Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#449 Oma's laatste reis

 

 

Moeder was overleden en dit zou de eerste begrafenis worden die de kinderen mee gingen maken. Lisa van vier was nog te klein om het allemaal ten volle te beseffen maar Anna was zes en zat vol met vragen nu de dag zelf gekomen was.
'Mag ik bij oma op schoot zitten, mama? '
'Dat kan niet liefje, oma ligt in een kist. '
Dit moest Anna even verwerken.'Oma komt nooit meer terug, he? '
Haar stemmetje klonk benepen.'Moet ik de hele dag huilen voor oma? '
Ik ging door mijn knieën en drukte haar tegen me aan.
'Nee, schat. Dat zou oma niet leuk vinden. Je mag best een beetje vrolijk zijn. Waar oma nu heen gaat is ze ook gelukkig. '
Haar gezicht klaarde op.'Ze is naar de speeltuin.Dat vond oma altijd leuk, zei ze tegen mij. '
Tranen schoten in mijn ogen.'Ja, liefje. Je hebt gelijk. '
Ik stond op en snoot mijn neus.'Laten we zo gaan kijken of de auto's er aan komen. '
'Waar gaan we heen met de auto? '
Ik streek mijn rok glad en liep mee naar de tuin.'Naar de kerk. Daar is een dienst voor oma. '
Anna keek me fronsend aan.'Maar als we naar de kerk gaan nemen we altijd de fiets. Waarom gaan we nu met de auto. '
Buiten kwam een aarzelend zonnetje tevoorschijn in een poging toch nog een beetje kleur aan de dag te geven. Ik zuchtte. Af en toe...
'Omdat oma meemoet en... '
'Oma kan niet fietsen, 'juichte Anna en huppelde het tuinpad af.
Om de hoek kwam een grote zwarte auto aanrijden. Een koude rilling liep over mijn rug. Ik nam Anna haar handje vast en kneep er even in.
'We gaan, liefje. Oma's laatste reis. '

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat het een jonge oma is als de kleinkinderen nog maar vier en zes zijn: dat geeft wel wat onderhuids extra drama aan het verhaal. Mooi gevonden kinderconclusies over de speeltuin en dat oma niet kan fietsen. Persoonlijk lees ik liever een bezits-'s dan 'haar', dus 'Anna's' en 'oma's', en zou ik 'oma' zonder hoofdletter schrijven. Verder een mooie scène, hoewel ik hem niet voel. Misschien bijvoorbeeld doordat de openingsalinea tell en geen show is. Die zou er best uit kunnen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi schrijvenisfijn, 

Bedankt voor je verhaal. Ook al wordt het verhaal verteld door een volwassene, vind ik het kinderperspectief hier toch heel goed overkomen. Je hebt weinig woorden nodig gehad om een rond, compleet verhaal te vertellen en het kinderpespectief is uitstekend toegepast. 

Misschien zou je iets minder beschrijvend kunnen zijn, dat Anna nu heel veel vragen heeft over de dood van oma, lezen we al in de tekst. 

Daarnaast vraag ik me af waar Lisa is, aangezien het een dialoog tussen Anna en haar moeder is. Ik mis haar in het verhaal, dus ik zou haar helemaal weglaten, of een kleine (betekenisvolle) rol geven. 

Succes!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijvenisfijn, een mooi verhaal waarin we door middel van het gesprek in de gedachtegang van Anna kunnen kijken. 
Ik sluit me aan bij de opmerking van de coach om Lisa gewoon weg te laten. Verder met plezier gelezen.

Tussen twee zinnen hoort er een spatie na een punt. 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is een aandoenlijk verhaal, omdat aan het kind niet echt uitgelegd kan worden wat er precies aan de hand is. Haar reactie op het eind dat ze niet echt kan bevatten dat iemand echt weg is, is aangrijpend.

Dat Lisa genoemd wordt, vind ik op zich verder niet storend. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijvenisfijn,

mooi verhaal, ik vind het perspectief goed gehanteerd, passend bij de leeftijd.

Ik denk dat dit hele stuk weg kan, dan begrijpt de lezer de situatie nog steeds:
Moeder was overleden en dit zou de eerste begrafenis worden die de kinderen mee gingen maken. Lisa van vier was nog te klein om het allemaal ten volle te beseffen maar Anna was zes en zat vol met vragen nu de dag zelf gekomen was.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi verhaal(d). Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Anna, dat zou het wat mij betreft een nog sterker verhaal maken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Schrijvenisfijn,
Hoewel niet helemaal voldaan aan de opdracht, is het (gevoelsmatig) wel geschreven op het niveau van het kind. Het draait op de een of andere manier ook meer om het kind dan om de oma van het kind. Om die reden begrijp ik de reactie van Anna.saffier wel, dat het kinderperspectief hier heel goed overkomt.
Het is een mooi, teer en breekbaar verhaal.
Ik ben het met SchrijfDeb eens, dat het verhaal sterker wordt wanneer je de uitleg aan het begin weglaat en begint met :
'Mag ik bij oma op schoot zitten, mama?' 
De lezer begrijpt het zonder die info ook wel.