Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#473 - Een komkommer om van te smullen

'Jos!' roept Sonja met een stem als een Greenpeace-activiste op steroïden. 'Zie je mijn outfit?'

Jos kijkt niet op.

Sonja rolt met haar ogen. 'Ik hees me in dit ding om indruk op je te maken, idioot!'

Jos zucht, zijn blik standvastig op het schermpje van het toestel in zijn handen, zijn vingers tokkelen.

Eergisteren paradeerde Sonja in haar minirok, rode pumps tot over de knieën, borsten gespannen in een vijf maten te klein K3-T-shirtje en geblondeerde haren in een dot over de Meir. Niemand keek op. Iedereen beitelde hun smartphonescherm, als zombies die een bloedfonteinserie bingewatchen.

Zoals Jos nu.

Zelfde verhaal gisteren. Ze treinde naar Eindhoven - buiten haar straal, maar een vaste klant. Alle mannenogen prikten op hun Samsungs. In het midden van het wagongangpad rukte ze haar string uit, spreidde haar benen en schreeuwde luid: 'Gratis bloem te plukken.'

Nul reactie. 

Dertig seconden later bulderlachte een gozer - kaal maar met zwartbaard - op het stoeltje tegenover haar. Hij keek niet op van zijn iPhone. Op zijn schermpje sprong een obese kip op de rug van een varken.

'Jos, jij varken!' roept Sonja. 

Jos blijft smartphonestandbeeld.

Waarom denkt ze nu aan die keer dat ze voor Piet - haar vaste uit Poperinge - plat op de buik op bed moest, aars omhoog en billen opengetrokken. Omdat ze schrok toen hij een iPad op haar kont monteerde?

‘Wattefuk, Piet?’ Het geluid vervormde door haar slipje in de mond. Piet gromde en de titeltrack van Spiderman klonk.

De wereld is om zeep, denkt Sonja.

Piet vervaagt en haar moeder verschijnt.

Haar moedertje nodigde haar vanmorgen uit - via Whatsapp. ‘Hapje eten bij Jules Crapule? 1300!’ 

Sonja komt altijd wanneer gevraagd, dus stipt op tijd arriveerde ze aan de tafel waar haar moeder swipende was. 

“Hey mams!”

Haar moeder wees - zonder opkijken - naar de bestel-QR-code en sprak de rest van de lunch geen woord.

‘Duiveltoestellen,’ dacht ze.

‘Actie!’ denkt ze.

Sonja trekt haar jurk uit, neemt haar iPhone, loopt naar de keuken, plukt een komkommer uit de frigo - de allerdikste - en laat de iPhonecamera - 42 megapixels! - twintig keer flitsen.

Wanneer ze terug naar de woonkamer stapt, zit Jos nog gebeeldhouwd. Ze kijkt naar zijn armspieren waar ze verliefd op werd. Ze tuurt naar zijn borsthaar waar ze in wegdroomde.

Jos-phone piept driemaal.

'Vet Son! Jouw nieuwe fotoserie op OnlyFans is geniaal!'

De lul keek niet op, denkt Sonja.

'Zo'n komkommer wil ik ook wel,' zucht Jos.

 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Snel, talig en grappig. Ik begin de stijl te herkennen (net als de prostituees) en lees het graag. Maar raak ook benieuwd hoe je langzamere en bedachtzame schrijfsels zijn.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik bewonder je om je durf, je vlotte schrijfstijl en je ongeremdheid. De moeite die Sonja doet om gezien te worden, is grappig gevonden. Of misschien zelfs triest.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: hehe LP, was hij maar nog bij ons!

@Raymond: dank, de langzamere en bedachtzamere zijn nog niet ontsproten :)

@Fief: Dankje, best triest inderdaad!

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je blijft de meester van de moderne burleske. En, ja, achter de grove, platte taal gaat een hoop tragiek schuil. Graag gelezen.

Dit wringt: Iedereen beitelde hun smartphonescherm,

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony, 

Dank voor je verhaal! Een stem als Greenpeace-activiste op steroïden is weliswaar een originele, beeldende vergelijking, maar qua stemgeluid kan ik me niet voorstellen hoe dat zou moeten klinken. Wellicht zou je hier iets anders voor kunnen bedenken. 

Voor de rest een goed, vlot geschreven verhaal en de opdracht is mijns inziens geslaagd!

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Mus: dank, de meester van iets is fijn, is het burleske, nog beter! Ik neem jouw compliment niet licht! En dank ook om de 'verborgen' tragiek te zien.

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Anna: ook dank! Ben je zeker dat je nog nooit een Greenpeace (of aanverwante)  activiste tegengekomen bent op steroïden en dat stemgeluid, dat timbre die je smeekt, nee - eerder verplicht - om iets te tekenen of te kopen? Als je nog maar aan denkt om te weigeren je al onmiddellijk voelt dat je de hel in gaat? Blij voor jou, voor mij een ervaring die al meermaals de revue gedaan heeft ;)

Dat is soms het probleem merk ik, ik schrijf iets, wat andere lezers totaal onbekend is.

We blijven zoeken.

Dank!

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Genoten van je verhaal én taal. Niet alleen de activiste drijft op steroïden. 😀  Ik krijg er wel een beeld bij. Het lijkt 'over the top', maar schetst vooral een intriest beeld van onze sociale ontheemdheid. En dan zo'n afgekoelde komkommer, die de lust nog een beetje warm houdt ...

Graag gelezen.