Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#453 - Halo

Op een zonnige ochtend in het voorjaar, loopt boer Shawn zijn kippenhok in en vindt daar zijn mooiste kip, Giselle, suf liggend op de grond. Altijd had ze een prachtig verenkleed en was ze de beste legkip van zijn boerderij geweest. Zijn lichaam stort op de grond en omhelst het dier en hoopt dat hij ze zo kan reanimeren. Hij heeft machtige herinneringen aan Giselle. Ze paradeerde altijd trots op zijn erf, voor haar een catwalk. Als ze een ei had gelegd, kakelde ze en klonk Beyoncé. 

‘Wat een beest,’ zucht Shawn. Zijn vingers masseren het kippenhart alsof hij een ambulancier is. 

Duizend eieren had ze voor hem gelegd en hij opgeraapt. 

Haar hart pulseert niet meer.

Hij zal haar eieren nooit meer proeven en haar kakelende liederen nooit meer horen.

Boer Shawn huilt als een hond bij donder.

‘I can feel your halo (halo), halo,’ gonst door zijn hoofd, als was het een luidspreker.

Giselle zong van geluk wanneer ze hem zag. Het was een geluid dat hem altijd geruststelde. Een zacht gezang dat hem kalmeerde, dat het gezaag van zijn vrouw overstemde.

‘Zit je weet bij die rotkip?’ Wat kan dat mens zagen.

‘Remember these walls I built?’ Zijn hoofd barst als het sportpaleis bij Beyoncé.

Hij bekijkt haar lichaam nog eens goed. Zijn dat tekenen van geweld? Een vos? Of werd Giselle gewurgd? De muren rond het hok metste hij twee meter hoog.

‘Well, baby, they're tumbling down

And they didn't even put up a fight

They didn't even make a sound.’

‘Wat bedoel je, Giselle?’ mompelt hij en betast haastig het kippenlijfje. Hij kan de aan-knop niet vinden. ‘Spreek Nederlands!’ Haar verendek voelt zoals het altijd voelde: opwindend. Toch is haar lichaam koud. Haar kop hangt. Dronk ze rohypnol?

‘Ik vermoord dat wijf,’ roept Shawn. ‘Ziekelijk jaloers varken!’ Hij schuift de spade in zijn kruiwagen wat opzij, legt Giselle er naast en duwt het eenwielige voertuig met grote passen uit het kippenhok naar de boerderij.

‘I found a way to let you in

But I never really had a doubt.’ 

Boer Shawn scheert met de kruiwagen door de voordeur in de living, waar zijn vrouw onschuldig zit te kantklossen.

Giselle is dood,’ roept hij alsof hij een werfleider is die de baas aankondigt.

‘Achzo,’ zegt zijn vrouw zonder haar blik op te richten. Vergiste hij zich of hoorde hij een scheet ontsnappen terwijl ze sprak? Vadsig wijf, denkt hij, ze wist het al.

Zonder te twijfelen neemt hij de spade uit de kruiwagen, brengt het heft hoog boven zijn hoofd en slaat met het metalen blad in een krachtige slag op het voorhoofd van zijn vrouw. Ze bengelt uit haar stoel en ligt op de vloer zoals Giselle op de grond van het kippenhok lag.

'Standin' in the light of your halo

I got my angel now’

Enkele minuten giert de adrenaline en voelt Shawn zich geweldig. Dan zakt hij op zijn knieën voor de kruiwagen, neemt Giselle in zijn handen, kijkt naar haar geweldige kont en denkt aan haar lekkere eieren.

‘Wat een beest,’ zucht hij, neemt zijn gsm en opent Spotify. 

‘I can feel your halo (halo), halo,’ klinkt door de luidspreker.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, meer woede dan rouw. Ik kan me wel inleven, dus wat dat betreft weer een prima verhaal. Graag gelezen.

Grtz,
Taco

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een heerlijk absurd verhaal. Rouw en woede ligt dicht bij elkaar, blijkbaar...

Vooral in het begin gebruik je veel vergelijkingen, dit stoort me:
alsof het een catwalk was
als Beyoncé
alsof hij een ambulancier is. 
als een hond bij donder
als was het een luidspreker.
als het sportpaleis bij Beyoncé.
alsof hij de aan-knop kan vinden
alsof ze rohypnol dronk. 

Zijn lichaam stort op de grond en omhelst het dier alsof hij ze daarmee kan reanimeren. >> moet ze niet haar zijn?

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@taco, @kruidnagel, @Hadeke, @Emily dank je, om het absurde toch ietwat vermakelijk te vinden. Echt absurd vind ik het, de boerin was behoorlijk jaloers, en in de rouw doet een boer gekke dingen.

@Schrijfdeb: dank, je hebt ook gelijk, ik werkte er een paar (lees 6) weg, vind je dit beter?

@Curtis: dank voor het aansluiten!

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weer een onvervalste Tony. Lekker absurd en met rauwe humor. Leuk, al krijg ik hier en daar het idee dat het iets te haastig geschreven is.

  • Zijn lichaam stort op de grond > Doet mij geforceerd literair aan. Liever gewoon Hij stort zich op de grond
  • Ze paradeerde altijd trots op zijn erf, > Niet fout, maar over zijn erf lijkt mij mooier.
  • Duizend eieren had ze voor hem gelegd en hij opgeraapt. > kromme zin

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony op zijn Tony's. Ik moest er wel om lachen. Het moet een wel heel bijzondere kip zijn geweest dat de boer als een kip zonder kop zijn vrouw vermoordt. Zoetsappig sentiment kan je hier niet verweten worden. 

‘Zit je weet bij die rotkip?’ ---> weet moet weer zijn, denk ik.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony, 

Bedankt voor je verhaal. Ik vind het een goed verhaal en ondanks de tragiek van het verhaal, ook wat geestig. Hier zijn mijn tips:

‘Haar hart pulseert niet meer’, kan geschrapt worden. Dat wisten we al toen de hoofdpersoon begon met een hartmassage.

‘Boer Shawn huilt als een hond bij donder’, vind ik persoonlijk geen treffende vergelijking. Ik vind het een moeilijk beeld, ik denk dat je hier iets beters voor zou kunnen vinden.

Op het moment dat de vrouw van het hoofdpersonage in beeld kwam, was het voor mij duidelijk dat zij de kip vermoord had. Je zou het verhaal extra spanning kunnen geven door de lezer hier op een dwaalspoor te zetten.

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!