Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#453 Wijs (mei 2018 - mei 2023)

Ik graaf. Niet met de spade, die is kapot. Ik gebruik de schoffel.

Ik heb Wijs in de badkuip gelegd, waar hij vaak insprong als ik de badkamer binnenliep. Dan verlangde hij dat ik de kraan opendraaide, want hij had dorst.

Minstens één meter diep, las ik op de website van de gemeente. Ik heb een streepje op de steel gekrast.

Jongen toch, wat is er met je gebeurd? Een paar uur geleden liep je nog te rennen door het huis en nu zo plotseling …

De gedachte dat hij een paar meter van mij vandaan stierf zonder dat ik het merkte, legt een driedubbeldikke knoop in mijn maag.

Het graven is zwaar. Af en toe rust ik binnen even uit, maar het huis vult zich met hiaten: lege plekken op het bed, op de bank, op het kleed en op de vensterbank waar hij uitkeek naar mijn komst als ik weg was.
Mijn ogen sluiten, of staren naar het plafond, helpt niet. De zo vertrouwde geluiden ontbreken: het kletteren van het luikje, het tikken van nageltjes op het laminaat, het krabben aan de krabpaal, het vermalen van de brokjes en vooral het tevreden gespin.

Ik ben nog niet bij het streepje, maar ik kan niet meer. Mijn spieren branden en mijn handen zien net zo rood en opgezwollen als mijn ogen. Ik loop naar binnen om Wijs te halen.
Het dichtgooien van de kuil zal minder zwaar zijn.
Lichamelijk dan.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Gecondoleerd. Mooi be- en geschreven. De doodsoorzaak blijft nog wel duister, juist, omdat hij in de nabijheid van de verteller stierf laat me dat met een lichte 'vertel het me nou' achter. Maar dat is een klein detail.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, zoals altijd weer fijn geschreven. Net als Hadeke ben ik ook wel benieuwd naar de doodsoorzaak, maar daar gis jezelf ook naar. Ik leef met je mee met het graven van het graf. Met een schoffel haast onbegonnen werk. Mooi die laatste opmerking. Met plezier gelezen.

Af en toe rust ik binnen even uit. Maar het huis vult zich met hiaten. ---> dit zou voor mij één zin mogen zijn. 
Af en toe rust ik binnen even uit, maar het huis vult zich met hiaten.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind dat je mooi in beeld brengt hoe verdrietig het kan zijn om je huisdier te verliezen. Zoals bijv. met dit stukje: “De zo vertrouwde geluiden ontbreken: het kletteren van het luikje, het tikken van nageltjes op het laminaat, het krabben aan de krabpaal, het vermalen van de brokjes en vooral het tevreden gespin.”

Één zeurtje: ik val een beetje over dat Wijs vraagt of de kraan open mag. Bij mijn kat zou ik eist zeggen, maar dat klinkt meteen weer heel anders. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor jullie respons (en medeleven). De doodsoorzaak zal een mysterie blijven, zowel voor de schrijver als de lezer. Aan de hand van jullie opmerkingen licht aangepast.

Lid sinds

11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, 

Na jouw mooie woorden was ik nieuwsgierig naar jouw stukje en ik voel helemaal wat jij opschrijft. Ook voel ik een soort gelatenheid cq innerlijke stilte in jouw verhaal. Ik heb zelf een kat en die is een aantal jaar geleden heel erg ziek geweest dus het gemis van de nageltjes op het laminaat hoor ik dan ook echt.  Ik heb nog wel een puntje. "vaak insprong als ik de badkamer" het woordje "vaak" duidt op regelmatig voor mijn gevoel maar het woordje " als" klinkt voor mij dat je af en toe de badkamer inging. Zelf zou ik "wanneer" gebruiken waarschijnlijk. 

Groet Oma Vis

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Musonius, ik leef echt mee met je HP, vooral door de  kleine details waaruit blijkt hoe zeer hij zijn kat nu al mist. De laatste zin is knap. Heel graag gelezen.

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Musonius, 

Bedankt voor je inzending. Ik vind het goed geschreven, heel treffend en beeldend. Ik heb dan ook niet veel opmerkingen. Ik zou alleen de tekst iets minder opdelen. Wat bij betreft kunnen bijvoorbeeld de eerste drie zinnen gewoon bij elkaar.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, Wat bedoel je met T-kruis? Het streepje staat op de steel van de schoffel (op één meter hoogte). Moet dit duidelijker?