Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#465 Hemels spel

Genesis,  niet de Britse rockgroep, maar het alom bekende Bijbelboek over de schepping van de wereld,  vermeldt in vers 2:2-3:
Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

Het overgrote deel van de mensheid zou voortaan die dag rusten en noemde hem:  zondag.
Ook in het hiernamaals bleef het een bijzondere dag waarop niet alleen uitgeblazen werd, maar ook tijd gemaakt werd voor sport en spel.

Zo speelt op een zonnige zondagmiddag  de Heilige Drievuldigheid een partijtje golf. Net als in vele landen op de aardbol, spreken God de Vader, de Heilige Geest en Jezus onder elkaar graag een mondje Engels.

Jezus, man van de wereld , kent het spel en roept zijn broertje toe dat hij mag beginnen. Trillend legt de Heilige Geest de golfbal op de tee.  Zijn bal belandt op vijf meter van het hole.
“Niet slecht, Bro, kijk zo speel je golf”, zegt Jezus.  Zijn balvlucht is perfect.  De bal komt op enkele centimeters van het gat terecht.
“Jééézus, Jay!”  juicht Holy.
“Uw beurt, Daddy!” roept Jezus .
God de Vader heeft nauw toegekeken, kiest nonchalant een club, maar stoomt vanbinnen.  Hij was altijd de grootste en zal dit blijven!

Zijn balletje gaat heel strak recht op de vlag af. Voor het de grond raakt, springt een konijn uit het hole en rent ermee weg.  Een arend  daalt neer,  grijpt het konijn en vliegt heen.  Alles wordt plots duister.  Een bliksemschicht treft de arend. De vogel ploft neer en het konijn lost de bal, die precies in het hole terecht komt.
“Hole-in-one!” roept Holy.

Zegt Jezus: “Toe, Pa, dit is slechts een spelletje.”

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wauw, hoe die laatste bal in de hole komt is meesterlijk gevonden, hoe verzin je het?
Of de Heilige Geest een broer van Jezus is weet ik niet, maar wel erg leuk geschreven. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, op zich een leuk verhaal en beeldend beschreven. Ik zie ze daar op die wolken wel spelen. Alleen zie ik de opdracht niet zo terug.

Grtz,
Taco

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Taco voor de reactie. De opdracht was toch iets met een J en Jay is het Engels voor de letter J en Jezus begint ook al met een J. Of heb ik de opdracht niet begrepen? 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat ik de opdracht te letterlijk heb genomen. Ik zie in jouw verhaal de J nadrukkelijk gebruikt worden, alleen dacht ik dat het specifiek om de letter ging. Los gebruikt zeg maar.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik vind je verhaal leuk bedacht en daarom graag gelezen, maar ik mis ook de hoofdrol voor de letter J. 

Genesis,  niet de Britse rockgroep, maar het alom bekende Bijbelboek over de schepping van de wereld,  vermeldt in vers 2:2-3: ---> voor mij had je deze eerste zin weg mogen laten. Je schat je lezers wel erg laat in. Het is wel duidelijk dat je niet de popgroep bedoelt en dat het over de schepping gaat. Voor mij had de tekst ook alleen cursief mogen zijn en niet dikgedrukt.

Zijn bal belandt op vijf meter van het hol. ---> moet dit ook niet hole zijn?

Zijn balletje gaat heel strak recht op de vlag af. Voor het de grond raakt, springt een konijn uit het hole en rent ermee weg. ---> in de hemel kan ongetwijfeld alles, maar volgens mij past een konijn niet in een hole. Je zegt bij golf ook niet het hole, maar de hole.

Mijn kennis van het Evangelie is slecht, maar kun je zeggen dat de Heilige Geest het broertje is van Jezus? 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, zoals ik al aan Taco meldde is 'Jay' de fonetische versie van de letter 'J' en de Jay in dit verhaal heeft m.i. wel een hoofdrol. Het is het gat, dus voor mij ook het 'hole'. Dat Jay en Holy broers zijn, laat ik in het midden. Wat humor betreft denk ik niet dat ik mijn lezers laag inschat, dat geldt zowel voor Genesis als voor het konijn. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, Gi, goddelijk! Ik kende het verhaal al in zijn oorspronkelijke versie, ooit gehoord in een pub in Leicester: "Come on, Daddy, this is only a game!"

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, dat Jay fonetisch is voor J, had ik ook begrepen. Het maakt nog niet dat je daarmee de J een hoofdrol geeft. Het is inderdaad het gat, maar hole is een uitdrukking in de golfsport en als zodanig er dus de hole gezegd wordt. Ik denk dat het bepalen van het juiste lidwoord lastig is omdat het een Nederlands lidwoord voor een Engels woord is.

Wat humor betreft denk ik niet dat ik mijn lezers laag inschat, dat geldt zowel voor Genesis als voor het konijn.  ---> tja, ik mis jouw gevoel voor humor, blijkbaar. Bedankt dat je me nog even corrigeerde.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, leuk gevonden om de goden als mensen een balletje te laten meppen, daarbij geholpen door een arend en een knijn; je hebt een ruime fantasie!
Ik moet toegeven dat de opdracht om iets met een J te doen mij ook niet makkelijk viel, maar Jay vind ik hier net niet lekker passend. Al kun je daarover van inzicht verschillen, zo heeft iedereen zijn eigen interpretatie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

KN, de juiste fonetische uitspraak is natuurlijk "dzjee" (zoals djeezus) maar de meeste Jezussen krijgen het koosnaampje Jay dacht ik. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Van dubbelop gesproken. Daarnaast kan je de naam Jay niet anders uitspreken dan Dzji(e), dus de fonetische uitspraak voor de letter 'J'. Dur de comprenure zeggen ze in ons dialect. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De opdracht is ook maar een aanleiding om te schrijven. In dit geval levert het een origineel verhaal op waarbij de samenwerking tussen de drie op speelse wijze uit de doeken gedaan wordt. Het is duidelijk dat de vader de eer krijgt om de bal in de hole te schieten, maar dat hij daarbij ingrijpt in het natuurlijke verloop. Ik vond het einde best spectaculair te noemen en dat in 300 woorden.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, ik heb ervan genoten omdat er op allerlei niveaus grappige vondsten zijn. Het golfen roept bijvoorbeeld associaties op van CEO's van bedrijven, of belangrijke politici die zichzelf wel God vinden.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik bedoel weinig meer dan het feit dat mensen de J soms dzjie noemen en vice versa idem dito. Andere letters gaan vaker goed. Gi is een dzjie en schrijft over een dzjee, conform de opdracht. Dat fonetisch verband viel me op.