Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 452 – Bonnie Prince Charlie

Bonnie Prince Charlie

'Biden gaat een tweede termijn echt niet redden, papa. Zie maar eens dat jij de tien jaar vol maakt.'
'Volmaakt, volmaakt,' sputtert Charles tegen, 'Jazeker ben ik volmaakt. We zijn beiden volmaakt, hahaha!'
Reserveprins Harry, vooralsnog van Sussex, giet de Guinness achterover en buigt wijdbeens voorover. 'Papa, die speech morgen–'
'Wou je daar een mention in? Moest je dat vragen van Markle?' mengt William zich ongevraagd in het gesprek. Zijn blik lijkt spottend maar ook lief. Hij gaat pal voor de neus van zijn broer staan.
'Niet zo kiften, jongens,' sust de koning de boel. 'Wat was er met mijn speech, jongen?'
Harry bedwingt zijn taalvirtuositeit en stamelt: 'Mogen wij daar bij zijn?'
'Kun je zeker weer beeldrecht cashen in de States!' buldert zijn immer grote kroonbroer.
Die onmin lijkt de druppel: Charles stemt zwijgend toe.
'Jij krijgt een beurt,' fluistert William.

'Gemenebestgenoten,' verkondigt de koning de dag erop vanaf rechtens zijn troon.
'Als vanouds jennen wij onze oosterburen, deze eeuw door mijn kroning daags te houden na de dag waarop wij hen hebben bevrijd. Zij krijgen geen dag vrij, jullie krijgen drie dagen vrij.'
In de zaal verschijnt een lach op het gelaat van Mex en Lex. 
'Hun knuffelmonarchie is geen lang leven meer beschoren, dat spreekt. Nu zijn wij evenmin doof voor het volk, te meer in deze tijden van onrust. Ik geef me nog een jaar of elf en dan rijst de vraag alweer naar mijn opvolging. Twee kroningen in één eeuw, dat is ook devaluatie, maar wij hebben stijl en maken geen podcast. Bovendien zijn wij minder truttig.'
De monden van Mex en Lex zijn nu strakke streepjes.
'Omdat Queen Kate en Citizen Kane, sorry, citizen Meghan, elkaar niet liggen. Omdat Andrew, vult u maar in. Vult u alles maar in. Welke gemenebestlanden eruit stappen die elf jaar, vult u maar in.
Daarom dit koninklijk besluit. Zodra ik die hele verenigde Augiasstal op orde heb, abdiceer ik als een David met mijn Kamilletheetje voor een fijn pensioen en gun ik Will en Kate de troon en Har en Meg de Netflix. Ik doe een Beatrix. Ik doe een Benedictus. In '28 ben ik 80 en dan stopt het simpelweg. Joe.'
Mex glimlacht zowaar weer, Meg kwijlt en Kate zit statig. Queen Camilla kijkt even verbouwereerd als Jill B.

'De geschiedenis indachtig zal prachtnicht Alexia haar banden versterken met prins George. Het kind is al haast tien, tijd vliegt en zeven jaar is niets, zei Diana altijd. Het botert gezellig in Wales en dan kun je natuurlijk niet naar Koningsdag. School gaat altijd voor. De dienst gaat voor het meisje. De troon gaat voor de liefde, zei Diana altijd. Hé, die zin had ik geschrapt!'

Tumult vult de zaal.
'Dat was geheim!' brult Max.
Meg filmt alles.
Harry lacht zich onder de stoel.
William doodt met zijn blik.
Alexia verschijnt lijkbleek naast de troon. 'Het was een verrassing, papa. Een oplossing voor de podcast. Grandeur tegen de Brexit. Je denkt toch niet echt dat ik studeer?'
Dan pas dringt door tot Lex waarom haar levensstijl levenslang al zo levendig was. En weer is hij erbuiten gehouden, is de zeldzame gedachte die zich onverwachts als altijd aan de oranjeman opdringt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

533 om precies te zijn :-)

Ik heb je verhaal nu een paar keer gelezen, maar het duizelt me nog steeds van het aantal personen die je noemt. De ene keer noemt je ze bij hun voornaam, dan weer achternaam en dan weer met hun verkorte naam. Bovendien laat je zoveel gebeuren in deze korte tekst, dat het lezen er niet prettiger op wordt en ik op het einde de draad nog steeds kwijt ben. 

Waarom noemt Harry zijn vader "opa"? Bedoel je dat in de zin van "ouwe heer"?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, dank je, Fief, ik dacht al: er zit een geurtje aan die online woordenteller.

Die opa zal wel komen doordat Charles zoveel ouder is dan zijn zoons. Ik heb er snel papa van gemaakt. 

Als zelfs jij, erkend Anglofiel, niet uit dit zoekplaatje komt, staan er inderdaad te veel namen in. (Ik zet nu een serie aan voor mijn kinderen: het heet niet Ladybug, het heet niet Marinette,  het heet het heet Miraculous.) Toch denk ik dat het juist voor een fijnproever bevredigend kan zijn om dit puzzeltje op te lossen. Er gebeurt trouwens niet zoveel: Charles doet alvast troonsafstand, én er komt weer een personele unie tussen de Koninkrijken Nederland en Groot-Brittannië. 

Kijk ze vandaag! En veel pomp and circumstance iedereen!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

🫅 (Kroon-emoji die het op de pc niet doet)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Straks gaan wij voor de buis zitten en af en toe bulderen van het lachen als we aan bepaalde passages terugdenken uit onze verhalen. 
Kruidnagel, ik wist ook niet waar je heen wilde toen je van Charles de opa in plaats van de vader van Harry maakte. Door er het Nederlandse hof in te betrekken was ik je helemaal kwijt. Ik weet niet of ik nog een tweede poging ga ondernemen om eea te ontcijferen. 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, je eerste passage vond ik heerlijk smeuïg, alhoewel je me de uitroep van William 'jij krijgt een beurt' toch even uit moet leggen. Ik denk hierbij helemaal de verkeerde kant uit.

In het tweede gedeelte verzand ik ook een beetje in alle namen, maar toch mijn complimenten. Je grijpt echt alle koninklijke intriges bij de lurven. Joe!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Thanks, Chantal! Ja, Die Di moest erin. Harry doet braaf wat Maggy zegt en krijgt de beloning des nachts van haar, verwacht broer Will.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Kruidnagel

Je verhaal begint erg goed, mooi geschreven, en je zet het zo voor ogen, maar dan volgt een speech met zijsprongen, denkpistes en reacties van een teveel aan personages en dat is jammer. Het wordt zo een moeilijk ontcijferbare tekst terwijl je die strak in regie had kunnen houden als je het zou laten spelen tussen Charles en Harry alleen, niet?

Johanna

   

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je mooie analyse van mijn veelkoppige monstertje, Johanna! Ik ga duiken in de wereld achter het concept 'denkpiste'.