Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#464 - kijken naar het leven (herschrijf)

 

‘Wat zitten we hier mooi, hè mama?’
‘Zeker weten, schat.’
Het is te lang geleden dat ik zijn ogen zo zag schitteren. Zijn adem ruikt naar boter en zeezout.
‘Echt goed dat we zo vroeg waren, ik weet zeker dat wij de beste plekken hebben.’
Hij kijkt alweer om zich heen, zichtbaar blij met onze zitplaatsen en het onverwachte uitje. We zitten op de achterste rij, met hoog boven ons het gezoem van de digitale projector en voor ons de gestaag vollopende zaal. De met led-lampjes verlichte traptreden zijn bezaaid met popcornkruimels.
Op de rode stoelen voor ons zit een stelletje dat niet van elkaar af kan blijven. Ik benijd ze en wens tegelijkertijd dat ze zich altijd zo mogen voelen, gelukzalig onwetend.
Ik neem een slok cola, koolzuur prikkelt mijn neus en keel, mijn hand trilt als ik de beker terugzet.

Ooit waren Tuurs vader en ik dat koppel, jong en verliefd. De verliefdheid bleef en resulteerde in onze mooie zoon, de jeugdigheid niet. De felle flitsen en harde geluiden van ons maandelijkse filmuitje werden hem te veel, tot we zelfs halverwege naar buiten moesten lopen.
Ik maakte me zorgen, hij minder. Toch belde hij de dag erna de huisarts. De molen begon te draaien, zo snel dat we er misselijk van werden. 
Die molen draait nu nog, langzaam, bijna aan zijn eind. Afscheid nemen bestaat niet, de woorden flikkeren als het licht van een ambulance steeds door mijn hoofd.

‘Mama, het gaat beginnen!’
De stem van Tuur haalt me terug naar het heden, herinneringen doven, samen met de lichten. Het grote scherm maant me mijn telefoon op stil te zetten.
Tuurs plakkerige hand in de mijne, zijn ingehouden adem als er iets spannends gebeurt. Ik probeer me erdoor mee te laten slepen, maar het lukt niet, niet helemaal.

 

 

 

Oude versie

‘Wat zitten we hier mooi, hè mama?’
‘Nou en of, schat.’
Het is te lang geleden dat ik zijn ogen zo zag schitteren.
‘Echt goed dat we zo vroeg waren, ik weet zeker dat wij de beste plekken hebben.’
Hij kijkt alweer om zich heen, zichtbaar blij met onze zitplaatsen en het onverwachte uitje. We zitten op de achterste rij, met hoog boven ons het gezoem van de digitale projector en voor ons de gestaag vollopende zaal. De met led-lampjes verlichte traptreden zijn nu al bezaaid met popcornkruimels.
Op de rode stoelen van een lagere rij zit een stelletje dat niet van elkaar af kan blijven. Ik benijd ze en wens tegelijkertijd dat ze zich altijd zo mogen voelen, gelukzalig onwetend.
De geur van boter en zeezout laat me even zweven. Ooit waren wij dat koppel, jeugdig en verliefd, tot we ons minder jong voelden. De felle flitsen en harde geluiden werden hem te veel, halverwege moesten we zelfs naar buiten lopen, het ging niet meer.

Met een slok cola probeer ik de tranen door te slikken, koolzuur prikkelt mijn neus en keel.
Ik maakte me zorgen, hij minder. Toch belde hij de dag erna de huisarts. De molen begon te draaien, zo snel dat we er misselijk van werden. 
Die molen draait nu nog heel langzaam, is bijna aan zijn eind. Afscheid nemen bestaat niet, de woorden flikkeren als het licht van een ambulance steeds door mijn hoofd.
‘Mama, het gaat beginnen!’
De stem van Tuur haalt me terug naar het heden, herinneringen doven, samen met de lichten. Het grote scherm maant me mijn telefoon op stil te zetten.
Tuurs plakkerige hand in de mijne, zijn ingehouden adem als er iets spannends gebeurt. Ik probeer me erdoor mee te laten slepen, maar het lukt niet, niet helemaal.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Heftig verhaal, Schrijfdeb. Mooi beschreven.

Je vertelt dat jullie een jeugdig stel waren toen hij ziek werd en dat het daarna snel ging. Maar je zit hier met een zoon die voor mijn gevoel niet zo heel klein meer is. Ik probeer me dus het tijdsverloop voor te stellen.

Met een slok cola probeer ik de tranen door te slikken ---> dit leest alsof je letterlijk met cola de tranen doorslikt. Volgens mij is de uitdrukking: de tranen inslikken.
Misschien: Ik slik mijn tranen in en neem een slok cola.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Schrijfdeb, mooi beschreven, alleen de geur van boter en zeezout haalt mij even uit het verhaal. Ik weet niet wat ik mij daar bij moet voorstellen. Verder graag gelezen.

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hou Schrijfdeb, je neemt me mee naar de minuten voorafgaand aan het begin van de filmvoorstelling, minuten waarin je gedachten afdwalen naar voorbije tijden. Dat komt levensecht over, dus wat mij betreft is jouw invulling van deze opdracht goed geslaagd! Ook vanwege je schrijfstijl vind ik het een prettig verlopend verhaal.
Niettemin blijf ook ik even haken bij de twee dingetjes die Fief en Emily aanstippen; wie zit er naast de hp (zoon of partner) en de geur van boter en zeezout. Wat dat laatste betreft heb ik wel het idee dat het gaat om popcorn, maar het staat tussen twee zinnen naar mijn mening op elkaar zouden moeten volgen. Daarom doet die ene zin het verhaal ietwat haperen.   

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag SchrijfDeb,

 Je begint met een korte dialoog en dat is al een stevig begin, die aangeeft dat er zich iets zal afspelen in je verhaal. Wat ik ook goed vind is dat je de lezer het gevoel geeft dat je nu aan beschrijven wat er zal gebeuren en wat je zal meemaken maar één observatie brengt je naar een te koesteren herinnering uit het verleden.

Je beschrijft dat goed. Onderliggend zet je in je tekst ook een vorm van eenzaamheid neer, je start met de iglo, alsof het een samen-uitje is, maar daar zit je dan, je triest en alleen te voelen. 

Er zijn zeker enkele bemerkingen waarmee ik het eens ben, de cola, en dan het gegeven van de geur van boter en zeezout.... Wellicht heeft dat een bijzondere betekenis maar zonder enige duiding staat het wat verloren in de tekst.

Graag gelezen

 

Johanna

 

   

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aangrijpend  verhaal, Deb, mooi beschreven. Bij de cola met tranen bleef ik ook even haken. Bij voter en zeezout niet, want ik nam aan dat dit verwees naar de eerdergenoemde popcorn.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank aan allen voor het lezen en de reacties. Ik heb een aantal aanpassingen gedaan, waardoor de tekst hopelijk nog beter tot zijn recht komt.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag schrijfDeb,

Wat een verhaal. Er is al wat feedback gegeven. Ik ga er nog wat aan toevoegen. 

'herinneringen doven, samen met de lichten' vind ik mooi.

Ik weet echter niet wat de geur van boter en zout is, maar dat kan aan mij liggen.

Wat ik ook mooi omschreven vind is hoe je het verloop van de ziekte vergelijkt met een draaiende molen. Knap bedacht.

Leuke situatie en plaats beschrijving. Ik zat ook in de zaal.

Ik kan me ook levendig voorstellen hoe het koppeltje je in de tijd terug gooit. Mooi verwoord.

Kortom, een aangrijpend verhaal dat  ik met genoegen gelezen heb.