Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#447 Een fabel

Het was een warme zondagochtend. Het beest lag met zijn ogen dicht op zijn rug in het gras. "Mag ik naast je komen liggen?" Hij keek op en zag een koe. "Dat kan niet. Er komen zo nog een heleboel vrienden." Koe vond het niet erg. "Maakt niet uit. Hoe meer zielen hoe meer vreugd", zei ze en ze zakte langzaam op de grond.

"Ik ben jarig vandaag. Daarom komen al mijn vrienden. Ik heb er zoveel dat ik hun namen bijna niet kan onthouden. Ze zijn ook heel rijk. Ik ga een heleboel grote dure cadeaus krijgen!" sprak het beest. Koe zweeg even. "Ik heb geen vrienden", zei ze toen. "Ze vinden me raar. Hoe is het om een heleboel vrienden te hebben?" Het beest keek omhoog en zei: "Ach, voor mij is dat heel gewoon. Ik had ze al toen ik een heel klein beestje was. Ze vonden me allemaal leuk en mooi. En niet raar."

"Gelukkig maar", zei Koe. "Het is echt niet leuk hoor om altijd alleen te zijn." Het beest keek een andere kant op. "Gefeliciteerd trouwens", zei Koe. "Waarmee?" "Nou, met je verjaardag natuurlijk." "Oh ja. Dankjewel."

Het was weer stil. Koe herkauwde iets. "Hoe laat komen ze?" "Wie?" "Nou, je vrienden natuurlijk." "Welke vrienden?" "Nou, allemaal natuurlijk." Het beest keek weer weg en zweeg even. "Weet ik niet. Niet allemaal tegelijk. Het is maar een gewone zondag hoor." "Maar er is toch een feestje?" "Feestje? Waarom? En wie zouden er dan moeten komen?"

Koe dacht lang na. Toen zei ze: "Volgens ben jij helemaal niet jarig en heb jij ook geen vrienden. Zullen wij vrienden worden?" Het beest keek haar verrast aan. "Wil je dat echt?" Koe knikte en zei: "Laten we afspreken dat we elkaar alles kunnen vertellen." Het beest moest even nadenken. Het klonk een beetje eng.

"Weet je", zei Koe "als je niet liegt heb je minder te onthouden." Het beest dacht er even over na. Tja, het was een waarheid als een ... Logisch dus dat Koe zulke wijze woorden sprak. Vanaf dat moment waren ze vrienden en Liegbeest deed zijn naam nooit meer eer aan.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Marygoround, ik zie dat je hier al dubbel zo lang zit als ik, maar ik zie je voor het eerst dus: hoi, nice to meet you en geweldige monicker! Qua nummer zou ik er snel #447 van maken – dan zien mensen het verhaal minder snel over het hoofd. Veel feedback zal er niet meer komen, nu de nieuwe opdracht alweer live is. Dat is de dynamiek van dit gedeelte van de site.

Dan naar het verhaal! Ik vreesde halverwege even het ergste, maar vond het uiteindelijk toch grappig. Het zal schelen als je de regelindeling volgt van een verhaal, dus zo: 

Het was een warme zondagochtend. Het beest lag met zijn ogen dicht op zijn rug in het gras.
"Mag ik naast je komen liggen?"
Hij keek op en zag een koe. "Dat kan niet. Er komen zo nog een heleboel vrienden."
Koe vond het niet erg. "Maakt niet uit. Hoe meer zielen hoe meer vreugd", zei ze en ze zakte langzaam op de grond.

... dus bij elke verandering van perspectief een nieuwe regel (Shift+Enter).

Verder vind ik het eigenlijk wel een lekker zomers zorgeloos kabbeltoontje mét een spanningsboog.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marygoround, het is dus mogelijk om al jaren lid te zijn van SOL zonder het forum met de weekopdrachten te hebben bezocht. Tenzij je dit natuurlijk enkel als lezer deed tot nu toe. Goed dat je meedoet, we hebben nood aan fris bloed. Kruidnagel was mij voor om het te hebben over de indeling van de tekst, ook als stoort het in dit geval minder, omdat je telkens aangeeft wie wat zegt. Het is ook de bedoeling om bij je tekst een originele titel te verzinnen (dus niet die van de opdracht te herhalen). Je heb een ontspannend stukje geschreven en ik kijk uit naar meer. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marygoround, ik vond je verhaal erg leuk om te lezen. Kruidnagel en Gi wezen je al op de indeling van de tekst. Gesproken zinnen lezen beter als je ze onder elkaar zet. Dan zie je beter wie wat zegt. Ik hoop dat we meer van je mogen lezen op dit onderdeel van SOL.

"Volgens ben jij helemaal niet jarig ---> achter "volgens" mis ik het woordje "mij".