Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#450 Henrietta

 

“Dag buurman! Ik dacht, laten we weer eens een bakkie doen”, zegt Henrietta stralend als ik de deur open doe.
“Het komt wel uit toch? Ik ben zo weer weg.” Ze lacht om haar eigen grapje en zet een stap naar voren.
Ik neem mijn verlies en loop haar voor naar de woonkamer. Ze zet zich elegant op de stoel. En terwijl ik adem haal om te vragen wat ze ook al weer wilde in de koffie, zegt ze: “Twee klontjes en twee scheutjes graag.”
Ik draai mij om en in de keuken hoor ik Henrietta iets roepen over vlinderplanten.

“Wat heerlijk hè, die lente. Alle bloemen weer zwierend in een zacht briesje.”
Ik knik.
“En alle vlindertjes en insecten niet te vergeten”, gaat ze verder. “Wist je dat de bij aan het uitsterven is? We moeten ons steentje bijdragen, voor het te laat is.”
"Ja, zonde."
“Neem nu jouw tuin als voorbeeld, zo sterven de insecten uit. Met al die grijze tegels.”
“Nou, ik heb daar wel een reden voor, want…”, begin ik.
“Ik snap het wel hoor”, ze rinkelt met het zilveren lepeltje door het koffiekopje. “Zo’n man alleen heeft zijn handen al vol aan het huishouden.”
Ik zucht. “Nee, dat is het niet, het is meer dat.”
“Tut tut, je hoeft je er niet voor te excuseren hoor.” Ze slurpt een slok koffie naar binnen. “Ik wil met alle liefde een keer komen helpen hoor.”

Ze staat op. “Morgenmiddag? Dat komt wel uit toch?”.
Ik sla met mijn vuist op het bijzettafeltje. “Nee”, roep ik.
Ze deinst een stukje achteruit. “Donderdag dan?”, piept ze.
“Ik wil jóú hier niet hebben”, tier ik. Ik steek mijn wijsvinger als een mes in de lucht tussen ons.
“O, oké, dan ga ik maar”, glimlacht ze en voordat ik het weet rent ze de deur uit.
“Tot volgende week”, knarsetand ik.


 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maartje, een grappige irritante buurvrouw zet je neer. Ik zie haar zo voor me. De laatste zin maakt wel duidelijk dat de buurman weet dat hij haar volgende week weer op de stoep heeft staan. Ik haal niet echt angst voor de buurvrouw uit het verhaal, meer irritatie, maar behalve dat met plezier gelezen.
Het is raadzaam je tekst voor het plaatsen nog even goed door te lezen. 

Dag buurman!  ---> hier mist een ah-teken aan het begin.

“2 klontjes en 2 scheutjes graag.” ---> getallen schrijf je doorgaans voluit

We moeten ons steetje bijdragen ---> steentje

“Nou, ik heb daar wel een reden voor, want”, begin ik. ---> achter want zou ik een beletselteken plaatsen om aan te geven dat de zin onderbroken wordt. Nu is het geen volwaardige zin. Dan kun je in de zin erna "onderbreekt ze" weglaten, want dat is dan wel duidelijk. 
“Nou, ik heb daar wel een reden voor, want ...”, begin ik.

“Zo’n man alleen heel zijn handen al vol aan het huishouden.” ---> achter alleen hoort volgens mij nog een "heeft".

Morgen middag? ---> morgenmiddag

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oef... irritante buurvrouw.Net een boomerang, komt elke keer weer terug,. Wil je er voorgoed vanaf komen kan ik je mijn bijdrage aanbevelen. Met plezier gelezen.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Eens met Fief. De angst lees ik niet echt, maar de irritatie welzeker en de overgave aan de realiteit dat de buurvrouw er volgende week weer is.

Graag gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Angst is misschien anders bij mannen dan bij vrouwen, denk ik na het lezen van dit verhaal. De man komt voor zichzelf op in dit verhaal, dat zet me op het verkeerde been. Het kan best angst zijn.