wenkte mij en gebaarde mij naast hem plaats te nemen. Verbouwereerd zette ik mij neer op de rand van de bak.
“Moet je opletten”, sprak hij op samenzweerderige toon en wees met zijn neus naar de mensen aan de tafels. Uit zijn zak haalde hij een piepklein cymbaaltje en tikte ertegen met zijn trouwring. “Ping!” Als op commando gleden vele handen in tassen, broekzakken, vestzakken en jaszakken en mobiele telefoontjes kwamen naar boven.
“Frappant, nietwaar!“ fluisterde hij opgewonden. Ik knikte. Ontsteld keek ik naar het telefoontje in mijn rechterhand. Haastig stopte ik deze terug in mijn broekzak. Ook op het terras waren de meeste telefoons inmiddels weer verdwenen of opzij gelegd.
De dirigent boog zich naar mij toe. “Een tijdje terug zat ik in de consertzaal. Toen tijdens de uitvoering een triangel klonk, zag ik een aantal mensen naar hun mobieltje grijpen. Sindsdien ben ik op zoek gegaan naar de 'ping' die de meeste mensen in beweging brengt. En vooralsnog is dat deze.” Weer tikte hij tegen het metaal. Niet alleen op het terras werd gereageerd. Wandelaars vertraagden hun pas en een fietser slingerde gevaarlijk toen hij in zijn kontzak greep. Ik maakte me klein, want ik zag een paar mensen achterdochtig onze kant op kijken. Dat had de maestro blijkbaar ook in de gaten. Hij stopte zijn muziekinstrument snel in zijn zak en bestudeerde aandachtig een vogel in de lucht.
“Afijn,” zei hij toen de rust was weergekeerd, “ik stap maar eens op. We zien elkaar bij de volgende repetitie.” Bij wijze van afscheid tikte hij nog eenmaal tegen het cymbaaltje. Ongewild schoot mijn hand weer richting broekzak.

Als tegenwoordig mijn telefoon geluid maakt, kijk ik toch even om mij heen om te zien of er geen dirigent in de plantenbak zit.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, ik heb genoten van je verhaal. Goed gevonden, vlot geschreven. Met brede glimlach gelezen. Ik heb het als ik Ed Sheeran hoor zingen.

gebaarde mij naast hem plaats te nemen.  ---> dit moet een erg grote plantenbak zijn. Zat de dirigent er misschien achter ipv erin?

consentzaal --> ik denk concertzaal 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik krijg een soort Freek Vonk gevoel bij, de mens en zijn gedrag getoond als een vreemde diersoort.

Mooi gedaan, met plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor jullie respons!

Fief,

Ja, grote, brede of lange plantenbakken zijn er ook, maar zelf dacht ik aan een plantenbak ernaast. Ik spreek tenslotte van een rij plantenbakken. Is verduidelijking nodig?

En het moet zeker concertzaal zijn. Snel aangepast.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Musonius,

Bedankt voor je verhaal. Wat een ontzettend leuk verhaal! Het enige wat ik een beetje moeilijk vind, is me voor te stellen hoe de dirigent in de plantenbak zit en tegelijkertijd ongezien blijft, dat beeld klopt niet helemaal in mijn hoofd. Misschien zou je daar nog iets meer woorden aan kunnen geven. Ik kan me niet voorstellen hoe je niemand kan zien in een plantenbak namelijk!

Verder heb ik geen opmerkingen. Erg leuk gedaan!

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anna,

Dank voor je commentaar. Ik heb een paar zinnen ter verduidelijking toegevoegd. Hopelijk helpt dit de lezer een beter beeld van het tafereel te krijgen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De grootte van de plantenvak is nu duidelijker. Ik zie hem tussen de struikjes en krentenboompjes zitten. Die laatste moest ik wel ff opzoeken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, de rododendron ken ik wel. Tol Hanse, Wim Sonneveld en krentenmikken zijn me zeker bekend, maar ik had nog nooit van krentenboompjes gehoord. Een krentenboom is geen rhododenderon.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aha! Prachtige boompjes. Ze staan voor mijn huis het is een lust voor het oog als ze in bloei staan. Als ze daarna hun bloesem verliezen, is het net of het sneeuwt in de zomer.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Machtig verhaal! Zoals steeds vol beeldende fantasie in een uiterst vermakelijk kader. Een eenvoudig idee boeiend verteld. Knap!

ZGG