Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#448 De teloorgang

 

Nieuwe buren, recht tegenover mijn bescheiden ouderlijk huis komt in de pas gebouwde villa een jong gezin wonen. Vader is schooldirecteur, moeder is huisvrouw en zorgt voor de vijf kinderen:  vier jongens en een meisje. Moedig zeggen mijn ouders om toch door te zetten.  Andy, de oudste zoon heeft namelijk kinderverlamming. Hij is twee jaar jonger dan ik.

Het is een dapper kereltje. Als wij met de kinderen uit de buurt op straat spelen, zit hij steeds op een muurtje om te kijken wat we doen en ons aan te moedigen. Met zijn wandelstok en zijn ijzeren frame aan zijn verlamde been imponeert hij ons, vinden wij hem stoer en geven hem de bijnaam ‘Samoerai’.  Hij is er trots op.

Wij gaan niet naar dezelfde school,  maar ik verneem dat Andy bijzonder intelligent is. In de late uurtjes praat ik dikwijls met hem op straat. Soms tellen wij de weerballonnen en spoetniks die wij in de sterrenhemel zien bewegen tot onze moeders roepen dat het tijd wordt om binnen te komen.  Echte vrienden kan je ons niet noemen, maar jaar in jaar uit blijven we elkaar sporadisch ontmoeten. Op mijn zeventiende vraagt hij mij uit over mijn eventuele verliefdheden, want zelf komt hij vooralsnog niet toe tot een vriendschap met iemand van het andere geslacht.

We verliezen elkaar uit het oog en ik verlaat mijn dorp om te gaan studeren en nadien te gaan werken.  Heel af en toe wanneer ik bij mijn ouders langs ga, zie ik hem wel eens. Hij is inmiddels een succesvol advocaat, rijdt in een peperdure  Porsche en heeft blijkbaar een relatie met de dochter van een bekend politicus. Ik verneem later dat hij in de entertainment business zit en behoorlijk veel geld verdient.    

Heel even kruisen onze wegen opnieuw wanneer ik hem in de grootstad ontmoet in een exclusieve brasserie. Hij is inmiddels producer en werkt aan een bijzonder project:  een  historische prent met wereldberoemde namen uit de filmwereld.  

Terloops vraag ik aan een bevriende succesvolle regisseur wat bij hem de naam van mijn vroegere buurjongen oproept. Zijn antwoord is eerder negatief.

Later verneem ik dat hij naar een belastingparadijs is uitgeweken, na een grote groep vermogende middenstanders te hebben overgehaald om te investeren in nog te realiseren filmproducties. Dit blijkt nadien oplichterij te zijn. De groots opgezette producties worden nooit gerealiseerd, de ingezamelde fondsen zijn spoorloos en mijn vroegere samoerai  en zijn vriendin worden in de boeien geslagen.

Op Wikipedia lees ik dat door de verhalen die westerlingen over hen vertelden vaak een vertekend beeld bestond van de samoerai. Hoewel zij gebonden waren aan een erecode waren er die niet zo loyaal bleven aan hun meesters dan de verhalen deden geloven. 

 

 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat het echt gebeurd is, althans zo leest het wel. Wat treurig eigenlijk. Fief vertelde mij dat ik beter in de tegenwoordige tijd kon schrijven, maar nu vraag ik me af of dat bij jou misschien andersom is. Het lijkt gek dat alles in de tegenwoordige tijd gebeurt terwijl er een heel mensenleven voorbij gaat.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, 

Je verhaal heeft een hele mooie insteek. Niet alleen beschrijf je hoe mensen gedurende het leven kunnen veranderen, maar ook hoe je een compleet ander beeld van hen kan hebben. Daarbij wisselt deze samoerai zo vaak van beroep, dat je je afvraagt wat deze man beweegt. Dan bedoel ik niet in de zin van waar hij het geld vandaan haalt of wil halen, maar hoe of waar hij de drijfveer vandaan haalt om zich in zoveel verschillende werelden te begeven. 

Ik vind het ook heel mooi hoe je dat weet te koppelen. Enerzijds verwacht je veel van deze jongen, omdat hij zo dapper is. In zekere zin stelt hij in eerste instantie dus ook niet teleur. Totdat je erachter komt dat hij toch niet zo zuiver is als je misschien dacht. 

Ik vind je slotconclusie ook erg mooi, maar heb wel wat moeite met het gebruik van het woord meester in de context van de rest van het verhaal. Zoals de zin nu geschreven staat: aan hun meesters lijk je te insinueren dat Andy jouw hoofdpersonage als meester ziet. Van hem kreeg hij immers die bijnaam en hij had die hoge verwachtingen van Andy. 
Ik snap dat dit op zichzelf staat, maar toch vind ik het op het randje van wat 'klopt' binnen de rest van die mooi gekoppelde context. Ik zou uitleg van Wikipedia net iets anders geschreven hebben om die zaken volledig gescheiden te houden. 

Iets als: 

Op Wikipedia lees ik dat door de verhalen die westerlingen over hen vertelden vaak een vertekend beeld bestond van de samoerai. De erecodes waar ze zo bekend om stonden werden niet zo vaak nageleefd als er doorgaans werd gedacht. 

Maar dat is mijn enige zeurtje, want ik heb je verhaal met plezier gelezen!  Er zit een mooie opbouw in en je weet de teleurstelling van je hoofdpersonage erg goed te beschrijven. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi,  

Hoe je in dit verhaal de bewonderingswaardige, jonge 'samoerai' op laat groeien tot ware meester oplichter is interessant omschreven. Het einde geeft ook een bijzondere wending over de echte samoerai. Hoe dit aansluit op je verhaal is leuk bedacht. Graag gelezen.

Groetjes

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tell, Gi. De achilleshiel van de verleden tijd, verstopt achter de tegenwoordige tijd. Telegramstijl als symptoom: veel info, een heel leven in vijfhonderd woorden. Je verloor me bij de Porsche en vond me terug bij de slotalinea. Uitstekend materiaal voor in het dagboek van Gi. Ik vind je mooiste verhalen de kleine portretjes. Ik mis hier het contact met de verteller. Deel met ons je band met de poliopatiënt. Alle mensen stellen namelijk teleur, vooral helden. De weerballonnen en spoetniks vond ik het raakst en raakten me. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het was een worsteling om bij deze opdracht iets op papier te krijgen. De reacties doen deugd. Bedankt collega's en coach. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taalman kan gelijk hebben, dit lijkt niet op een verzonnen verhaal. Daarnaast vind ik dat het in de tt schrijven over het verleden wel iets hebben. Het turen naar de hemel, waar Kruidnagel ook naar verwijst, contrasteert met de vervlogen dromen in het vervolg van het verhaal.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, je gaf al aan dat het een worsteling was en dat haal ik ook wel uit de tekst. Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt als ik zeg dat ik betere verhalen van je heb gelezen. Wat mij betreft: op naar de volgende opdracht en weer een echt Gi-verhaal.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vijf lezers, inclusief de coach zagen er wel wat in. Dat deed deugd na mijn worsteling. Klaar voor de nieuwe uitdaging.