Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#450 Thema-avonden

 

Helga, onze Duitse Nachbarin belt meermaals per dag naar manlief Dietmar op het NAVO hoofdkwartier aangaande hun avondeten. Haar oproepen, zo blijkt, belemmeren de belangrijke communicaties niet binnen het Westers militair bondgenootschap.

Met het vintage VW-busje, dat ze tot een heuse camper ombouwden, gaan de buren geregeld naar hun Heimatland, maar tijdens de zomervakanties trekken ze steevast  naar het Zuiden. Ze blijven soms een ganse maand weg, want een van de vele fringe benefits van het NAVO personeel is het fenomenaal aantal verlofdagen.

Terug van hun recentste reis worden wij, samen met enkele van hun vrienden, uitgenodigd op een Portugese thema-avond. Wij drinken door hen meegebrachte oude port als aperitief. Dan volgt de maaltijd. Op de dis is naast de obligate typische ronde flesjes Mateo Rosé wijn, een grote keuze uitgestald aan sardientjes, inktvisjes, tonijn, bacalhau, horsmakreel, ansjovis en zwarte degenvis in eigen nat, tomatensaus of olijfolie.  

Wij hadden een buffet verwacht met gekleurde tegelbordjes uit het land van de fado, maar alles bevindt zich nog in de oorspronkelijke conservenblikjes. Gelukkig vermeldt een gesloten exemplaar telkens wat er zich bevindt in het geopende blikje ernaast. Bij het dessert zijn er de wereldbefaamde Pastéis de nata.  Een Deense NAVO collega heeft Aquaviet meegenomen en vind dit perfect passen bij  deze custaardtaartjes, waarvan het recept in Portugal een nationaal geheim is. Europe united! Niemand schijnt zich te storen aan deze vreemde combinatie. Zelf hebben wij voor de sfeer een oud  cassetje meegenomen met muziek van Amàlia Rodrigues. Het maakt de avond compleet.

Voor de komende lente kondigt de buurvrouw een reis aan naar het verre Griekenland. Ik kijk nu reeds angstig uit naar de invitatie voor een nieuwe thema-avond, maar ga in mijn cassetjesverzameling alvast op zoek naar The best of  Demis Roussos. 

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik mis de angst voor de buurvrouw, wat wel de opdracht was. Behalve dat vond ik het een vermakelijk verhaal.
Hier en daar zijn wat extra spaties in de tekst geslopen.
 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, de opdracht indachtig heb ik inderdaad pas op het laatst het woord angstig ingelast. De extra spaties zijn voor mij telkens een nachtmerrie. Bij het overzetten van de in Word getypte teksten krijg ik telkens een hoeveelheid extra spaties tussen de woorden te verwerken. Het heeft iets met het oorspronkelijk gekozen lettertype te maken. Mogelijk weet iemand met welk type het overzetten één op één is. Het is verwant aan het witregelprobleem waar menig forumlid mee worstelt. 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik weet niet of het met lettertype te maken heeft. Ik weet niet welk lettertype jij gebruikt in Word, ik schrijf zelf altijd in Arial.  

De angst komt voor mij ook door het woordje "angstig" niet uit het verhaal. De hp lijkt nu wel te genieten van de avondjes. Ik lees in ieder geval niet dat het eten hem tegenstaat of de muziek. Hij brengt zelfs zijn eigen muziek mee om de sfeer compleet te maken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Fief, ik ga voortaan ook Arial proberen. Spijtig dat we in bijlage geen foto's mogen toevoegen, anders zou je met een foto van Helga mijn doodsangsten meteen begrijpen.:-) Ik denk niet dat de coach verwacht dat je de angst voor de vrouw zo letterlijk moet opvatten.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vlot lopend verhaal, hoewel ook ik de angst er niet echt in terug kan vinden. Wel graag gelezen, ik heb verder geen (aanvullende) feedback.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Nee, de angst lees ik ook niet terug, wel een vermakelijk verhaal in de bekende Gi-vertel-stijl.

Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony, wat goed dat je mijn angst hebt doorgrond.
@SchrijfDeb, dank je voor het graag lezen.
@Hadeke, het is op zich al een groot compliment voor mij dat je mijn 'stijl' herkent. Je hebt wel gelijk, eigenlijk 'boezemde' Helga zelf mij geen angst in. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien zijn er niet direct signalen van angst, toch voel ik bij het verhaal wel iets ervan tussen de regels door. Het zit hem in de situatie die spanning oproept. Soms kan de situatie an sich spanning oproepen. Het is vermakelijk geschreven met een leuk taalgebruik.