Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#463 Gorby

HERSCHRIJF

Dagelijks maak ik met mijn hond een lange wandeling, die steevast eindigt in het park.
Sinds een paar maanden zie ik daar bij een bankje een roos liggen. Een grote, rode roos, soms nog half in de knop. Zonder steel.
Je ziet hem iedere dag achteruit gaan, op het laatst zijn de blaadjes bruin en verwelkt. Een enkele keer heeft een onverlaat de bloem gesloopt of weggeschopt. Iedere vrijdag ligt er een nieuwe roos.
Mensen houden verwonderd hun pas in als ze er langs komen, maar ik weet dat een oudere dame ze daar neerlegt.

We kwamen elkaar weleens tegen in het park. Een klein formaat asbakkenras waggelde achter haar aan. Gorby heette hij. Vanwege het vlekje boven zijn ogen was hij vernoemd naar een Russische president, vertrouwde zij mij eens toe.
Zoals dat gaat met hondenbezitters, maakten we soms een praatje. Gorby duwde altijd zijn kop tegen mijn kuiten, ik moest hem aaien.
Op een dag vertelde ze dat Gorby achteruit ging.
‘Veertien is hij en je weet dat het een keer ophoudt. Hij eet slecht, gaat minder zien en loopt ook steeds langzamer,’ zei ze en slikte.
‘Ik woon nog in het huis van mijn ouders, samen met hem. Hij betekent veel voor me, hij is aanhankelijk en waaks. We lopen hier iedere dag een uurtje, dat houdt ons allebei fit. Halverwege ga ik even zitten op dat bankje daar, dan neem ik een pepermuntje en geef Gorby een hondenkoekje.’
Ze was even stil en vervolgde: ‘Sinds vorig jaar hebben we een extra wandelingetje. Mijn zus is toen overleden en op vrijdag ga ik met Gorby naar het kerkhof. Ik haal dan eerst een roos bij de bloemenkraam op de markt en die leggen we op het graf van mijn zus.’

Vandaag sta ik stil bij de verse roos naast het bankje.
Rust zacht, Gorby.

 

EERSTE VERSIE

Dagelijks maak ik met mijn hond een grote ronde in de omgeving, onze wandeling eindigt in het park.
Sinds een poosje zie ik daar bij een bankje een roos liggen. Een grote, rode roos, soms nog half in de knop. Zonder steel.
Je ziet hem iedere dag achteruit gaan, op het laatst zijn de blaadjes bruin en verwelkt. Een enkele keer heeft een onverlaat de bloem gesloopt of weggeschopt. Iedere vrijdag ligt er een nieuwe roos.
Vandaag moest ik denken aan een oudere dame.

We kwamen elkaar weleens tegen in het park. Een klein formaat asbakkenras waggelde achter haar aan. Gorby heette hij. Vanwege het vlekje boven zijn ogen was hij vernoemd naar een Russische president, vertrouwde zij mij eens toe.
Zoals dat gaat met hondenbezitters, maakten we soms een praatje. Gorby duwde altijd zijn kop tegen me aan, ik moest hem aaien.
Op een dag vertelde ze me dat Gorby achteruit ging.
‘Veertien is hij en je weet dat het een keer ophoudt. Hij eet slecht, gaat minder zien en loopt ook steeds langzamer,’ zei ze en slikte.
‘Ik woon nog in het huis van mijn ouders, samen met hem. Hij betekent veel voor me, hij is aanhankelijk en waaks. We lopen hier iedere dag een uurtje, dat houdt ons allebei fit. Halverwege ga ik even zitten op dat bankje daar, dan neem ik een pepermuntje en krijgt Gorby een hondenkoekje.’
Ze was even stil en vervolgde: ‘Sinds vorig jaar hebben we een extra wandelingetje. Mijn zus is toen overleden en op vrijdag ga ik met Gorby naar het kerkhof. Ik haal dan eerst een roos bij de bloemenkraam op de markt en die leggen we op het graf van mijn zus.’

Ik sta stil bij de verse roos naast het bankje.
Rust zacht, Gorby.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Romantisch gegeven Ton, toch vind ik dat de intro van je verhaal wat 'strookt', het komt niet lekker los en liet me wat verward lezen, tot het rozenverhaaltje duidelijk werd, en ik zo iets had van, maar hp kende dat verhaal toch, waarom dan die intro?

if that makes any sense?

GG!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, wat een mooi verhaal. Ik kan me wel vinden in de opmerking van Tony. Is het een idee om het intro voor de laatste zin te plaatsen?
In ieder geval graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony en Fief, hartelijk dank voor jullie reactie.
Het gegeven van de roos is mij in het echt overkomen; al langere tijd kom ik op mijn wandeling met de hond een roos tegen. Vanaf het begin intrigeerde mij dat; wat doet die roos daar, wat steekt erachter? Ik dacht er al langer over daar een verhaal over te schrijven. Deze opdracht gaf mij het zetje om dat inderdaad te doen.

Wat betreft jullie opmerkingen over het intro; deze opbouw heb ik bewust zo gekozen. Het intrigerende wilde ik ook in het verhaal tot uitdrukking brengen, vandaar de eerste alinea die het raadsel van de roos beschrijft.
Het praatje met de oudere dame is de aanloop naar de clou aan het einde.
Ik heb een exercitie gedaan met het verplaatsen van de eerste alinea naar het einde, dat vond ik het verhaal geen goed doen.
@ Tony; HP is hier de verteller, hij laat de lezer in de eerste alinea weten dat hij iets vreemds heeft waargenomen. Ja, hij kent het verhaal erachter, maar verhaaltechnisch lijkt het mij niet zo interessant dat hij meteen de clou weggeeft. Hij wilde immers de lezer gedurende zo'n 300 woorden aan zich binden.  

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, weet je wat er niet strookt: je passeert daar elke dag, en kijkt elke dag naar die roos (die in ah verwelken is, je kan bij wijze van spreken de dag van de week afleiden van de staat van de roos) en dan : 'Vandaag moest ik denken aan een oudere dame.'

Dit klopt niet, aangezien je het verhaal kent, denk je elke dag aan die dame en dat verhaal op een of andere manier. 

Ik zou aanraden bijvoorbeeld:

'Ik weet wie die roos daar elke vrijdag legt: een oudere dame.' 
Ofzoiets.. en dan kan je gaan vertellen

als dat helpt...

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, dankjewel dat je er nog eens op terugkomt, zelfs midden in de nacht!
Je uitleg en suggestie hebben me overtuigd. In de herschrijf heb ik je raad opgevolgd en daarbij het raadselachtige nog ietwat aangedikt. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, een aandoenlijk verhaal, haast een sprookje en zodoende ook wat luguber, want wie begraaft zijn geliefd hondje nu in het park? Tenzij dit in het stikdonker is gebeurd denk ik dat het verboden is. Ik zie dat oudje ook niet meteen met een kartonnen doos en een spade midden in de nacht het park intrekken. Maar in sprookjes mag alles natuurlijk. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, dankjewel voor je reactie. De roos heb ik zelf gezien en bedoeld als herinnering, als gedenkteken op de plek waar de dame vaak even met Gorby rust nam, niet als bedekker van een graf. Al kan ik niet ontkennen dat de associatie met de roos op het graf van de overleden zus goed is voor te stellen. Je geeft op deze wijze wel een bijzondere draai aan mijn - niet als luguber bedoelde - verhaal; het beeld van dat oudje met spade in het donker vind ik wel grappig. 😉👍

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal over een intrigerende voorval in de openbare ruimte. Het werkt want ik wil verder lezen wie de roos daar geplaatst heeft en waarom. Goed dat je eerst de spanning opbouwt door me de ruimte te geven het me af te vragen.