Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#464 Panorama

We hebben ons neergezet bij het tafeltje onder de wilg. Ik tuur over de rand van mijn koffiekopje naar de vlieg op tafel die zich tegoed doet aan een suikerkorrel. Eén verdieping lager scharrelen duiven tussen stoelen en tafels. Uit het theehuisje achter mij klinkt het gekletter van kopjes op schotels.
Ik haal diep adem. Een kleine moestuin parfumeert de lucht met kruizemunt en rozemarijn.
Ik kijk opzij. In de kippenwei laat een haan om de paar seconden van zich horen. Ik zie de hennen wel, maar kan de herrieschopper niet ontdekken. Er staat een schommel op het gras waar kinderen mee spelen. Mijn ogen dwalen verder naar de aangrenzende weide. Vier ezels staan gemoedelijk bijeen te grazen. Een derde wei wordt aan mijn blik onttrokken door de stallen, maar gemekker en geblaat verraden de aanwezigheid van nog meer dieren. Aan het tafeltje verderop bestrooit een jongetje zijn pannenkoek, maar een lichte zomerbries neemt het merendeel van de poedersuiker mee.
Het is warm. Toch ril ik. Het is ineens stil. Nee, niet stil; een vertrouwd geluid is weggevallen. Ik frons mijn voorhoofd en sluit mijn ogen. Wat probeert mijn onderbewustzijn mij te vertellen? Kinderstemmen, dierengeluiden, serviesgekletter ... Ik ril opnieuw als de oplossing zich aandient. Voorzichtig open ik de ogen en kijk recht in de vernietigende blik van de vrouw tegenover mij. Ze buigt zich naar voren. Haar samengeperste lippen wijken uiteen om woorden van verwijt te laten passeren: “Je hebt weer geen woord gehoord van wat ik vertelde, is het wel?”

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, mooi, ik zit warempel bij je op het terras maar die kwetterende dame viel letterlijk uit de lucht. Het was iets te rustig naar mijn zin op het forum de afgelopen weken, maar gelukkig zijn de ouwe getrouwen er weer. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind hem leuk, Musonius. Je kunt zo opgaan in je omgeving dat het meest vertrouwde geluid vervaagt. Alsof je langs het spoor woont, maar het treingeraas je niet meer opvalt. Het zegt ook veel over de relatie met de vrouw. Fijn je weer te lezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Gi en Fief.

Gi, bij nader inzien kwam de dame iets te plomp (maar zeker niet letterlijk) uit de lucht vallen, dus ik heb een nieuwe beginzin toegevoegd.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie beschrijvingen, Musonius, met een onverwacht einde. Prachtig hoe je de relatie tussen de personen kunt typeren zonder ze echt te benoemen. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Musonius

Zo gedetailleerd, zo mooi. Je hebt van je tekst echt een mooi schilderij met woorden gemaakt. Het lijkt zeemzoet en dan sla je toe in de laatste zin: goed gevonden.

Heerlijk geschreven!

 

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gelukkig is er die laatste zin die het plaatje compleet maakt. Erg geestig!

ZGG

(ik zou nog wat van de 'staan's wegwerken, maar dat is detail)