Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#447 - de hardwerkende Slak

 

Langs de oever onder een hoopje takjes, gras en mos zit Kikker.
Kikker kwaakt er vrolijk op los als hij ineens een Slak voorbij ziet glijden.
Al kwakend bekijkt Kikker aandachtig Slak.
Hij is benieuwd naar wat Slak gaat doen hier in het bos.

Kikker ziet niet goed waar Slak mee bezig is, en zegt:
‘Hé Slak, wat ben je eigenlijk aan het doen?’
Waarop Slak zegt: ‘ik ben een verstopplaats aan het maken.
Ik verzamel takjes, steentjes, gras en mos waar ik me onder kan verstoppen’.

Kikker denkt aan de verstopplaats die hij zojuist gemaakt heeft.
Kwakend van trots zegt Kikker ‘kijk mijn verstopplaats’.
Stoer vervolgt Kikker zijn verhaal en zegt tegen Slak:
‘Binnen 5 minuten was ik hiermee klaar en kon ik weer uitrusten.’

De woorden van Kikker maken Slak verdrietig.
‘Ik ben niet zo snel en ik moet het helemaal alleen doen’ denkt Slak
Hij zou ook graag zo’n mooie verstopplaats hebben.
‘Laat ik maar gewoon doorgaan met mijn plan’ denkt Slak.

Terwijl Kikker vrolijk verder kwaakt blijft hij naar Slak kijken.
De tijd verstrijkt en terwijl er al een uur voorbij is,
Is Slak bezig met het verslepen van zijn derde takje.
Kikker vraagt ‘ben je nu nog niet klaar met je verstopplaats?’

Slak kijkt naar Kikker en zegt:
‘Het kost mij veel tijd, ik ben niet zo snel.
Maar als ik klaar ben gaat het me veel opleveren.
Dan heb ik ook een fijne plek om me te verschuilen’.

‘Ik zou graag even met je kletsen Kikker, maar ik moet verder
Het wordt al bijna licht en dan wil ik mijn plekje klaar hebben’.
En Slak gaat gestaag verder met het verzamelen van zijn materialen.
En langzaam, heel langzaam ontstaat er een klein hoopje.


Kikker ziet het hoopje van Slak en zegt ‘hé Slak, mooie plek heb je gemaakt’
Kikker bewonderd het doorzettingsvermogen van Slak
en voelt zich vervelend dat hij zo stoer deed over zijn eigen plekje.
Kikker kwaakt naar Slak ‘
Een slak komt er net zo goed als een Kikker

Een hoopje takjes, gras en mos.
Zelfvoldaan glijdt Slak onder het hoopje.
En terwijl Slak tevreden in slaap valt denkt hij bij zichzelf:

Een Slak komt er net zo goed als een kikker’.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lodevica uit 1988, welkom hier, leuk dat je meeschrijft! Je toon is prettig, maar het verhaal mist twee essentiële elementen: de moraal is niet meer zo bijzonder en zou te eten zijn met een mooie, oorspronkelijke, persoonlijke illustratie; maar deze conclusie hoor je al vanaf het begin aankomen. De hoofdletterwissel is te subtiel om dat te redden. Ik had meer gerekend op een grap met het huisje van de slak. Wel benieuwd naar je volgende verhaal!

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lodevica, ook van mij een welkom. Het verhaal is ook bij jou geheel in de stijl van Max Velthuijs, maar ik sluit me aan bij de opmerking van Kruidnagel. Het zou van mij ook verrassender mogen. Het verhaal is duidelijk voor een jong publiek geschreven, daar heb je de toon in ieder geval goed op afgestemd en in die zin graag gelezen. 
Voor een volgende bijdrage zou ik je willen adviseren het verhaal eerst goed na te kijken op spelling en interpunctie voor je het plaatst. Informatie over interpunctie en spelling kun je vinden op sites als Onze Taal of Taaladvies.nl. Bijvoorbeeld over interpunctie in gesproken zinnen:
https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens 

de hardwerkende Slak ---> een titel begint altijd met een hoofdletter. 

 

Kikker ziet niet goed waar Slak mee bezig is, en zegt: ---> voor een "en" hoort geen komma en "zegt" zou naar mijn idee "vraagt" moeten zijn. 

Waarop Slak zegt: ‘ik ben een verstopplaats aan het maken. ---> Het eerste deel van de zin is naar mijn idee overbodig. Dat Slak hier iets gaat zeggen, is duidelijk.  
Een gesproken zin die volgt na een dubbele punt begint met een hoofdletter. Zo zijn er meer zinnen in het verhaal waarin deze ontbreekt. 

waar ik me onder kan verstoppen’. ---> de punt komt altijd vóór het ah-teken. Kijk naar de zinnen met een vraagteken. Daar doe je het automatisch goed.

Kwakend van trots zegt Kikker ‘kijk mijn verstopplaats’. ---> achter Kikker hoort nog een dubbele punt.

Stoer vervolgt Kikker zijn verhaal en zegt tegen Slak: ---> Je hoeft niet bij iedere zin te zeggen "en zegt tegen ..." Er zijn in dit verhaal maar twee personages en het is wel duidelijk dat Kikker dit tegen Slak zegt. Persoonlijk vind ik het op een gegeven moment zelfs storend dit voor of na iedere gesproken zin te lezen, maar daarover zullen de meningen wellicht verschillen.

maar ik moet verder ---> hier hoort nog een punt achter

De woorden van Kikker maken Slak verdrietig.
‘Ik ben niet zo snel en ik moet het helemaal alleen doen’ denkt Slak
Hij zou ook graag zo’n mooie verstopplaats hebben.
‘Laat ik maar gewoon doorgaan met mijn plan’ denkt Slak.

Achter doen en denkt hoort nog een komma (zie de link naar Onze Taal) en achter de eerste Slak hoort nog een punt. Gedachten hoeven niet tussen ah-tekens.

Terwijl Kikker vrolijk verder kwaakt blijft hij naar Slak kijken. ---> tussen werkwoorden die niet bij elkaar horen, hoort een komma.

Kikker bewonderd ---> bewondert

 

 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt @Kruidnagel voor je feedback! Voor mij is het heel lang geleden dat ik een verhaal op papier heb gezet. Als kind schreef ik graag verhalen en gedichten, maar met een kinderlijke fantasiegeest vond ik dat makkelijker dan nu als volwassene). Dit was nu weer mijn eerste verhaal en ik denk dat het voor mij goed is om veel te schrijven en te lezen (wat ik al doe).