Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#451 Woorden laten dansen op papier (versie 3)

Derde en laatste poging

Woorden laten dansen op papier
komma’s, punten, pure poëzie.
Niets is leuker of fijner dan hier
woorden laten dansen op papier.
Jubelend met letters aan de zwier,
elke week opnieuw. Vol energie
woorden laten dansen op papier.
Komma’s, punten: pure poëzie.

 

-----------------------------------------------------

Herziene versie

De woorden dansen op papier,
Grammaticaal gecontroleerd.
Met punt en komma’s aan de zwier;
de woorden dansen op papier
Bezorg de lezers veel vertier:
een goede zin is nooit verkeerd.
De woorden dansen op papier,
Grammaticaal gecontroleerd.

----------------------------------------------------------

eerste versie

Woorden laten dansen op papier
met komma’s en punten: pure poëzie.
Ik wil niets liever dan hier
woorden laten dansen op papier.
Met letters aan de zwier
en naar hartenlust die
woorden laten dansen op papier.
Met komma’s en punten pure poëzie.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Fief, leuk: een ode aan het schrijfplezier, dat jij duidelijk hebt, elke week weer. Regel zes hapert voor mij wat, ik vind het rijm poëzie/die niet zo mooi. Poëzie is wel een heel moeilijk woord om op te rijmen, je maakt het jezelf niet gemakkelijk.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke: het was een lastige.

@Emily: de coach zal het ongetwijfeld met je eens zijn. Voor mij klopte het zo, maar ik zal er nog eens over denken.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief,

Inhoudelijk smaakt het mij zeker wel, maar technisch vertoont het wat mankementen. Als je het gedicht metrisch kloppend maakt, zijn de enjambementen minder storend.

De dichtcoach

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je reactie, coach. Het was als het wachten op de uitslag van een examen.
Een mager zesje, helaas. De perfectionist in mij gaat toch echt voor een hoger cijfer en ik heb daarom een poging gedaan het metrum kloppend te maken. 
Hopelijk wil je er nog een keer naar kijken.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Wat mij betreft een goede herschrijf. Ik denk dat het archaïsche vertier ook door plezier vervangen kan worden.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'tuurlijk, Fief, ik ben de beroerdste niet.

Je herschreven triolet dit metrumtechnisch volmaakt in elkaar. Het is mij wel duidelijk dat je dit ambacht onder de knie hebt. Je hebt nu een goed kloppend gedicht afgeleverd.

Toch ben ik bang dat de ziel er een beetje uit is als ik dit vergelijk met je eerste versie. Wellicht is het mijn schuld en heb ik je bang gemaakt door over storende enjambementen te beginnen, maar zinnen als 'Ik wil niets liever dan hier / woorden laten dansen op papier.' en '[...] en naar hartenlust die / woorden laten dansen op papier.' zijn metrisch weliswaar imperfect, maar o zo mooi vanwege het spel met de refreinregel; deze wordt erg mooi en heel natuurlijk geïntegreerd in de vertelling en dat vind ik knap. Jammer dat dit bij je herschrijf verloren is gegaan. Ik zou je willen vragen om het nog eens te herschrijven, maar dan veel dichter bij het origineel te blijven.

Speciaal voor jou een triolet, voortbordurend op jouw woorden:

Woorden dansen op papier.
Zie ze walsen, één twee drie.
Schrijven doe ik met plezier.
Woorden dansen op papier
tot ik na een uur of vier
alles niet meer helder zie.
Woorden dansen op papier.
Zie ze walsen, één twee drie.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, die uitdaging ga ik graag aan. Ik ga een poging wagen. Bedankt voor de triolet die je speciaal voor mij schreef. Zeer vereerd.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is het zeker, Hadeke. Het inspireert en wordt zeer gewaardeerd.

@Musonius: hierbij mijn laatste herschrijf. 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fantastisch, Fief, uitstekende herschrijf.
Niettemin nog één klein puntje dat je vast nog wel weg weet te poetsen:

Niets is leuker of zo gaaf dan hier woorden laten dansen op papier.

Het is Niets is leuker dan ... en Niets is zo gaaf als ..., dus deze samenvoeging is niet helemaal juist.

Naschrift:

Kijk nog even naar de laatste regel.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Fief, je derde versie is de beste, de aanhouder wint.
Als Musonius iets dicht, lijkt het allemaal zo gemakkelijk. Woeste Willem Wemel vond ik trouwens ook fantastisch.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel, Emily. Fijn dat je nog een keer de moeite nam om het te lezen. Gedichten schrijven vind ik lastig, maar ik blijf stug meedoen.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik las eerst je laatste versie en die is echt het mooist, complimenten. Ik hou van gedichten die ik snap, als er teveel 'mooie praat' staat, heb ik er niet veel meer mee.
Ik heb verder totaal geen verstand van metrum ed dus feedback ga ik niet geven, dat laat ik aan de professionals over.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijfdeb, bedankt voor je reactie. Ik hou zelf ook meer van gedichten waar ik niet eerst de achterliggende gedachte moet uitvogelen, voor zover ik al een liefhebber van poëzie ben.
 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi puur, Fief. Beetje haiku-achtig, die laatste. Ik hou ook niet van moeilijke gedichten. Maar ja, ook weer wel. Marieke Lucas Rijneveld zit ertussenin, dat heeft wel iets. Het nadeel van spellingkritiek vind ik dat het de schijn biedt van houvast, dat er nooit een eind aan komt, dat het langs de inhoud scheert. Maar ja, taal kan ook weer niet zonder eeh, taal.

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi Fief, mooi om ook te zien dat je vastbesloten was om de beste versie van je gedicht te willen schrijven. Knap!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry, Fief, maar in een verder perfect metrisch gedicht valt een woord als fij-NÈR wel erg op, terwijl dit makkelijk op te lossen is, bijvoorbeeld: Niets ter wereld is zo fijn als hier. Je kunt er vast wel iets op verzinnen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, ik zie wat je bedoelt. Ik neem het mee voor een volgende keer. Dank je wel dat je er wederom zo uitvoerig naar keek. Een toegewijde coach!