Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#450 Niets is wat het lijkt

 

De zon schijnt heerlijk warm op mijn buik en spinnend doezel ik weg. Veel kans om een dutje te doen krijg ik niet als Guus met zijn vette kattenlijf naast me neerploft.
‘Weet jij waar Tommy is?’
‘Nee en nu je het zegt, ik heb hem al een aantal dagen niet gezien.’ Ik ga rechtop zitten en kijk Guus aan; tegelijkertijd draaien we onze kop naar het huis van buurvrouw Annie.
‘Denk je dat …?’
‘Net als bij Mies?’ Een rilling kruipt over mijn rug. ‘Misschien moeten we …’
‘Mij niet gezien! Ik zie je later wel.’ 

Als een speer rent Guus naar het huis van zijn baasje. Ik twijfel, maar mijn nieuwsgierigheid wint. Onder de struiken door sluip ik naar het schuurtje. Daar hoorde ik laatst rare geluiden.
Net als ik op de vensterbank wil springen om naar binnen te kijken, hoor ik de achterdeur opengaan. Buurvrouw Annie komt naar buiten gesloft met een volle vuilniszak in haar hand. Behoedzaam schuif ik achteruit en maak me klein.
Uit haar schortzak haalt ze een sleutel en opent de deur, het piepende geluid zet mijn nekharen rechtovereind.

Ze verdwijnt in het schuurtje. Ik sluip dichterbij en zie dat ze de deksel van een grote bak optilt en de zak erin gooit. Daarna sloft ze weer naar buiten en sluit de deur. Het piepende geluid gaat door merg en been.

Opeens hoor ik naast me: ‘Hey, dude!’ Mijn hartslag schiet met tig slagen omhoog.
Tommy kijkt me met grote ogen aan. ‘Je doet alsof je een spook ziet.’
‘Waar was jij?’
‘Ik heb een paar dagen gelogeerd op een boerderij.’
‘Guus en ik dachten dat buurvrouw Annie jou net als Mies … je weet wel …’
‘Mies was ziek, die kreeg een spuitje van de dokter. Ze ligt daar begraven onder de rhododendron.’

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, wat heb ik genoten van jouw verhaal of mag ik het dierenepos noemen? 
Ik lees van Nederlandse collega's dikwijls dat ze blijven 'haken' bij het lezen. Dat had ik ook even bij 'de' deksel, maar dan lees ik op internet: 'De deksel en het deksel zijn allebei juist. Woorden die eindigen op het achtervoegsel -sel zijn eigenlijk altijd het-woorden (onzijdige woorden). Denk bijvoorbeeld aan het baksel en het achtervoegsel. Ook deksel was vroeger uitsluitend onzijdig.' 
Men zou het de evolutie van een taal kunnen noemen. Je zal ook al wel gemerkt hebben dat ik het meermaals moeilijk heb met die 'evolutie' die naar mijn idee zelden een 'verbetering' kan genoemd worden, temeer als het gaat over zaken die in mijn schooltijd anders aangeleerd werden. 
Naar mijn smaak mag de laatste zin van je stukje weg. 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je, Gi. Ik wilde Mies een laatste rustplaats geven, ik laat het nog even staan.
Je zette me wel even aan het twijfelen bij "het deksel". De/het woorden vind ik lastig en voor mij was "de deksel" eigenlijk zonder nadenken het meest logisch. Gelukkig kan het hier allebei. Dus ook dank voor je uitleg. 
Ik ben blij dat het verhaal je kon bekoren. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoals steeds erg goed geschreven verhaal fief! Genoten

Ergens was de 'clou' al weggegeven in de eerste zin, en was de rest van het verhaal ietwat voorspelbaar, maar dat deert niet, je schrijfstijl compenseert dat ruimschoots!

GG!

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony en Hadeke: dank voor jullie reactie.
Ik vraag me wel af wat het voor jullie maakt dat je uit de eerste zinnen de clou al haalt en wat het dan voor jullie voorspelbaar maakt. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om te melden dat Tommy al een paar dagen niet gezien is. Dat zorgt voor spanning. Graag gelezen zeer levendig geschreven.