Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#452 Jamaica Farewell

Zeer ongebruikelijk en tegen alle verwachtingen in, geeft de pas gekroonde koning Charles III een troonrede: 

Waarde collega koninginnen, koningen, prinsessen en prinsen, koninklijke hoogheden, presidentes en presidenten, hoogwaardigheidsbekleders, leden van de pers, landgenoten,

De Koningin en ikzelf zijn samen met mijn geliefde familieleden vereerd jullie op deze bijzondere dag te mogen verwelkomen .

Zeventig jaar geleden betrad mijn moeder als kersverse jonge koningin de troon. Iets minder kersvers, maar niet minder enthousiast, ben ik vastberaden om haar taak verder te zetten. 

Niettegenstaande de gevolgen van de Brexit zie ik, door de aanwezigheid van de vele gekroonde hoofden en staatshoofden, dat de banden met het  Europese vasteland hecht zijn  gebleven en zullen blijven. Mijn familie is net als vele andere niet gespaard gebleven van onderlinge conflicten en misverstanden. We are only human, after all. De relaties op het wereldvlak staan meer dan ooit onder hoogspanning. Het feit dat  haast elk land uit de wereld vandaag is vertegenwoordigd, onderstreept en ratificeert het immense belang van onderling overleg en communicatie.

Maandag aanstaande is het Victory in Europe Day, de dag dat er een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. Door het tijdsverschil wordt deze dag in Rusland een dag later gevierd, maar in het verleden vierden we deze overwinning op het kwade steeds samen met onze metgezellen uit het Oosten. Wat is het doodjammer dat nu al meer dan een jaar lang een nieuwe oorlog woedt in deze contreien. Als steun aan de Oekraïense bevolking gaat ons land straks het Eurovisiesongfestival organiseren. Dat is niet bedoeld als het opsteken van een middenvinger, maar als oproep tot verzoening.

Plots is er geroezemoes in de zaal. In het vak dat voorbehouden is aan de afvaardigingen van de landen uit het Britse Gemenebest is een man op zijn stoel geklommen en roept luidkeels : “Long live the Republic of Jamaica”. Charles schrikt, het blad in zijn hand trilt. Hij beeft, maar behoudt zijn zelfbeheersing en speelt zelfs in op de situatie. Totaal onvoorbereid richt hij zich tot de oproermaker.

Beste broeder uit het prachtige overzeese eiland, net als alle andere genodigden bent u meer dan welkom op deze viering. Ik had het net over het belang van overleg. Als er iemand is die de betekenis van dit woord begreep, was het wel de net overleden beroemde zanger Harry Belafonte. Hij reisde de wereld rond met een boodschap van vrede. Ook hij was een koning, zij het koning van de calypso en was bevriend met die andere King, Martin Luther King. Zo zacht als zijn fluwelen stem klonk, zo scherp waren zijn standpunten over gelijke rechten voor minderheden. Hij heeft de pracht van uw Island in the sun bezongen en als de inwoners het wensen, zullen wij samen praten over de toekomst van de democratie in uw land.
Maar vandaag vieren wij feest,  we vieren de democratie die mijn moeder zo hoog in het vaandel droeg en waarvan ik vastberaden ben om ze verder te handhaven en te verkondigen.

De Jamaicaanse man stapt van zijn stoel en het publiek barst uit in een langdurig applaus. Hoezeer de revolutionaire krachten op het eiland een republiek willen stichten, een vaarwel van Jamaica uit het Gemenebest is nog niet voor morgen. Koning Charles III zet zijn betoog verder…

 

P.S. Wie mij kent weet dat ik het niet kan laten in mijn teksten naar muziek te verwijzen. Daarom graag deze link naar het lied dat mij inspireerde voor de titel van dit stukje:

https://www.google.com/search?q=jamaica+farewell&oq=j&aqs=chrome.0.69i59j69i57j69i59l2j69i60j69i61j69i65j69i60.3221j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:71d6e6ad,vid:j_mK1MyDntc

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

als altijd bij jouw verhalen leer ik er weer wat nieuwe feiten en woorden bij :)

Goed gevonden dat je bij de kroning van een nieuwe koning er een aantal andere koningen bij haalt. Ik vind de verwijzingen naar de onderlinge familierelaties, de oorlog in Oekraïne en het Songfestival er mooi in verweven.

Charles schrikt maar behoudt zijn zelfbeheersing. Hij speelt zelfs in op de situatie en totaal onvoorbereid richt hij zich tot de oproermaker. > ik zou de schrik graag beschreven hebben gezien. Waar zie je dat aan?
Voor maar mag overigens een komma.

Dat is niet bedoeld als het opsteken van een middenvinger maar als oproep tot verzoening.
>> ook hier mag voor maar een komma

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SchrijfDeb, dankjewel. Je hebt mij gered voor de mogelijke komst van onze kommafee Fief. Ik heb aangegeven dat Charles bibbert om zijn schrik te beklemtonen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik vind de tussenkomst van de Jamaicaanse gast leuk gevonden. Het is meteen een mooie ode aan Harry Belafonte. Het stukje over de Victory in Europe Day en het songfestival vond ik minder, maar dat is persoonlijk.  
Verder met plezier gelezen. 

Waarde collega koninginnen, koningen, prinsessen en prinsen, koninklijke hoogheden, presidentes en presidenten, hoogwaardigheidsbekleders, leden van de pers, landgenoten, ---> het noemen van al deze aanwezigen voegt voor mij niets toe. Ik geloof ook niet dat al die functies apart genoemd worden, maar goed, in een verhaal kan alles. 
Wordt een vrouwelijke president een presidente genoemd of draagt ze gewoon de titel president? Ik kon het nergens gevonden krijgen. 

Charles schrikt, het blad in zijn hand trilt. Hij beeft, maar behoudt zijn zelfbeheersing en speelt zelfs in op de situatie. ---> "Hij beeft" is hier dubbelop. Je zegt in de eerste zin al dat het blad trilt. Misschien:
Charles schrikt, het blad in zijn hand trilt, maar hij behoudt zijn zelfbeheersing en speelt zelfs in op de situatie.

Als er iemand is die de betekenis van dit woord begreep was het wel de net overleden beroemde zanger Harry Belafonte.  --> tussen begreep en was hoort een komma. Het zijn twee werkwoorden die niet bij elkaar horen.

en als de inwoners het wensen zullen wij samen praten over de toekomst van de democratie in uw land. ---> tussen wensen en zullen hoort ook een komma. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, bedankt. Zut, toch nog ontbrekende kommaatjes gevonden. V-day in west en oost, Eurovisiesongfestival en Jamaica dat zich roert zijn stuk voor stuk brandend actueel, vandaar. Voor jou voegt het noemen van de aanwezigen niets toe maar de hoffelijkheidsleer gebiedt hen afzonderlijk te benoemen. De Fransen hebben al altijd de titel Madame, la presidentgebruikt en geef toe dat Mevrouw de president niet echt bekt tijdens officiële introducties en plechtigheden.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind mevrouw de presidente minder bekken en wat de Fransen doen, is hun zaak. Zij bepalen toch niet ons taalgebruik? De Amerikanen zeggen op hun beurt Mister President en Madam President. Volgens mij is de functie president zowel mannelijk als vrouwelijk. Je bent als vrouw ook geen staatssescretaresse, maar staatssecretaris. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zijn het dan de Amerikanen die ons taalgebruik bepalen? Veel benamingen van functies hebben helaas nog steeds geen vrouwelijke versie. Ik noem zoiets taalarmoede. Omdat ze zo graag hun 'mannetje willen staan' zijn vrouwen aan de top minder geneigd daar verandering in te brengen. Gelukkig voor Maxima of Mathilde moeten wij hen niet Mevrouw de Koning noemen en zijn aanspreektitels als Koninklijke Hoogheid of Majesteit genderneutraal.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Deze tekst is een verfrissende en originele benadering van een troonrede door de nieuwe koning Charles III. Hij richt zich tot een breed publiek, van koninklijke hoogheden tot gewone burgers, en bespreekt belangrijke kwesties zoals internationale betrekkingen en de viering van Victory in Europe Day. De spontane interactie met een oproermaker uit Jamaica voegt een verrassend element toe aan het verhaal. Je slaagt erin om de lezers te boeien en te vermaken, en verwijst op een leuke manier naar muziek. Een goed geschreven en intrigerende tekst.

GG

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Gi, het zou mij verbazen als Charles zo spontaan zou reageren op een incident en dat er geen security zou tussenkomen, maar soit. Goed geschreven tekst. Het woord “jammer” om een oorlog te beschrijven vind ik nogal tammetjes, daar kun je toch wel iets sterkers voor bedenken.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Emily, daarom staat er ook 'doodjammer'. De opdracht bepaalde nu eenmaal dat de redenaar moest inspelen op een onverwacht voorval. Bij de inhuldiging van Albert II riep Van Rossem vanop de publieksbanken  "Leve de republiek, vive la république, vive Lahaut", een verwijzing naar Julien Lahaut die op gelijkaardige wijze de eedaflegging van Boudewijn verstoorde. Uiteraard speelde Albert II daar niet op in en werd V.R. enkel terechtgewezen door de toenmalige kamervoorzitter. Hij werd wel weggeleid door de veiligheidsdiensten. In dit verzonnen verhaal grepen ze niet in omdat de gewiekste Charles er als een ervaren rot op 'inspeelde'. 

 

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Gi

Gelezen, even laten bezingen en opnieuw gelezen. Je tekst vind ik erg goed, met uitzondering van de introductie-paragrafen (na de schuingedrukte paragraaf).

Je maakt een koppeling met de actualiteit en legt op een vlotte manier verbande: vlot geschreven, aangenaam om lezen. Ook het onverwachte 'incident' met de Jamaïcaanse man blijft in dezelfde toon en kleur.

Ik mis een beetje de emotie in je tekst, ik denk dat als je het wat dynamischer maakt, het nog beter wordt.

Johanna