Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#453 - een klein mandje (nogmaals herschrijf)

 

Herschreven versie 14mei23

Ik wist het niet, had het nooit willen weten. Ik werd licht in mijn hoofd terwijl ik naar de collectie keek. Roze of blauwe houten kistjes, met een kroon of een beertje erop. Zelfs een kist in de vorm van een wiegje, de kleinste variant slechts 30 centimeter groot.

Niet-gemaakte herinneringen rollen onbelemmerd over mijn wangen. Ik staar naar het rotan mandje dat we uiteindelijk gekozen hebben, net iets groter dan een halve meter en ik doe mijn best om het beeld van onze dochter daarin te verdringen. De droom werd een nachtmerrie werd een monster dat zijn klauwen in mijn longen slaat en me verhindert diep adem te halen.
Ik sla mijn vest dichter om me heen. Plukkend aan de natte tissue in mijn hand laat ik de woorden van de uitvaartleider over me heen glijden.

Na een vlekkeloze bevalling werd ik bij 41 weken ingeleid.
‘Ze vindt het fijn bij jou, ze wil vast nog niet deze koude buitenwereld in’, grapte Bas en de machines die mij en de foetus in de gaten hielden, piepten vrolijk.
Maar na een halve dag weeën en persen wilde ze er, zelfs met de vacuümpomp, niet uitkomen.
‘De hartslag daalt, te snel.’
‘We zullen moeten ingrijpen.
‘Staat de anesthesist klaar?’
Voor ik het wist, volgde er een race naar de OK en tijdens een spoedkeizersnede werd Feliz geboren. Ze werd blauw uit mijn baarmoeder getild en ademde niet. Terwijl ik gehecht werd, hoorde ik het ziekenhuispersoneel tellen, ze waren aan het reanimeren…
Maar na een tijdje hielden ze ermee op, Feliz was er niet meer. Ze werd op mijn borst gelegd. Ze was voldragen, ze was perfect en toch was ze er niet meer. Ik was zó trots. Ik wilde haar aan iedereen laten zien. Kijk, kijk dan toch: dit meisje heeft mij moeder gemaakt. Dit is onze dochter.

De periode erna ging voorbij in een waas. Dagen vol ondoenlijke keuzes vloeiden in elkaar over, leken eeuwig te duren en dan plotseling voorbij te zijn.

Strakjes wordt Feliz gecremeerd, zodat we haar toch weer mee naar huis kunnen nemen. Ik duw mijn vuist tegen mijn mond als ik me bedenk dat binnen enkele ogenblikken ons kleine meisje verbrand zal worden.

Zodra het mandje met Feliz erin richting de ovenruimte wordt gedragen, hoor ik een harde schreeuw. Hij gaat door merg en been en bezorgt me kippenvel. Pas na een paar seconden, als ik Bas’ armen registreer die me omklemmen en me van de vloer proberen op te tillen, besef ik dat ik het ben die schreeuwt.

 

 

Herschreven versie:

Ik wist het niet, had het nooit willen weten. Ik werd licht in mijn hoofd terwijl ik naar de collectie keek. Roze of blauwe houten kistjes, met een kroon of een beertje erop. Zelfs een kist in de vorm van een wiegje, de kleinste variant slechts 30 centimeter groot.

Tranen rollen onophoudelijk over mijn wangen en ik doe geen poging ze tegen te houden. Iedere traan staat voor een moment dat ik nooit mee zal mogen maken.
Ik staar naar het rotan mandje dat we uiteindelijk gekozen hebben, net iets groter dan een halve meter en kan me niet voorstellen dat onze dochter daarin ligt. Ik knijp mijn ogen dicht, heb het gevoel dat ik niet meer kan ademen. Dit is een boze droom en als ik maar hard genoeg mijn best doe, word ik straks wakker en is alles weer goed.
Ik sla mijn vest dichter om me heen. Plukkend aan de natte tissue in mijn hand laat ik de woorden van de uitvaartleider over me heen glijden.

Na een vlekkeloze zwangerschap werd ik bij 41 weken ingeleid. Bas grapte nog dat ze het bij mij zo fijn vond en vast geen zin had in de koude buitenwereld. Na uren puffen en persen en diverse pogingen met de vacuümpomp, sloeg de sfeer om. De machines die mij en de foetus in de gaten hielden, piepten onregelmatiger en er werden nerveuze blikken gewisseld tussen de verloskundige en de arts.
‘De hartslag daalt.’
‘We zullen moeten ingrijpen.’
‘Staat de anesthesist klaar?’
De gejaagde vragen werden door de verloskamer geslingerd en ik keek van de één naar de ander. Ik ving Bas’ blik en zag de verwarring die ik ook voelde.
Er volgde een race naar de OK en tijdens een spoedkeizersnede werd Feliz geboren. Ze werd blauw uit mijn baarmoeder getild en ademde niet. Terwijl ik gehecht werd, hoorde ik het ziekenhuispersoneel tellen, ze waren aan het reanimeren…
Maar na een tijdje hielden ze daarmee op, Feliz was er niet meer. Ze werd op mijn borst gelegd. Ze was voldragen, ze was perfect en toch was ze er niet meer. Ik was zó trots. Ik wilde haar aan iedereen laten zien. Kijk, kijk dan toch: dit meisje heeft mij moeder gemaakt. Dit is onze dochter.

De periode erna ging voorbij in een waas. Dagen vol ondoenlijke keuzes vloeiden in elkaar over, leken eeuwig te duren en dan plotseling voorbij te zijn.

Strakjes wordt Feliz gecremeerd, zodat we haar toch weer mee naar huis kunnen nemen. Ik duw mijn vuist tegen mijn mond als ik me bedenk dat binnen enkele ogenblikken ons kleine meisje verbrand zal worden.

Zodra het mandje met Feliz erin richting de ovenruimte wordt gedragen, hoor ik een harde schreeuw. Hij gaat door merg en been en bezorgt me kippenvel. Pas na een paar seconden, als ik Bas’ armen registreer die me omklemmen en me van de vloer proberen op te tillen, besef ik dat ik het ben die schreeuwt.

 

 

 

Eerste versie:

Ik wist het niet, had het nooit willen weten.
Ik werd licht in mijn hoofd terwijl ik naar de collectie keek. Roze of blauwe houten kistjes, met een kroon of een beertje erop. Zelfs een kist in de vorm van een wiegje, de kleinste variant slechts 30 centimeter groot. Niet te bevatten dat zoiets bestaat.

Tranen rollen onophoudelijk over mijn wangen en ik doe geen poging ze tegen te houden. Iedere traan staat voor een moment dat ik nooit mee zal mogen maken.
Ik staar naar het rotan mandje dat we uiteindelijk gekozen hebben, net iets groter dan een halve meter en kan me niet voorstellen dat onze dochter daarin ligt. Ik knijp mijn ogen dicht, heb het gevoel dat ik niet meer kan ademen. Dit is een boze droom en als ik maar hard genoeg mijn best doe, word ik straks wakker en is alles weer goed.
Ik sla mijn vest dichter om me heen. Plukkend aan de natte tissue in mijn hand laat ik de woorden van de uitvaartleider over me heen glijden.

De zwangerschap verliep vlekkeloos. Ik had nergens last van en genoot van mijn groeiende buik en het steeds hardere getrappel. Sinds we wisten dat het een meisje werd, werd ons huis en vooral haar kamertje steeds rozer. Tijdens het laatste trimester zat ik graag in de leunstoel waar ik later borstvoeding zou geven, tussen de naar Zwitsal geurende kleertjes.

Mijn bevalling werd bij 41 weken ingeleid, maar ons meisje wilde er niet uit komen. Bas grapte nog dat ze het bij mij te fijn vond en geen zin had in de koude buitenwereld. Na diverse pogingen met de vacuümpomp, werd tijdens een spoedkeizersnede Feliz geboren. Ze werd blauw uit mijn baarmoeder getild en ademde niet. Terwijl ik gehecht werd, hoorde ik het ziekenhuispersoneel tellen en realiseerde me dat ze gereanimeerd werd. Maar na een tijdje hielden ze ermee op, Feliz was er niet meer. Ze werd op mijn borst gelegd. Ze was voldragen, ze was perfect en toch was ze er niet meer. Ik was zó trots. Ik wilde haar aan iedereen laten zien. Kijk, kijk dan toch: dit meisje heeft mij moeder gemaakt. Dit is onze dochter.

De periode erna ging voorbij in een waas. Dagen vol ondoenlijke keuzes vloeiden in elkaar over, leken eeuwig te duren en dan plotseling voorbij te zijn.

Na de dienst wordt Feliz gecremeerd. Op die manier hoeven we haar niet achter te laten. Ik duw mijn vuist tegen mijn mond als ik me bedenk dat binnen enkele ogenblikken ons kleine meisje verbrand zal worden.

Op het moment dat het mandje met Feliz erin richting de ovenruimte wordt gedragen, hoor ik een harde schreeuw. Hij gaat door merg en been en bezorgt me kippenvel. Pas na een paar seconden, als ik Bas’ armen registreer die me omklemmen en me van de vloer proberen op te tillen, besef ik dat ik het ben die schreeuwt.

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi SchrijfDeb, 

Bedankt voor je verhaal. Een ingrijpend verhaal en goed geschreven.

De eerste alinea vind ik sterk. Vooral omdat je erg beeldend de doodskistjes beschrijft. Ik zou de laatste zin van de eerste alinea wel schrappen, maar dat is een kwestie van smaak. Ik denk dat je het voorgaande dan kracht bijzet.

Ik zou de alinea over de zwangerschap schrappen, en die in de derde alinea in een zin noemen (na een vlekkeloze zwangerschap…). Ik denk dat als je dat benoemt, daar al een beeld bij hebt. 

Dan zou ik bij de derde alinea meer inzoomen. Wat zeiden de artsen tegen de hoofdpersoon op het moment dat ze erachter kwamen dat Feliz het moeilijk had en dat er geen vaginale geboorte kon plaatsvinden? Wat dacht de hoofdpersoon toen? Dit lijkt me een waardevol moment om bij in te zoomen. 

De laatste zin is sterk mijns inziens.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna, 

Dankjewel voor het lezen en je feedback, daar heb ik zeker iets aan. Ik ben het zeker eens met het weglaten van de laatste zin van de eerste alinea. Ik twijfelde er zelf al over, dus dat zegt genoeg :)

Voor de rest heb ik een aantal aanpassingen gedaan nav je feedback en een herschreven versie geplaatst.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo SchrijfDeb, aangrijpend verhaal, goed geschreven.

Aan het begin van de derde paragraaf neem ik aan dat je een vlekkeloze zwangerschap bedoelt ipv bevalling.

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi SchrijfDeb, 

Ik vind het verhaal nu beter. Ik leef meer mee met het moment van de bevalling en het feit dat Feliz er niet meer is. Naar mijn idee een goede herschrijf!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Emily, dank voor het lezen en je reactie. Dat was inderdaad een foutje, ik heb het aangepast. Dank voor je oplettendheid.

@Anna, dankjewel!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Inderdaad aangrijpend. Goed geschreven. Wat mij betreft zou je nog iets mogen schrappen in de meer beschrijvende delen, die houden mij wat op afstand. In de tweede alinea neem je me heel sterk mee en dat glipt wat weg daarna.

Goed verhaal(d)!

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Heftig verhaal, erg ingrijpend. Ik vind je schrijfstijl mooi en merk dat ik echt meeleef met de HP. Ik vind dit bijvoorbeeld een erg mooie zin: Ze was voldragen, ze was perfect en toch was ze er niet meer.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke, bedankt voor het lezen en je feedback.
Je schrijft: 
Wat mij betreft zou je nog iets mogen schrappen in de meer beschrijvende delen, die houden mij wat op afstand. In de tweede alinea neem je me heel sterk mee en dat glipt wat weg daarna.
>> kun je me een voorbeeld geven van wat jij bijvoorbeeld anders zou doen?

@Curtis@22, bedankt voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het zijn altijd persoonlijke en daarmee discutabele overwegingen, maar ík zou bijvoorbeeld dit stuk schrappen:

Na uren puffen en persen en diverse pogingen met de vacuümpomp, sloeg de sfeer om. De machines die mij en de foetus in de gaten hielden, piepten onregelmatiger en er werden nerveuze blikken gewisseld tussen de verloskundige en de arts.

Voorafgaand aan dit stuk zou ik Bas de opmerking letterlijk laten zeggen in een dialoogzin.

Bij 'De hartslag daalt,' zou ik iets toevoegen als: zei de arts na een aantal uur. Waarbij ik aantal uur zelfs een geloofwaardig getal mee zou geven.

Ik zou in het volgende ook schrappen en herformuleren:

en ik keek van de één naar de ander. Ik ving Bas’ blik en zag de verwarring die ik ook voelde.

De herformulering: Bas keek me aan, maar leek me niet echt te zien.

Voor mij zou, zeker bij het eerste deel, het op die manier sterker 'binnenkomen'. Zoals je het nu geschreven hebt, bereid je mij als lezer iets teveel voor op wat komen gaat. Dat is 'empatisch', maar houdt mij ook weg bij mijn eigen meelevende gevoel. De scène tussen de arts en verloskundige, toont alles wat je daarvoor al 'inmasseert'. Daarmee haal je in mijn ogen onnodig de scherpte er wat vanaf.

Ik hoop dat ik duidelijk ben en dat je er wat mee kunt. En nogmaals: Altijd je eigen keuzes maken, want ik ben ook maar één van de vele lezers.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal met een sterk einde. Ik heb alleen de herschreven versie gelezen. Voor wat betreft de tweede alinea zou je nog eens kunnen kijken of je een meer verrassende omschrijving kunt vinden. Ik vind een aantal woordcombinaties een tikkeltje cliché 'Tranen rollen onophoudelijk over mijn wangen ' Iedere traan staat voor een moment dat ik nooit mee zal mogen maken' 'heb het gevoel dat ik niet meer kan ademen. Dit is een boze droom en als ik maar hard genoeg mijn best doe, word ik straks wakker en is alles weer goed.'
 

Maar verder erg sterk verhaal

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het zal lezen als een refrein, maar ook bij mij kwam 'aangrijpend' bij dit verhaal in mij op. Inderdaad een sterk slot.
Overigens sluit ik mij graag aan bij het commentaar van Marianne, want ook ik viel hier bij het lezen een beetje over.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marianne en Musonius, bedankt voor het lezen en de feedback. Ik heb nog enkele dingen aangepast, ben benieuwd wat jullie er nu van vinden.

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de zin Niet-gemaakte herinneringen rollen onbelemmerd over mijn wangen. mooi. Wel zou ik onbelemmerd vervangen door onophoudelijk; de natte tissue doet vermoeden dat ze wel degelijk gedept of weggeveegd worden.

De droom werd een nachtmerrie werd een monster vind ik minder fraai. Ik zou de tweede werd inruilen voor een komma.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijfdeb, het meeste is al gezegd. Ik voeg er alleen nog mijn bewondering voor het verhaal bij. Met ontroering gelezen.