Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #450 - Mijn lieve buurvrouw

 

Lente, het is weer lente. Je zou zeggen dat iedereen dat fantastisch vindt! Nieuw leven, bloemen die ontluiken, de zon die zelfverzekerder tevoorschijn komt. Mooi en positief allemaal, toch? Wel, niet ik, ik vind dat absoluut niet fantastisch, ik vind het zelfs geen klein beetje leuk! Waarom dat zo is, hoor ik je vragen? Ik heb namelijk een buurvrouw. Een lieve buurvrouw die elk jaar opnieuw, net wanneer de lente begint, volledig de pedalen kwijtspeelt. Zij begint te poetsen als gek. Zij poetst niet alleen binnen in haar huis, neen, alles moet eraan geloven, de gevel krijgt een behandeling met de hogedrukspuit, de ramen en kozijnen worden ingesopt en afgespoten, de oprit en zelfs het stuk straat voor haar deur worden met zo’n agressie behandeld en schoongespoten dat het mij angst inboezemt.

Het stopt daar niet. Ze moedigt al haar buren aan hetzelfde te doen, want we willen toch een schone straat. We willen toch dat bezoekers onder de indruk zijn van onze straat. Welnee, dat willen we helemaal niet, we willen met rust gelaten worden, we willen zelf kunnen kiezen wanneer en hoe we onze huizen poetsen, als we deze al willen poetsen.

Het gevolg is dat ik vlucht. Letterlijk. Iedere lente, bij de aanvang van de lente, vlucht ik. Ik trek enkele weken naar zee, of de bergen in. Ik kom pas terug naar huis wanneer de poetswoede van mijn buurvrouw bedaard is, wanneer ik helemaal zeker ben dat haar huis blinkt van boven tot onder. Wanneer ik geen angst meer hoef te voelen voor mijn buurvrouw. Wanneer zij opnieuw mijn lieve, “de-rest-van-het-jaar” buurvrouw geworden is. De buurvrouw die ik zo graag zie.

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tania, welkom op het forum. Een leuk verhaal over angst voor de poetswoede van je buurvrouw. Daar kun je heel onrustig van worden. Naar mijn mening een goede invulling van de opdracht. Graag gelezen.

Waarom dat zo is, hoor ik je vragen? ---> deze zin voegt voor mij niets toe. 

Zij begint te poetsen als gek.  ---> begint te poetsen leest niet lekker. Ook deze zin zou van mij weg mogen. In de zin erna (gebruik je ook al poetsen) lees je wel dat ze poetst als een gek.

In de laatste alinea's ga je helemaal los met "wanneer" en "we willen/willen we". Hier struikel ik enigszins over. Als je meer varieert met woorden, leest het aantrekkelijker.
Ze moedigt al haar buren aan hetzelfde te doen, want we willen toch een schone straat. We willen toch dat bezoekers onder de indruk zijn van onze straat. ---> Als je deze zinnen iets anders formuleert, kunt je al 1x "we willen" weghalen. Voor mijn gevoel hoort hier een vraagteken aan het eind te staan. Bijvoorbeeld:
Ze moedigt al haar buren aan hetzelfde te doen, want we willen toch een schone straat en dat bezoekers onder de indruk zijn van onze straat?

Welnee, dat willen we helemaal niet, we willen met rust gelaten worden, we willen zelf kunnen kiezen wanneer en hoe we onze huizen poetsen, als we deze al willen poetsen. ---> Hier kun je een krachtiger statement van maken zonder al die herhalingen. Bijvoorbeeld:
Nee! We willen met rust gelaten worden, zelf kunnen kiezen of, wanneer en hoe we onze huizen willen poetsen!

Ook het woord "wanneer" zou je kunnen minderen. 
Ik kom pas terug naar huis wanneer de poetswoede van mijn buurvrouw bedaard is, wanneer ik helemaal zeker ben dat haar huis blinkt van boven tot onder.  --->  Als je deze zin iets anders formuleert, kun je al twee keer "wanneer" schrappen. Bijvoorbeeld:
Ik kom pas terug naar huis als de poetswoede van mijn buurvrouw bedaard is en ik helemaal zeker ben dat haar huis blinkt van boven tot onder. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief, dankjewel voor je reactie, ik ga er zeker mee aan de slag. Het is inderdaad zo dat ik veel herhalingen gebruikte, maar in mijn gedachten was dat om echt de nadruk te leggen. Maar ik neem je feedback zeker mee! Groetjes, Tania

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Graag gelezen. Je trekt me nog niet echt het verhaal in, omdat je vooral 'vertelt'. Daardoor zie ik het wel voor me, maar sta ik er niet tussen. Je praat als het ware tegen me aan. Ik weet niet of je 'show don't tell' kent. Zo niet, Google daar eens op.

Ik ben benieuwd naar meer verhalen van je.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tania, je frustratie betreffende je buurvrouw doet me bijna geloven dat het een autobiografisch verhaal is. Knap. Ik ben het met Fief eens wat betreft het aantal herhalingen, maar ik begrijp jouw uitleg ook. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Hadeke, voor je feedback. Ik ken 'show don't tell' inderdaad niet, maar ik ga er wat onderzoek naar doen en proberen de tekst te herschrijven volgens dat principe.

Dankjewel Curtis voor jouw reactie, het verhaal is niet autobiografisch ;-)

 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Doordat je tell gebruikt krijg je meer afstand van het verhaal. Bij show, een soort van beeldend schrijven als een film, komt het verhaal dichterbij. Inhoudelijk vind ik de situatie mooi neergezet. Wanneer je het in een scène giet zou het meer gaan leven. Lees een paragraaf van een favoriet boek en kijk hoe daar in een scène het verhaal verteld wordt.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Odile, dat is een goed idee. Ik zal eens terug een boek vastpakken. Met mijn studie schiet dat er al eens over!