Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#464 - Meerzicht

 

Meerzicht                                                                                   

Intens tevreden na het verzenden van een derde herschrijf van mijn boek-to-be aan mijn redacteur zit ik op de bank. De koffiegeur ruikend, neem ik een slokje. Te heet, au.
Het Jantje-huilt-Jantje-lacht-weer trekt mijn aandacht. De regen klettert tegen de ramen, maar over het meer kijkend zie ik helderblauwe lucht tussen de dikke stapelwolken verschijnen. Het water is voor de zeilers niet uitnodigend. Kajuitjachten passeren elkaar in de vaargeul, de opvarenden blijven binnen.
Buiten de vaargeul zie ik een okergele stip in een roeibootje. Zijn vislijn, die ongetwijfeld uitgeworpen is, zie ik niet. In zijn bootje stel ik me de grote emmer voor, waar de eerste bovenmaatse baars al ingeworpen is, tenzij hij de vissen al stervende op de bodem gooit.

De hemel licht op, aan de overzijde van het meer blijven de onderste luchtlagen donker afsteken boven de bomenrij. De kajuitjachtjes varen rechts uit mijn gezichtsveld, een vrachtschip komt mijn linker binnen. Op het dek zie ik kleine en grotere bewegende figuren. De binnenvaartschipper zal zijn kinderen aan boord hebben tijdens de schoolvakantie.
In Leeuwarden wacht hen de ijsboer Lorenzo aan de kade op.

Mijn oogleden zakken. Ik denk aan het omslagontwerp van mijn boek.

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, hier zit duidelijk een tevreden auteur na het verzenden van zijn/haar manuscript voldaan de wereld in te kijken en zich voor te stellen wat er omgaat in de hoofden en levens van degenen in zijn/haar blikveld. De sfeer is wat dat betreft goed getroffen, ik zie het voor me.
Een aandachtspuntje vind ik de zin 'In Leeuwarden ...'; die lijkt mij te slaan op de kinderen aan boord in de zin ervoor. Als dat inderdaad de bedoeling is, zou ik de witregel die ertussen staat weghalen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, op zich een mooi verhaal met mooie beschrijvingen, maar het leest meer als een opsomming van dingen die je ziet dan dat het een verhaal is. Je had bijvoorbeeld kunnen beschrijven waar je tegenaan liep met je boek of misschien valt je buiten iets op waarvan je denkt dat je het alsnog in je boek kunt verwerken, misschien gebeurt er buiten iets wat er in jouw boek ook plaatsvindt. Misschien doet de hp een idee op voor haar boekomslag. Zoiets. Maar goed, dat is mijn persoonlijke opvatting. Ik denk dat je meer uit dit verhaal kunt halen.
We mochten 300 woorden gebruiken, dus je hebt nog ruim 100 woorden om je verhaal eventueel nog iets aan te vullen.

De koffiegeur ruikend ---> dit leest dubbelop. Als je het over geur hebt, neem ik aan dat je het ruikt. Misschien:
De koffie ruikt heerlijk en ik neem een slok.

over het meer kijkend zie ik ... verschijnen -->  als je kijkt, zie je. Dit leest voor mij ook dubbelop. Misschien:
..., maar boven het meer zie ik helderblauwe lucht tussen de dikke stapelwolken verschijnen. Of:
..., maar boven het meer verschijnt helderblauwe lucht tussen de dikke stapelwolken.

De kajuitjachtjes varen rechts uit mijn gezichtsveld, een vrachtschip komt mijn linker binnen. ---> Ik vraag me af of je een linker en een rechter gezichtsveld hebt. Naar mijn idee heb je gewoon één gezichtsveld. De zin zou dan beter zijn:
De kajuitjachtjes varen rechts uit mijn gezichtsveld, een vrachtschip komt links binnen. Of:
De kajuitjachtjes varen rechts uit mijn gezichtsveld, aan de linkerkant zie ik een vrachtschip.

In Leeuwarden wacht hen de ijsboer Lorenzo aan de kade op. ---> persoonlijk vind ik deze zin niet lekker lezen. Misschien:
In Leeuwarden wacht de ijsboer Lorenzo hen op aan de kade.
Ik sluit me aan bij de opmerking van Ton over de witregel.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Ton, Dank voor je fijne reactie, ik haalde de witregel,weg.

@Fief, Dank voor het zorgvuldige lezen, in een herschrijf zal ik jouw suggesties zeker meenemen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Elrie

Je beschrijft de setting mooi, maar je geeft de lezer niet echt de tijd om die op te nemen, omdat er tegelijkertijd erg veel te zien is waardoor het wat opsommend lijkt te zijn. Je kan je blik op één beeld laten rusten en daar dan wat verhalender mee aan de slag gaan?

Ik zie de beelden wel voor m, maar ze flitsen snel weer weg n dat is jammer.

Johanna 

   

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, ik vind het een leuke scene waarin een auteur tevreden achterover leunt na gedane arbeid. Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen. Met meer woorden zou het verhaal waarschijnlijk beter zijn.

Grtz,
Taco