Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#457 Oeps!

Aangezien de dag tot dan toe weinig meer avontuur bood dan een gevecht met een wankele tafel en een haperende stofzuiger, vormde de komst van mijn goede vriend J.B. een welkome onderbreking.
De gebruikelijke etiquettaire plichtplegingen jaagde hij er met het tempo van een op hol geslagen volbloed racepaard doorheen, om maar zo snel mogelijk te komen tot de kern van zijn bezoek en met grote ogen en hoogrode konen stelde hij mij de vraag, die sinds zijn voornemen om mij met een bezoek te vereren, al op de lippen brandde:
“En?”
En ik, die beschikte over het juiste referentiekader om deze buitengewoon bondig geformuleerde vraag in een context te plaatsen, antwoordde naar eer en geweten dat ik nog niet aan lezen was toegekomen, maar dat zijn bundel er schitterend verzorgd uitzag en dat ik het op prijs zou stellen indien hij de bereidwilligheid zou tonen deze te voorzien van een persoonlijke opdracht. En terwijl mijn lippen de ene na de andere loftuiting vormden, zochten mijn ogen koortsachtig de kamer af, want hoewel mijn geheugen mij met grote stelligheid wist te vertellen dat ik het betreffende werkje eerder die dag nog in handen had, zweeg het over navolgende handelingen en huidige verblijfplaats van het boek.
Het langdurig stilzwijgen van de auteur deed mij mijn speurtocht onderbreken om hem aan te kijken.
Alle gloed was uit zijn gezicht verdwenen. 'Verbijstering' is een eufemisme voor wat ik las in zijn ogen, die strak gericht stonden op één punt in de kamer. Verontrust volgde ik zijn blik en mijn knieën werden week, mijn hart sloeg over en alle lucht ontsnapte piepend uit mijn longen, want daar lag zijn bundel. Onder de tafelpoot.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Musonius,

Bedankt voor je verhaal. Ik vind het een uitstekend verhaal. Goede verteltrant, toon, het is geestig en consistent. Ik heb dan ook weinig opmerkingen. Het enige wat ik nog zou kunnen suggereren, is om iets meer duidelijkheid te verschaffen over hoe de hoofdpersoon erbij komt om die bundel onder de tafelpoot te stoppen, en dat vervolgens te vergeten. Bij het lezen van de laatste zin dacht ik wel even: o, maar hoe kun je dat nou vergeten? Dit is maar een kleinigheid, maar misschien zou je dit door een zinnetje toe te voegen, iets aannemelijker maken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, zoals altijd een wonderschoon staaltje taalkunst en even zo vernuftig einde. Je hebt dit keer blijkbaar een poging gedaan om zo lang mogelijke zinnen te schrijven en dat is je zeer goed gelukt. Nadeel is dat ik aan het eind van de zinnen weer terug moet om te kijken hoe ze begonnen. Haalt mij even uit het verhaal, maar dat ligt ongetwijfeld meer aan mij dan aan jouw schrijven.
Ik haak wel op het gebruik van "En" aan het begin van een zin en dat drie keer op een rij. De eerste keer is natuurlijk een gesproken reactie van JB en als zodanig prima, maar de twee enorme lange zinnen erna zouden prima zonder kunnen.