Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#449 Toekomstdromen

Het duurt lang voor de juf mijn kant op kijkt.
‘Juf!’ Ik zwaai met mijn tekening.
‘Geduld, Daan, ik kom zo.’
‘Maar juf, ik ben al klaar.’ Ze doet dat ding met haar ogen als ze naar me toe loopt.
Ik hoop dat ze het mooi vindt.
‘Wat heb je getekend? Een monster?’
‘Nee, een stier, dat ziet u toch wel?’
Ze trekt de zwarte strepen boven haar ogen bij elkaar. Waarom maken grote mensen die borstels boven hun ogen zo zwart? Mama doet het ook altijd en dan doet ze ook nog rood op haar mond.
‘O ja, nu zie ik het.’ Ze schudt haar hoofd als ze wegloopt; ze snapt er echt niets van.

Ik kijk naar het vel papier. Het is echt wel een stier. Met het zwarte potlood maak ik de twee kromme dingen op zijn kop groter en zwarter. Ja, zo is het beter.
‘En nu dan?’
Ze hoort me niet.
‘Juf!’ Ik zwaai weer met mijn tekening.
‘Daan, wat zei ik nou? Je moet op je beurt wachten!’
‘Ja, maar juf, nu kun je wel zien dat het een stier is.’

Ze komt naar mijn tafel en bekijkt de tekening.
‘Inderdaad, dat is zo veel duidelijker. Waarom heb je het gras zwart gemaakt?’
‘Dat is geen gras. Mijn rode stier staat niet in de wei!’
‘Oké. Maar wat is dat zwarte dan?’
‘Dat is de racebaan. Papa zegt dat Red Bull rode stier betekent en dat de Red Bulls het hardst kunnen racen.’
‘Ah, nu snap ik het.’
‘Deze ga ik uitknippen en op mijn nieuwe skelter plakken. Die heb ik voor mijn verjaardag gekregen van opa en oma. Daar kan ik super hard op rijden, want later als ik groot ben, word ik autokreur.’
De juf moet lachen. ‘Je bedoelt auto-koe-reur.’
‘Ja, net als Max Verstappen. Dan mag ik in een echte raceauto rijden en ga ik net zo’n mooie beker winnen als hij en met limonade spuiten. Da’s keigaaf!’

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief,

De opdracht is goed geslaagd. Het kinderperspectief is goed gehanteerd. Wel vind ik het verhaal een beetje te langdradig, en (maar dat kan ook mijn smaak zijn) trekt het verhaal me niet zo. Het doel van de hoofdpersoon lijkt me: de aandacht van de juf trekken en een goede tekening maken. Dat zou op zich voldoende moeten zijn. Ik denk dat het aan de verhouding van je verhaal ligt. Als er een extra obstakel aan het verhaal toegevoegd zou worden, zou ik meer geboeid zijn. 

Ik ben benieuwd naar je eventuele nieuwe versie!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna, het doel vd hoofdpersoon is het maken van een stier die hij op zijn skelter kan plakken zodat hij op Max Verstappen lijkt. De juf snapt echter zijn tekening niet. Het draait dus niet om het aandacht vragen.

@Tony: dat dus. 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is een interessant verhaal. Wat ik er een beetje uithaal is dat het kind zijn eigen fantasierijke wereld aan de 'echte grote mensenwereld' aan het aanpassen is, om gezien te willen worden. (Maar misschien zie ik dat verkeerd.)

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kijk naar het vel papier klopt niet. Beter is op te schrijven dat Daan nog eens kritisch naar zijn tekening kijkt op zoek naar verbeterpunten. Verder kan het verhaal me niet bekoren. Weet niet in welke groep Daan zit maar wenkbrauwen classificeren als grote borstels boven hun ogen. Kom op, zeg. Kinderen weten heus wel wat wenkbrauwen zijn. Het duurt lang voor de juf etc. mag je weglaten. Verder wel aardige inkijk in zijn gedachtenwereld.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Arcana: Daan is een grote fan van Max Verstappen en wil niets liever dan autocoureur worden. Zijn zelfgetekende en gekleurde stier wil hij op zijn skelter plakken zodat hij ook een "echte" Red Bull raceauto heeft. 
Bedankt voor het lezen en je reactie.


 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

@ Schrijvenisfijn: smaken mogen gelukkig verschillen en ik geef je gelijk dat het niet mijn beste verhaal is, maar vooralsnog laat ik het zo.

Ik kijk naar het vel papier klopt niet. Beter is op te schrijven dat Daan nog eens kritisch naar zijn tekening kijkt op zoek naar verbeterpunten.   --> In deze zin wilde ik "tekening" vermijden, omdat ik dat woord al verschillende keren had gebruikt. 
De suggestie die jij geeft, past niet bij de leeftijd van Daan. Groep 1, hooguit groep 2. 

Het duurt lang voor de juf etc. mag je weglaten. ---> Het is de aanleiding waarom Daan met zijn tekening gaat zwaaien. 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Groepeenjuffen die tekeningen van groepeenkinderen niet snappen – breek me dat rode gat met die geelwitte staafjes erin niet open.

Dit is denk ik een variant op het Fabeltjeskrantprobleem: loodzwaar om van deze belevingswereld iets interessants te maken. Daarom zijn prentenboeken altijd zo geestdodend en is nota bene de Gruffalo een internationale hit geworden.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

wat een vervelende juf, dat ze niet de moeite doet om de tekening van Daan te begrijpen. En Daan is wat ongeduldig, maar dat is natuurlijk kinderlijk enthousiasme. Ik vond het een leuk verhaal, niet heel spannend, maar met de leeftijd die je schetst, hoeft dat ook helemaal niet. Leuke opbouw naar wat de tekening precies moet voorstellen en leuk dat je er een verhaspeld woord in hebt, tekenend voor die leeftijd.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind je titel trouwens mooi! En ik bedoel dat ik ook een juf had die mijn tekening niet snapte, en dat je eigen kinderen geweldig zijn en die van andere mensen zo vervelend. Daarom ben ik ook gestopt met de PABO.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief
Ik vind het een geslaagd verhaal. 
Je hebt je hoofdpersonage goed neergezet, een klein drammerig jochie met een grote droom. En ook de juf, die natuurlijk haar aandacht moet verdelen en die niet elke kindertekening in een keer kan begrijpen. Dat ze zegt dat hij op z'n beurt moet wachten maar dan toch naar zijn tafeltje loopt. Prachtig, levensecht. Ik zie ze allebei voor me. Je hebt het verhaal geheel vanuit het kinderperspectief geschreven. Alles klopt. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooie schets. Ik zie het zo voor me. Voor mij mag het ook wel iets gecomprimeerder, aan de andere kant geeft de uitweiding ook wel weer kleur aan het gefrustreerde ongeduld van de hoofdpersoon. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, sorry voor deze late reactie. Ik was een paar dagen naar mijn geliefde Londen. 
Je hebt mijn gedachtegang precies verwoord.