Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#453 - Ik weet nog....

 

Ik weet nog hoe het was om het telefoontje te krijgen. Hoe leeg ik me voelde. Hoe ik wist dat ik zou moeten huilen en hoe schuldig en beschadigd ik me voelde dat ik dat niet deed.

Ik weet nog hoe ik reageerde. Vlak, alsof het me niks deed. Hoe ik, voor mijn gevoel, een eeuwigheid rechtop in bed heb gezeten. Hoe ik wanhopig probeerde te bedenken hoe ik me moest voelen. Verlangend naar een knopje die ik ergens zou kunnen vinden. Een knopje die ik in zou kunnen drukken zodat ik alle passende emoties kon voelen, kon uitten. Zodat de buitenwereld kon zien hoe ellendig ik wist dat ik me diep van binnen voelde. Ook al lag het niet op de oppervlakte, ook al kon er niet bij. Ik wist dat het er zat. En dat het er hoe dan ook ooit uit zou moeten. Kon ik dat knopje maar vinden.

Ik weet nog dat ik mijn zus opbelde en haar vroeg om te komen. Hoe we samen in de tuin over hem zaten te praten. Hoe we samen in onze zomerjurkjes naar de winkel liepen om alcohol te halen. Zodat we op hem kon drinken, konden proosten en konden herinneren. Hoe we dachten dat hij dat gewild zou hebben. In ieder geval dat we samen waren.

Ik weet nog hoe ik me voelde iedere keer als de telefoon ging rond zeven uur. Hoe mijn eerste gedachte naar hem ging. Hoe ik in dat moment even de werkelijkheid vergat, alsof hij me ieder moment op zou kunnen bellen en ik hem alles zou kunnen vertellen waar ik mee bezig was.

Ik weet nog waar ik was toen de eerste echte verdriet kwam. Hoe ik op de bank tv zat te kijken. Hoe er een programma langs kwam die we vroeger altijd samen keken. Hoe ik me heel even weer precies zo voelde als het kleine meisje wat naast hem op de bank zat.

Ik weet nog hoe ik de eerste tranen over mijn wangen voelde rollen. Hoe ik de verdriet vanuit mijn tenen door mijn lijf voelde stromen. Hoe de brok in mijn keel steeds groter werd tot dat ik het gevoel had bijna niet meer te kunnen ademen. Hoe ik, naast alle verdriet die ik ervaarde, intens opgelucht was.

Ik weet nog de eerste keer dat ik hem weer bij me voelde. Hoe ik achter de piano zat, een nummer speelde waarvan ik wist dat hij het mooi zou vinden. Hoe ik zo graag wilde dat hij het kon horen. Hoe het leek alsof hij achter me stond en meeluisterde. Hoe ik naar zijn foto keek die een speciaal plekje op de piano had gekregen. Hoe ik wist dat hij naast me zat en trots op me was.

 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Morgan,

Ik vind dat je een mooie schrijfstijl hebt. Anderen vonden het te mysterieus, maar ik vind het juist wel mooi. 

Dit verhaal is ook beduidend beter dan de vorige, ik kan mijn vinger er niet helemaal opleggen waarom. Misschien is het ook omdat je nu meer woorden mocht gebruiken. En jouw schrijfstijl past goed bij dit thema. 

        Ik weet nog waar ik was toe  de eerste echte verdriet kwam. 
Hier mist een -n. 

Ik zou zeggen, ga zo door!

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Morgan,

Dank voor je verhaal. Wat me direct opvalt is dat je vaak het woord ‘voelen’ gebruikt. Nu zijn er mensen die vinden dat je dit altijd moet vermijden, dat vind ik niet. Maar ik denk dat het wel beter is voor dit verhaal als je er een aantal schrapt. Je mag je hoofdpersoon best radicale gedachten laten hebben (Bijvoorbeeld: “Ik zou schuldig en beschadigd zijn als ik niet zou huilen!”).

Daarnaast mis ik een beetje spanning en essentie in je verhaal. We hebben hier iemand die rouwt, maar waarom lezen we dit? Voor een lezer moet er een bepaalde spanning in het verhaal aanwezig zijn, een punt van het verhaal (waarom wordt dit verhaal verteld, wat is de consequentie van de rouw?). Ik denk dat als je dat vindt, je verhaal beter wordt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Morgan,
Het gebruik van “ik weet nog …” geeft afstand aan het verhaal. Ik denk dat het sterker zou binnenkomen als je de gebeurtenissen beschrijft op het moment dat ze gebeuren, meer show, minder tell. Nu valt het mij moeilijk om met de HP mee te leven.
iedere keer als de telefoon ging rond zeven uur: wie belt er dan elke dag rond zeven uur? Is mij niet echt duidelijk.
Kijk ook eens naar het gebruik van lidwoorden en die/dat.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iedere alinea beginnen met 'Ik weet nog' is waarschijnlijk een bewuste keuze, die in sommige gevallen mooi kan zijn. Mij haalt het echter uit het verhaal. Ook de beschrijvende toon geeft voor mij niet echt de emoties weer. Laat ze me voelen, laat me voelen hoe de HP zich voelt. Misschien, zoals al door Emily aangegeven meer show en minder tell gebruiken. 

Ik vind het een mooi verhaal, waar zeker meer uitgehaald kan worden. Misschien heb je de moed het, met de gegeven feedback, te herschrijven?

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de herhaling van zinnen in je tekst mooi, maar misschien in een tekst van deze lengte iets teveel. De eerste alinea pakt het me bijvoorbeeld door het gebruik van: “Hoe…” , maar bij de 2e alinea leidt het me juist af. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je keus om steeds met 'Ik weet nog ...' een alinea te beginnen vind ik mooi uitgangspunt. Hier komt hij alleen niet goed tot zijn recht. Naar mijn idee komt dat, omdat je teveel in (afstandelijke) opsommingen blijft hangen en daarbij ook veel herhaalt, hoewel in andere woorden. Voor mij wordt het dan iets teveel van hetzelfde. Voor mij zou het helpen als je per alinea heel scherp hebt en maakt wat je thema/ fase van rouw precies is en dat heel scherp neerzetten. Je zou daarbij bijvoorbeeld de vijf fases van rouw kunnen gebruiken. (Maar wees altijd als schrijver terughoudend met suggesties van anderen 😀)

Ik denk dat je met wat puzzelen en dezelfde beginzin per alinea een heel sterk poëtisch verhaal kunt neerzetten. Aan je manier van schrijven zal het niet liggen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Morgan, ik vind je manier van schrijven fijn om te lezen, maar ik sluit me aan bij de opmerkingen over het veelvuldig gebruik van "ik weet nog". Daarnaast halen de zinnen met "hoe ik ..." mij ook uit het verhaal. Overdaad schaadt hier voor mij. 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ontzettend bedankt voor alle waardevolle feedback. Ik ga de feedback meenemen en wat spelen met de tekst om te kijken wat ik er mee kan en wat dat doet met het verhaal. Super goeie oefening voor mij als beginnend schrijver.