Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#458 On-rechtspraak

 

Elton John zong sorry seems to be the hardest word. Tijdens rechtszaken gaat de strafvordering  en –bepaling dikwijls hand in hand met het al of niet betonen van spijt door de dader(s). In het strafrecht is een spijtoptant iemand die opteert voor het verschaffen van belastende informatie om strafverlichting te verkrijgen. Door spijt te tonen gaat iemand nieuwe keuzes maken.

Behoort het krijgen en tonen van spijt in het gewone leven ook tot de dagelijkse opvoeding van kinderen? Recent doken naast voetbalterreinen affiches op met deze tekst:

 Papa
… vergeet niet …
dat ik maar een kind ben.
Dit is maar een sport.
Ik ben hier om mij te vermaken.
Het zijn mijn vrienden.
Dit is ‘mijn’ match.
De arbiter is een menselijk wezen.
Dit is niet de wereldbeker.
Papa, ik hou van je.

Hoe ver is het gekomen dat het gedrag van vader-hooligans door hun eigen kinderen moet worden afgekeurd?  Wanneer wordt deze hufters de toegang tot sportterreinen ontzegd? Hoeveel kinderen denken het, maar durven niet te uiten dat ze spijt krijgen als hun vader zich weer aangesteld heeft naast het plein. 
Juist, het zijn die papaatjes die aan je bumper kleven op autostrades, die nooit voorrang verlenen, die snelheidsbeperkingen in de wind slaan bij voorkeur in de omgeving van scholen. Zij staan bekend om hun geluidsoverlast, asociaal gedrag, noem maar op.

Als ik ergens spijt van krijg is dat deze tokkies niet harder kunnen aangepakt worden. Waarom dat zo is? Omdat deze soort zich meer en meer onder alle lagen van de bevolking bevindt met name het deel dat verondersteld wordt het fenomeen aan te pakken.
 

 

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling. Tja, wat vind ik ervan? Ik vind het een beetje rommelig. De eerste alinea gaat een kant op, die in tweede alinea alweer verlaten is. En zo verder.

Of ik snap het niet en probeer je spijt van een aantal kanten te belichten terwijl ik er een verhaal in zoek.

Grtz,
Taco

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, het is meer een column dan een verhaal, maar ook dat is een invulling van de opdracht. 
De introductie sluit voor mij niet aan op de rest van je betoog. Na "spijt tonen in rechtszaken" ga je ineens over op hooliganouders. Voor mij klopt het beter als je de eerste alinea weghaalt en je geheel focust op de hooliganouders. Je zou kunnen beginnen met het gedicht, naar mijn idee heb je dan meteen de aandacht van de lezer. Het onderwerp dat je gekozen hebt, is in ieder geval een zeer interessant idee dat zeker vaker onder de aandacht gebracht mag worden. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zie het als een  mini-essay en je mag per alinea wisselen van invalshoek, een ander aspect naar voren te laten komen. Ik vind de inleiding wel degelijk iets toevoegen.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Taco dank voor je reactie
@Fief: ook bedankt om te reageren, ik vind de introductie wel kunnen.
@Odile: je hebt het perfect omschreven: het is een mini-essay en de inleiding hoort erbij.