Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#452 - De druk was te hoog

Een zweetdruppel druppelt onder zijn rechterarm - hoewel niemand het kan zien, hij draagt een kostuum zoals eeuwenoude koningen een opzichtig rood mantelpak met franjes droegen - en toch bonst zijn hart in zijn borstkas en beginnen zijn handen te zweten alsof hij hier niet thuis hoort, alsof libellen zwingelen over de vijver en zich bedenken dat zij koninginnen op tronen moeten zijn. Koninginnen, glimlacht hij, ze moesten eens weten.

‘Ik kan het niet,’ denkt hij kortstondig, admireert zijn tronie in de spiegel, trekt zijn kraag recht en ademt diep in. ‘Ik kan het wel.’ Hij zet een stap door het gordijn en een uitgewassen meute bavianen schreeuwt zijn naam.

Schraapt hij zijn keel? Hij frunnikt aan zijn kraag - dat kraagje was te klein opgemeten, zijn dikke nek had hij expres ingetrokken, daar heeft hij spijt van nu - en ook de ballen kriebelen. Krabben? Geen goed idee, tientallen camera’s zijn op zijn zijn gericht, de kans dat er geen op zijn geslachtsdelen focussen is nihil.

‘Waarde landgenoten,’ zegt hij. Zijn stem klinkt als Drake. AI-Drake, komt in zijn brein opgeborreld. Hoe grappig zou het zijn dat zijn stem een meme wordt op TikTok. Dat enthousiastelingen met zijn stemgeluid een model trainen en dat loslaten op ruwe hiphopbeats. Of trance? Focus, oude rot, denkt hij, je hebt geen baat om een popster te worden, je bent het al, de halve wereld kijkt toe, doe gewoon je speech. 

‘Ik ben vereerd, blij, opgewonden, om hier voor jullie te mogen staan,’ zegt hij ietwat ingetogen terwijl zijn ballen branden. Krabben? Tweehonderdmaal oefende hij deze ‘klotezin’ - zo verwoorde zijn vrouw het de laatste drie maanden: ‘Ga je echt die toer op?’ vroeg ze. ‘Wil je zo herinnerd worden?’ schampte ze. Wist zij veel over kroonredes geven. Wat kent dat mens van de wereld? De kapper en de pedicure? De zonnebank? Dolce & Gabanna’s modeboeken? Ze moest eens weten! De echte man in de straat en de echte vrouw in het dorp, liggen van wat anders wakker. ‘Ik weet waarom jullie de slaap niet vatten,’ zegt hij. Hij klopt zelfverzekerd op zijn borst.

Alsof het gerepeteerd is, op het moment dat hij op zijn borst klopt, valt een zwart doek aan de wand van het podium los van het plafond. Een immense afbeelding van een vrouw met ontblote borsten met tepelpiercings en een glimlach met lippen die spetters tonen alsof ze net drie potten yoghurt vrat en erg kwistig gegeten had, toont zich full frontaal aan het publiek.

Enkele dametjes met grijs opgestoken haar brengen hun handen voor hun mond en slaken een ademzucht al blijven hun ogen gebeiteld naar het tafereel op de foto, hen net geopenbaard. Enkele persfotografen flitsen eventjes niet. De troonwoordvoerdster roffelt in haar papieren en weet het niet meer: is dit een overgebleven decorstuk van een beurs die hier vorige week plaatsvond? Of is het een voorbereiding, een pamflet, een reclamelokstuk voor een orgie die hier volgende week misschien plaatsvindt? Hij frunnikt aan zijn kraag, denkt aan de orgie in zijn hotelkamer na de bijeenkomst met de ambassadeur van Singapore. Niet aan denken, denkt hij, je bent nu hier. Hij kijkt naar de gouden kroon op de gouden zetel en schraapt zijn keel kortstondig. Lekker wijf, toch, denkt hij.

‘Dit houdt jullie uit jullie slaap!’ Hij strekt zijn wijsvinger naar de yoghurtspatten op het voorhoofd van het vrouwmens met erg grote borsten op de foto. Haar ogen zijn wazig, ziet hij. Zijn vrouw keek nooit zo.

‘Ik beloof,’ hij knijpt met zijn vinger in de microfoon als kan hij er wat uitpersen, ‘vanaf nu, alle dagen pret!’ Hij knikt naar de troonwoordvoerdster. Zij neemt de kroon van de zetel, kijkt kortstondig naar de witte klodders in het haar van de vrouw op de foto, schudt haar hoofd, zet drie stappen naar voren en posteert de kroon op het hoofd van de hoofdpersoon van dit verhaal.

Alle bavianen klappen de handen alsof hun voetbalploeg gewonnen heeft.

Hij smaalt, straalt en ziet er best goed uit met een glimmende kroon op de kop. Een grote baviaan in een lijf gehuld in een rood glimmend kostuum. Poserend voor een foto van een naakte vrouw met witte spetters op de wangen, in de haren, en een kleine klodder in het linkeroog.

Plots herinnert hij wie zij is.

Hij krabt aan zijn ballen. 

De druk was te hoog.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, de tekst is weer helemaal op zijn Tony's. Hoewel ik niet echt gecharmeerd ben van de tekst, maar dat ben je van mij gewend, vind ik het idee van het schilderij wel briljant gevonden.

onder zijn rechterarmpje   ---> waarom armpje? Verderop ook "kraagje". Het past niet bij het taalgebruik dat je verder bezigt. Misschien dan ook "balletjes"?

Wat kent dat mens haar wereld?  ---> Rare uitdrukking. Misschien: Wat weet dat mens van de wereld?

... liggen van wat anders wakker. ‘Ik weet waar jullie van wakker liggen,’  ---> twee keer "liggen wakker" Verderop herhaal je het nog een keer. Misschien de eerste keer iets anders formuleren? 

‘Ik beloof,’ hij knijpt met zijn vinger in de microfoon als kan hij er wat uitpersen. ‘Vanaf nu, alle dagen pret!’ ---> dit is een onderbroken gesproken zin. "Vanaf" moet dan achter een komma en met een kleine letter.
‘Ik beloof,’ hij knijpt met zijn vinger in de microfoon als kan hij er wat uitpersen, ‘vanaf nu, alle dagen pret!’

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankje Fief, het de tekst niet genegen zijn is ok, ik weet het, ik schrijf voor mezelf in eerste plaats, en hoop soms toch een lezer te kunnen plezieren ;)

Ik corrigeerde je (terechte) opmerkingen, dank voor je scherpe arendsblik!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, je weet ongetwijfeld mensen te plezieren, zo niet te inspireren. Jij durft met jouw teksten over het randje te gaan en daar neem ik mijn petje voor af. Dat ik het niet fijn vind lezen, doet aan jouw schrijfkunst en -durf niets af. Het zegt meer over mijn beperking.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Tony, ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik hiervan moet maken. Heb ik wel meer bij jouw teksten (niet slecht bedoeld). Je laat me altijd wat in verwarring achter, maar je verhalen blijven ergens wel in mijn hoofd nazinderen.
Als ik “zwingelen” opzoek, vind ik iets over vlasbewerking. Ik snap deze zin dus niet echt.
“Plots herinnert hij wie zij is.” Hier mankeert een “zich”.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vermoed dat het 'zwingelen' iets te maken heeft met het trillen van de vleugels van een libelle. Tenzij het 'zwengelen' moet zijn met verwijzing naar de kniezwengel of zwengelknie die bekend werd door de Vlaamse zangeres Kate Ryan tijdens haar uitvoering van het liedje Je t'adore bij Eurosong 2006? 
Voor het overige: een lekkere brok in jouw beruchte surrealistische schrijfstijl, Tony. Ik heb me al gek gegoogeld om een afbeelding van die yoghurt schilderij te vinden. 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg gelachen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het daarvoor meerdere malen moest lezen, maar daar is niks mis mee. Tijdens het herlezen, bleef ik wel steeds bij één zin hangen: Zijn vrouw keek nooit zo. Ik vind ‘kijkt’ lekkerder lezen. Nu denk ik steeds dat ze dood is.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, ik las je verhaal toen je het net postte en moest even nadenken wat ik ervan kon vinden. Ik snapte er niets van en ook na een aantal keer herlezen ben ik nog in verwarring. Goed dat je de verkleinwoordjes armpje en kraagje hebt aangepast, die pasten niet bij de rest van je verhaal.

Het is een typische Tony tekst, waarmee ik, naast de genoemde verwarring, vooral doel op je mooie en unieke omschrijvingen, zoals in deze:
- alsof libellen zwingelen over de vijver en zich bedenken dat zij koninginnen op tronen moeten zijn.
- uitgewassen meute bavianen
- glimlach met lippen die spetters tonen alsof ze net drie potten yoghurt vrat en erg kwistig gegeten had

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Tony

Lekker goed geschreven, mooie zinnen. Ik vind de bedenkingendie het hoofdpersonage maakt uiterst grappig. Want je weet uiteindelijk nooit wat iemand denkt oe z'n gedachten afglijden en welke richting dat uitgaat. Je beschrijft dat met verve.

Ook gebruik gemaakt van beeldspraak, niet teveel en op de juiste momenten.

Een verhaal mag fantasie hebben. Ik ben helemaal mee in de tekst en vind het gewoon erg goed gedaan. 

Knap!

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Emily: dank, en je hebt gelijk, er ontbreekt een zich!

@Gi: er zijn een pletoria aan afbeeldingen te vinden op de juiste plek :) Dank je :)

@Curtis, ze keek, ze kijkt niet meer, dat is al lang verleden tijd, als je me begrijpt.

@Schrijfdeb: dank je voor je mooie woorden en je tijd om er wat zinnen uit te nemen die je bekoorden: ik dank je!

@Johanna: dank je: dank je: en nogmaals dank, wat leuk om te horen dat je mee was met mijn waanzin!