Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#449 Mijn vlogs zijn beter dan die van jou

Versie 2

Mijn hand voelt koud aan en trilt als ik de deurknop vastpak. Ik krijg het warmer als zijn hand mijn schouder aanraakt. 
'Chariza, heb je eventjes?'
Ik had niet als laatste het lokaal moeten verlaten, ik ben in de Molvotruc getrapt. Hij gaat in zijn luxe bureaustoel zitten als een dictator. Nu moet ik zeker blijven staan of zo en het liefst een beetje dichtbij? Echt dus effe niet, ik heb mijn rechten.
'Ik heb wat zorgen over je gedrag op Social Media.'
Zelfs op twee meter afstand kan ik zijn adem ruiken; iets van knoflook en iets boers. Mest of zo, weet ik veel hoe mest ruikt. Hij heeft Chanel op, dat ruikt wel lekker. Oh my God, wat loop ik hier te zeggen?

'Ik post gewoon graag dingen. Dat mag toch?'
'Je mag dingen posten. Maar we hebben hier op school ook regels rond het gebruik van Social Media, en de dingen die jij post lijken daar echt buiten te vallen.'
Molvo kijkt met glazige ogen naar het scherm van zijn laptop. 
'Die regels zijn echt weird. Ik vind het gewoon fijn om mijn shit een beetje te kunnen delen, dan hebben anderen er ook wat aan. Regeltjes die dat verbieden zijn echt stom.'
Snel rolt hij zijn bureaustoel wat in mijn richting. Die roltruc schijnt hij altijd toe te passen als hij alleen is met je is.
'Chariza, je hebt onder andere een Tik Tok video geplaatst van een vechtpartij in dit lokaal en van aanmoedigend commentaar voorzien. Op Snapchat berichten gedeeld dat ik een complete loser ben en wat foto's van me bijgevoegd als bewijsmateriaal. Wat hebben anderen hier precies aan volgens jou?'

Molvo kijkt me nu strak aan. Mijn handen beginnen te zweten. Snel leg ik ze op mijn rug, voor hij het ziet. Het noodscript is echt hiervoor. Waar the fuck is het?
'Ik wil gewoon een beeld te geven van hoe het er hier aan toegaat en zo. Om tieners het een ander erover te leren en ze te helpen in hun ontwikkeling. Dat doet u toch ook in uw leraarvlogs?'
Molvo grinnikt nu niets eens meer, hij lacht hardop. Bulderlachen of zo lijken ze dat te noemen. Sommigen vinden hem alleen okay als hij bulderlacht, ik snap niet waarom ze dat vinden.
'Je zal later ongetwijfeld een goede advocaat zijn, je weet perfect hoe je je moet verdedigen. Maar mijn vlogs zijn hier niet mee te vergelijken en dat weet je zelf ook dondersgoed, want dom ben je bepaald niet. Ga je het met het schoolhoofd bespreken?'
'Doe ik wel gewoon of zo,' mompel ik en ik loop snel het lokaal uit voor hij weer een van zijn trucs gaat doen. Waarschijnlijk heeft hij me al sneaky gefilmd en gebruikt hij me als hoofdtopic voor zijn vlog. Wat wel chill is. Want Molvo is weird, maar zijn vlogs zijn wel okay en lijken fucking veel views en likes te hebben.
 

Versie 1

Mijn hand is al klaar om de deur open te trekken, als ik zijn stevige hand op mijn schouder voel. Molvo legt altijd zijn hand op je schouder als hij aandacht van je wil, hij vindt het gewoon leuk om aan leerlingen te zitten.
'Chariza, kun je nog even blijven?'

Ik had niet als laatste het lokaal moeten verlaten, stom. Molvo gaat in zijn luxe bureaustoel zitten als een dictator. Nu moet ik zeker blijven staan of zo en het liefst een beetje dichtbij? Echt dus effe niet, ik heb mijn rechten.
'Ik heb wat zorgen over je gedrag op Social Media.'
Zelfs op twee meter afstand kan ik zijn adem ruiken; iets van knoflook en iets boers. Mest of zo, weet ik veel hoe mest ruikt.
'Ik post gewoon graag dingen. Dat mag toch?'
'Je mag dingen posten. Maar we hebben hier op school ook regels rond het gebruik van Social Media, en de dingen die jij post lijken daar echt buiten te vallen.'
Met glazige ogen kijkt Molvo naar het scherm van zijn laptop. 
'Die regels zijn echt weird. Ik vind het gewoon fijn om mijn shit een beetje te kunnen delen, dan hebben anderen er ook wat aan. Regeltjes die dat verbieden zijn echt stom.'
Grinnikend rolt hij de bureaustoel wat in mijn richting. Die roltruc schijnt hij altijd toe te passen als hij alleen is met je is.
'Chariza, je hebt onder andere een Tik Tok video geplaatst van een vechtpartij in dit lokaal en van aanmoedigend commentaar voorzien. Op Snapchat berichten gedeeld dat ik een complete loser ben en wat foto's van me bijgevoegd als bewijsmateriaal. Wat hebben anderen hier precies aan volgens jou?'

Molvo kijkt me nu strak aan. Mijn handen beginnen te zweten. Snel leg ik ze op mijn rug, voor hij het ziet. Het noodscript is echt hiervoor. Waar the fuck is het?
'Ik wil gewoon een beeld te geven van hoe het er hier aan toegaat en zo. Om tieners het een ander erover te leren en ze te helpen in hun ontwikkeling. Dat doet u toch ook in uw leraarvlogs?'
De docent maatschappijleer grinnikt nu niets eens meer, hij lacht hardop. Bulderlachen of zo lijken ze dat te noemen. Sommigen vinden hem alleen okay als hij bulderlacht, ik snap niet waarom ze dat vinden.
'Je zal later ongetwijfeld een goede advocaat zijn, je weet perfect hoe je je moet verdedigen. Maar mijn vlogs vallen binnen de fatsoenlijkheidsregels en jouw posts vallen dat waarschijnlijk niet. Vanmiddag mag je het een en ander aan het schoolhoofd gaan toelichten. Ik hoop voor je dat je dan ook zo'n vlammende speech hebt. Voor nu kun je gaan.'
Molvo's blik voelt als punaises op mijn huid wanneer ik de deur opentrek. Hij zal zo wel zijn nieuwe leraarvlog gaan uitwerken, met mij als hoofdtopic. Waarschijnlijk gapt hij ook nog wat van mijn posts. Het is en het blijft een jaloerse, creepy weirdo.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er staan ergens een 'is' en een 'te' teveel in de tekst. Verder inderdaad een goed beeld van een hedendaagse jongere en de nutteloze leraar met de rare naam, maar of je dit kinderperspectief kan noemen? Chariza zal niet erg opgetogen zijn dat je haar als 'kind' hebt opgevoerd.  

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuoso, 

Dank voor je inzending. Ik denk dat het pubergedrag goed over is gekomen. Het onderwerp daarentegen is wat voorspelbaar. Ik zou om die reden een verrassende plotwending of een spannend element toevoegen aan het verhaal. 

De dialoog zou ik drastisch inkorten. Dat maakt het stuk langer dan nodig en er staat veel uitleg in, dit laat het verhaal ietwat gekunsteld overkomen hier en daar.

Ook spreekt de leraar zeer twijfelachtig in termen als ‘lijken’ en ‘waarschijnlijk niet’, dat doet afbreuk aan zijn karakter.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik ben het deze week vaak eens met de coach van dienst merk ik. :-) Ook hier sluit ik me aan bij de feedback van Anna. Daarnaast zou ik gevoelsmatig kiezen voor 'meneer' Molvo, maar ik denk dat dit met ieders eigen schoolhistorie te maken heeft.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Virtuoso,
De beide personages komen duidelijk uit de verf. Het verhaal is eigentijds dankzij 'vlogs' en 'Social Media'. 
Wat de leraar betreft, verwachtte ik door de gedachten van je hp dat het verhaal weleens op (seksueel) grensoverschrijdend gedrag zou kunnen uitdraaien, maar de man bleef netjes binnen de grenzen. Toch komt de leraar onplezierig op mij over, dankzij de gedachten van hp en diens oordeel over het gedrag van de man. 
Ik ben ook wel benieuwd naar het vervolg. Hier valt heel goed een lang verhaal van te maken.
Voor het overige wel eens met de gegeven feedback.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Kruidnagel

Dank voor het lezen.

@ GI

Dank voor het lezen. Pubers hebben zelf vaak de illusie al volwassen te zijn, maar als je naar hun gedrag kijkt zijn ze in veel opzichten nog wel echt kinderen (overigens geldt dat ook wel voor adolescenten).

@ Anna.safier

Dankjewel, ik kan zeker wat met die feedback. Heb het ook wat herschreven op bepaalde plekken om het wat minder cliche naar voren te laten komen en hoop dat het hiermee ook iets minder voorspelbaar is. Heb wel de lengte van de dialoog redelijk aangehouden, omdat het stukje toch heel sterk om de communicatie tussen de docent en de leerling gaat.

@ Hadeke

Dank voor het lezen. Ieders schoolervaring is denk ik anders op dit vlak, echter weet ik van mijn eigen schoolervaring niet anders als dat 'meneer' en 'mevrouw' niet meer werden toegepast en leraren met hun achternamen werden aangeduid. Het zou me van de huidige generatie pubers niet eens verbazen als ze docenten helemaal niet meer bij naam noemen en bijvoorbeeld aanduiden als 'die man of vrouw van maatschappijleer' of zelfs 'dat mens van maatschappijleer'.

@Willy Huisman

Dank voor het lezen. HP heeft natuurlijk wel een puberbrein dat nog lang niet volgroeid is en alle kanten op kan uitschieten. In theorie zou het natuurlijk wel kunnen dat Molvo echt zo'n weirdo is, maar dit hoeft uiteraard niet.