Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

471 - schrijfgerei

 

Een onverwacht lege zondagmorgen ligt op me te wachten. Normaal gesproken kom ik hier te weinig aan toe, dus dit is echt ideaal. Schrijfoefeningen doen, dat ene idee uitwerken, een begin maken aan de inzending voor de schrijfwedstrijd, meters maken vandaag. Nadat ik de hond heb uitgelaten, de was heb opgevouwen en uitgebreid ontbeten heb, ga ik achter mijn laptop zitten. Even snel social media bekijken, mijn mail opruimen en mijn bureaublad ordenen. Drie koppen thee en nog een was later kijk ik naar het nog steeds lege word-document. Terwijl de knipperende cursor me uitlacht, besluit ik inspiratie op te doen door op de website van de schrijfster te kijken, die de wedstrijd uitgeschreven heeft. Ik lees haar blog en bekijk enkele filmpjes. Ik krijg ideeën, schrijf ze op en wis ze weer. Ik schrijfster? Laat me niet lachen, ik kan niet eens één pakkend idee bedenken. Verslagen scrol ik weer verder op haar website. Plotseling zie ik het, zij schrijft meestal met een vulpen!

Achterdochtig bekijk ik mijn eigen schrijfgerei. Waar denk ik mee bezig te zijn, met die goedkope pennen? 

Het volgende uur besteed ik aan googlen naar vulpennen, en uiteindelijk heb ik mijn keus gemaakt. Een mooie stijlvolle pen, waaraan je meteen ziet dat die alleen maar door échte schrijvers gebruikt wordt. Die mooie pen vraagt natuurlijk om nieuwe schriften, dus ook deze zet ik meteen op mijn lijstje. Voldaan reken ik een aankoop af die over twee dagen wordt geleverd.

Voor het gemak vergeet ik de la vol met lege schriften en notitieboeken. Die liggen allemaal nog op een geweldig idee te wachten, want je kunt toch niet zomaar lukraak ergens in gaan schrijven? Wel met een vulpen natuurlijk, dat spreekt vanzelf. Zodra die geleverd wordt, zullen de verhalen er vanzelf uit stromen. Toch?

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij, Ginger84, heb je hier een techniek te pakken die veel schrijvers gebruiken: gewoon maar gaan schrijven over je leven. Ik zag het zelfs letterlijk gezegd worden door Martin de Haan, de literair vertaler die romancier werd. Ik heb hem zelf ook half gebruikt in mijn stukje. Je benut hem in elk geval vlot en met een leuke ironie.

Ik de linkshandige herken me er niet in, de vulpenliefde, en voor mij zou het niet werken, behalve drempelverhogend – vandaar denk ik die hoge lege stapel in je la. Geef mij maar een kwispelende cursor voor de brainstorm.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik onderschrijf Kruidnagels opmerking: geef mij maar het toetsenbord. De vulpen kreeg ik op de lagere school om leesbaar te kunnen leren schrijven en dat heeft wel geholpen. Leuke gedachten, die maar weer eens aantonen dat ik niet de enige ben die tijd weglummelt. Waarvoor dank.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ginger, de vulpen was ooit een hoger doel waar wij naar streefden. Vroeger ging het van het potlood naar de ballonnetjespen die in een penhouder werd gestoken en in een inktpot werd gestopt. Die inktpot zat in de schoolbank en werd regelmatig door de meester bijgevuld. De vulpen was verboden tot ons geschrift 'gevormd' was. Meestal kreeg je een vulpen als geschenk ergens rond je twaalfde verjaardag. Er bestonden zeer waardevolle exemplaren, soms met gouden pennen. Ik gebruik ze nu nog bij het versturen van verjaardagkaartjes, maar voor mijn verhalen zweer ik bij het toetsenbord. Goede in-vul-ling van de opdracht!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ginger, ik vind het een leuk verhaal. Ik mis wel het onbeduidende erin, of zie ik iets over het hoofd? Graag gelezen.

Een onverwacht lege zondagmorgen ligt op me te wachten.  ---> Voor een lege zondagmorgen ga je toch nog eerst nog heel wat doen voor je kunt beginnen: "Nadat ik de hond heb uitgelaten, de was heb opgevouwen en uitgebreid ontbeten heb, ga ik achter mijn laptop zitten. Even snel social media bekijken, mijn mail opruimen en mijn bureaublad ordenen. Drie koppen thee en nog een was later kijk ik naar het nog steeds lege word-document." Volgens mij is de zondagmorgen hiermee al gevuld en dan heb je nog geen letter op papier gezet.

besluit ik inspiratie op te doen door op de website van de schrijfster te kijken, die de wedstrijd uitgeschreven heeft. ---> de komma mag weg

googlen ---> googelen

Voldaan reken ik een aankoop af   ---> volgens mij moet het zijn: Voldaan reken ik de aankoop af. Je rekent namelijk niet willekeurig een aankoop af, maar hetgeen je net besteld hebt.

Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

@allen, bedankt voor jullie reactie! Ik ben zelf toch ook niet van de vulpen, maar dit was een mooie metafoor voor mijn schrijfuitstelgedrag :)

@fief, de lege zondag was leeg want zonder man en kind, wellicht niet duidelijk genoeg. De pen was het onbeduidende, want inspiratie zou niet van zoiets kleins als een goede pen moeten afhangen 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal over schrijven en ik denk zeer herkenbaar. De vulpen krijgt een hoofdrol toebedeeld maar dat is slechts schijn, het gaat om het niet schrijven. Ook zeer herkenbaar voor velen, dat het voorgenomen schrijven niet plaatsvindt. Je kunt het ook doortrekken naar vele andere voornemens die niet plaatsvinden. Verbeteringen van je persoon die niet plaatsvinden. Daarom is het een geslaagd verhaal.