Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#459 Van generatie op generatie (herschrijf)

 

Herziene versie

‘Je kent mijn kookkunsten toch?’
Oma klemde mijn handen in de hare. ‘Iedereen kan koekjes bakken, jij ook.’
Ik schudde mijn hoofd. ‘Ik kan nog geen ei koken.’
‘Dan wordt het tijd dat je het leert, je bent verdorie al dertig. Dat jouw moeder niet de moeite neemt het jou te leren, mag geen reden zijn dat het hier eindigt.’ Met een ruk trekt ze haar schort recht.
Hoewel ik prima met mijn oma overweg kon, begreep ik steeds beter waarom het tussen haar en mijn vrijgevochten moeder op gespannen voet leefden: twee koppige karakters die botsen.
‘Waarom ik, oma? Frank vindt het veel leuker om te bakken.’
‘De keuken is het domein van de vrouw. Je komt er niet onderuit, lieve schat. Kom, aan de slag, dan hebben we straks een lekker vers koekje bij de thee.’
Ik begreep de hele poeha om dat geheime familierecept evenmin als mijn moeder – het waren verdorie slechts koekjes! – maar ik ging er geen heisa om maken. Wat dat betreft leek ik meer op mijn vader, een softie.

‘Kijk eens in het bovenste laatje van mijn secretaire.’ Oma wees naar de antieke kast in de kamer.
Ik haalde een vergeeld velletje papier tevoorschijn. Bang dat het zou scheuren, pakte ik het tussen duim en wijsvinger en legde het met gepaste eerbied op het aanrechtblad.
Oma had de ingrediënten al klaargezet naast een glazen kom en de handmixer; van een keukenmachine had ze nooit iets willen weten. Ik woog de benodigdheden af die zij oplas. ‘Let op: geen gram te weinig of te veel!’
In een grote kom mengde ik het met de mixer tot een stevig deeg.
Twee tabletten chocola lagen lonkend naar me te kijken. ‘Er wordt niet gesnoept,’ raadde oma mijn gedachten. ‘In kleine stukjes hakken en door het deeg mengen.’

Zodra de oven op temperatuur was, schoof ik de bakplaat met de platgedrukte bolletjes deeg in het midden van de oven.
Langzaam vulde de keuken zich met de zo vertrouwde zoete geur en niet veel later zaten we aan de thee met een nog warm koekje. Morgen zouden ze nog lekkerder zijn. Oma had haar taak volbracht.

Ik kijk naar mijn zoon die zijn handen afveegt aan zijn schortje; een stoere roze met het Koekiemonster erop. Voor ons ligt een aangepaste versie van het familierecept, het origineel veilig opgeborgen in het bovenste laatje van oma’s secretaire dat ik mocht erven.

---------------------

Eerste versie

‘Je kent mijn kookkunsten toch?’
Oma klemde mijn handen in de hare. ‘Iedereen kan koekjes bakken, jij ook.’
Ik schudde mijn hoofd. ‘Ik kan nog geen ei koken.’
‘Dan wordt het tijd dat je het leert. Als je moeder nog had geleefd …’ Ze veegde haar vochtige ogen snel droog met een punt van haar schort.
‘Het recept van deze koekjes is al generaties in de familie. Dat jouw moeder het niet meer aan jou kan doorgeven, mag geen reden zijn dat de traditie hier eindigt.’
‘Moet het per se een kleindochter zijn? Frank vindt het leuk om te bakken.’
‘Koekjes bakken is niets voor mannen. Je komt er niet onderuit, lieve schat. Kom, aan de slag, dan hebben we straks een lekker vers koekje bij de thee.’
Oma zag er aandoenlijk uit in haar gebloemde schort met geschulpte rand, maar er gingen verhalen dat ze in haar jongere jaren niet zo schattig was. Ik herinner me de toon waarop mijn moeder haar een koekjesmonster noemde, waarmee ze heel duidelijk niet het schattige, blauwe wezen uit Sesamstraat bedoelde.

‘Kijk eens in het bovenste laatje van mijn secretaire.’ Oma wees naar de antieke kast in de kamer.
Ik haalde een vergeeld velletje papier tevoorschijn. Bang dat het zou scheuren, pakte ik het tussen duim en wijsvinger en legde het met gepaste eerbied op het aanrechtblad.
Oma had de speciale ingrediënten al klaargezet naast een glazen kom en de handmixer; van een keukenmachine wilde ze niets weten. Ik woog de benodigdheden af die zij oplas. ‘Let op: geen gram te weinig of te veel!’
In een grote kom mengde ik het met de mixer tot een stevig deeg.
Twee tabletten chocola lagen lonkend naar me te kijken. ‘Er wordt niet gesnoept,’ raadde oma mijn gedachten. ‘In kleine stukjes hakken en door het deeg mengen.’

Zodra de oven op temperatuur was, schoof ik de bakplaat met de platgedrukte bolletjes deeg in het midden van de oven.
Langzaam vulde de keuken zich met de zo vertrouwde zoete geur en niet veel later zaten we aan de thee met een nog warm koekje. Oma had het stokje overgedragen aan de volgende generatie.

Ik kijk naar mijn dochter met haar handen vol deeg, op haar schortje het blauwe pluizige monster uit Sesamstraat. Voor ons ligt een kopie van het koekjesrecept, het origineel veilig opgeborgen in het bovenste laatje van oma’s secretaire dat ik mocht erven.
 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Heel aandoenlijk en teder! Ik kan er niet veel meer of minder van maken. Het is een simpel verhaal dat gewoon erg mooi geschreven is en door zijn eenvoud erg goed tot zijn recht komt.

Ik ben alleen wel bang dat ik iets mis, als het om de bijnaam koekjesmonster gaat. Je schrijft: 
maar er gingen verhalen dat ze in haar jongere jaren niet zo schattig was. Ik herinner me de toon waarop mijn moeder haar een koekjesmonster noemde (...)

Ik lees dat als een mogelijke start van een horrorverhaal, maar daar lees ik niets van terug. Zodanig dat ik me afvraag wat ik niet tussen de spreekwoordelijke regels door opmerk. Natuurlijk komt Koekiemonster in de laatste alinea nog wel terug, maar dan ook weer in volle onschuld. Anders gezegd: deze zin is zo anders van toon en slaat nergens op terug, dus ik vraag me af wat hij daar doet. Hij hoort naar mijn idee absoluut niet in dit verhaal. 
Ik ken je lang genoeg als forumlid om te weten dat je dat soort 'fouten' niet maakt, dus: wat zie ik hier niet?

Maar goed, als ik die zin even vergeet: prachtig verhaal waar je me helemaal in meeneemt! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, bedankt voor je snelle reactie en voor je lovende woorden. Bij de zin die je aanhaalt ligt de nadruk op de toon waarop ze het zei. Uit die toon kon de hp opmaken dat haar moeder letterlijk een monster voor ogen had. Niet in de zin van horror, maar meer een dwingende vrouw als het om koekjes ging. Ik wilde daarmee de oma een scherp randje geven. Dat komt blijkbaar niet goed uit de verf. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, lekker seksistische vrouw zet je neer. Dat grote thema zie ik verderop trouwens niet meer terug. Ik ben het met Nadine eens: 'er gingen verhalen': kom maar door met die verhalen. Je brengt mooi naar voren dat het kleinkind niet bepaald vrijwillig bij oma lest. Het motief dat de moeder dood is komt bitterzoet bij de botte, stuurse oma vandaan: je ziet haar niet met emoties kunnen dealen. Die traan is wel een beetje schmieren.

De leeftijdsfase van het kleinkind in deel 1 is onduidelijk (ergens tussen de tien en dertig): dat maakt de frustratie aangenaam tijdloos. In elk geval speelt ze op safe door haar eigen dochter (ik zou er lekker een zoon van maken :-)) later al jong met de oven te laten werken. Benieuwd waarmee ze het deeg op smaak brengt, maar dat is zeker geheim? 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb maar één commentaar: echt lekkere koekjes laat je eerst afkoelen en knapperig worden alvorens ze te eten. Maar dat is smaak, net als dit stukje naar mijn smaak iets te zeemzoeterig is met of zonder koekjesmonster. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, ik zie wat je bedoelt en ik ga ermee aan de slag.

Gi, je hebt dus eigenlijk twee commentaren: koekjes te warm, verhaal te zoet. Het verhaal achter de nog warme koekjes is dat de chocola nog zacht is. Verder heb je gelijk, koekjes moeten knapperig zijn.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er mag wat meer pit in het verhaal voor mij. Het recept doorgeven over de generaties is leuk als thema, maar waarom is dit een verhaal? Dat de moeder te jong gestorven is, ook daar kan je meer mee denk ik. En wat is zo bijzonder aan het recept?

Ik kijk uit naar je herwerking Fief.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En de chocolade bitterhard, maar zoals ik al zei, het is allemaal smaakgevoelig. Ik ga samen met Tony op de uitkijk staan.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, het is een geheim familierecept. Ik kan er echt niets over vertellen.
Geprobeerd om het iets scherper te maken. 
Hopelijk leest het zo iets beter. 

Gi, het is juist zo lekker als de chocola nog zacht is. Maar vooruit, ik heb ook aan jou gedacht.