Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#447 Met gelijke munt (herschrijf)

Herschrijf

Het geritsel zet zijn zintuigen op scherp: een mals konijntje hupt nietsvermoedend door het hoge gras. Behoedzaam sluipt Lowieke naderbij, het speeksel druipt uit zijn bek.
‘Dat wordt smikkelen en smullen,’ mompelt hij net iets te hard en zijn prooi zet het op een rennen. Shit! Teleurgesteld staart hij de pluim van zijn avondmaal na.
‘Net goed,’ klinkt het plots niet ver van hem vandaan. Hij speurt om zich heen. Waar kwam die stem nou vandaan?
‘Ja, hier zo.’
Hij knijpt zijn ogen samen en focust in de richting van het geluid. Daar! Op een rots ziet hij haar. ‘Truus, waarom laat je me zo schrikken?’
‘Omdat ik zag wat je deed.’
‘Ach, het was maar een spelletje; ik wilde dat konijn echt niets aandoen, hoor.’
‘Pinokkio! Ik zag je hongerige blik wel, maar daarom ben ik niet hier.’
‘Oh, waarom dan wel?’
‘Dacht je nou werkelijk dat je er zomaar mee weg kon komen?’
Als een volleerd acteur veinst Lowieke de onschuld zelve. ‘Ik weet niet wat je bedoelt.’
De mier zet vier van haar pootjes in de zij en kijkt hem doordringend aan. ‘Ik zou je een Oscar geven als ik niet beter wist. Bij het Praathuis kwam ik Zoef tegen. Hij wilde eerst niets zeggen,’ Ze ziet de pupillen in de ogen van de vos vernauwen, ‘maar iedereen heeft zijn breekpunt en Zoef was een eitje.’

Lowieke vloekt hartgrondig.
‘Wat dacht je, ze heeft niets beters te doen, laat ik haar nog wat extra werk bezorgen?’
‘Ja, nee, ik wilde eigenlijk …’
‘Kom op, Lowieke, wees een vent, voor de draad ermee.’
De vos zucht: ‘Ik zie je altijd poetsen, maar sinds je in dat nieuwe huisje woont, heb je veel minder te schoon te maken. Dus ik dacht …’
‘… laat ik het huisje van Juffrouw Mier maar eens overhoop zetten en het weer eens lekker vies maken.’ Ze kijkt hem strak aan.
‘Het was maar een geintje.’ Lowieke buigt zijn kop. Als hij weer opkijkt, ziet hij tot zijn verbazing een grote glimlach op haar gezicht. ‘Ben je niet boos?’
Truus kijkt hem met grote ogen aan. ‘Welnee, gekke vent! Je deed me juist een groot plezier; ik heb een heerlijke middag gehad en ik heb een kant van mezelf ontdekt waarvan ik niet wist dat ik die had.’
Lowieke slaakt een diepe zucht. ‘Hatsekidee, graag gedaan. Fijn dat je het zo sportief oppakt. Is het voor herhaling vatbaar?’
‘Tuutedetuut, maak me gek, maar ik betwijfel of jij dezelfde mening bent toegedaan als je straks thuiskomt.’
Lowiekes staart zwiept gevaarlijk heen en weer. ‘Wat heb je gedaan?’
Truus haalt gniffelend haar schouders op. ‘Dat zul je wel zien,’ en draait zich om. ‘Fijne dag nog.'

---------------------------------------------------

Eerste versie

Het geritsel zet zijn zintuigen op scherp: een mals konijntje hupt nietsvermoedend door het hoge gras. Behoedzaam sluipt Lowieke naderbij, het speeksel druipt uit zijn bek.
‘Hatsekidee, dat wordt smikkelen en smullen,’ mompelt hij net iets te hard en zijn prooi zet het op een rennen. Verdikkeme! Teleurgesteld staart hij de pluim van zijn avondmaal na.
‘Tuutedetuut, net goed,’ klinkt het plots niet ver van hem vandaan. Hij speurt om zich heen. Waar kwam die stem nou vandaan?
‘Ja, hier zo.’
Hij knijpt zijn ogen samen en focust in de richting van het geluid. Daar! Op een rots ziet hij haar. ‘Juffrouw Mier, waarom laat u me zo schrikken?’
‘Omdat ik zag wat je deed.’
‘Ach, het was maar een spelletje; ik wilde dat konijn echt niets aandoen, hoor.’
‘Pinokkio! Ik zag je hongerige blik wel, maar daarom ben ik niet hier.’
‘Oh, waarom dan wel?’
‘Dacht je nou werkelijk dat je er zomaar mee weg kon komen?’
Als een volleerd acteur veinst Lowieke de onschuld zelve. ‘Ik weet echt niet wat u bedoelt.’
Truus zet vier van haar pootjes in de zij en kijkt hem doordringend aan. ‘Tuutedetuut, je zou er zo een Oscar voor krijgen als ik niet beter wist. Er was een getuige die heeft gezien wat je met mijn huisje deed. Tuutedetuut, Zoef kwam me waarschuwen.’
Lowieke laat zijn oren zakken. Verdorie, hoe legt hij dit nu uit?
‘Ik, uh, ik dacht …’
‘Jij dacht: ze heeft niets beters te doen, is net klaar met poetsen, laat ik haar nog wat extra werk bezorgen. Tuutedetuut, het moet toch niet gekker worden.’
‘Ja, nee, ik wilde eigenlijk …, maar nu denkt u … en zo was het niet bedoeld.’
‘Tuutedetuut, je praat in raadsels.’
Lowieke gaat voor haar zitten en haalt diep adem. ‘Ik zie u altijd poetsen. Dat is uw lust en uw leven, maar sinds u in uw nieuwe huisje woont, valt er veel minder te schoon te maken. U zag er zo ongelukkig uit en toen dacht ik …’
‘… laat ik het huisje van Juffrouw Mier maar eens overhoop zetten en het weer eens lekker vies maken.’ Ze kijkt hem strak aan.
Lowieke buigt zijn kop. Als hij het weer durft om op te kijken, ziet hij een grote glimlach op haar gezicht. ‘U bent niet boos?’
Truus kijkt hem met grote ogen aan. ‘Tuutedetuut, welnee, malle jongen! Je deed me juist een groot plezier; ik heb een heerlijke middag gehad. Tuutedetuut, zoals je al zei, ik doe niets liever dan poetsen. Ik kom je juist bedanken.’
Lowieke haalt opgelucht adem.
‘Hatsekidee, graag gedaan. Is het voor herhaling vatbaar?’
De mier steekt haar pootjes jubelend in de lucht. ‘Tuutedetuut, maak me gek!’

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Meng 'de krekel en de mier' met 'de vos en de raaf' van de la Fontaine en floep: een nieuwe fabel. Ik zou de titel ter ere van de grote fabelschrijver daarom 'De vos en de mier' genoemd hebben. G.G.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een leuke twist. Met 'het moet toch niet gekker worden' zet mevrouw de Mier Lowieke wel op het verkeerde been!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tuutedetuut, maak me gek! Ik vind het een beetje een braaf, maar wel grappig en lekker licht verteerbaar verhaal. Vraag me niet waarom, maar bij Lowieke zag ik een grote zwartbonte Boxer voor me. Ik weet eigenlijk niet eens of die bestaan. Hoe dan ook, ik heb het met plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, mooi in de traditie en het woordgebruik van de Fabeltjeskrant. Het enige woord dat voor mij uit de toon valt is 'shit'. 'Verdikkeme' of zoiets vind ik passender.

Graag gelezen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

P@Mespunt: het is heel braaf en mierzoet, maar ja, dat was de Fabeltjeskrant ook. Fijn dat je het desondanks toch graagcgelezen hebt.

@Hadeke: verdikkeme, je hebt gelijk. Meteen aangepast. Dank je wel voor het lezen en meedenken.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha Fief, het zijn Jan Klaassen en Katrijn! Classic. Ik denk wel dat het visueel spektakel van tv en poppenkast de neurose van Truus Mier draaglijker maakt dan sec tekst. Je verteller noemt haar Truus en Lowieke noemt haar Juffrouw Mier, en zij zichzelf ook, grappig. Enige uitzondering is dat we halverwege heel even in het hoofd van Lowieke blijken te zitten ('Verdorie, hoe legt hij dit nu uit?') en dat geeft natuurlijk niet. Ik vind dat de Fabeltjeszeitung wel wat meer peper kan gebruiken, maar ja, daarom heb ik mijn verhaal dan ook simplisties geschreven. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, bedankt voor je reactie. Kan het ook vanuit de alwetende verteller verteld zijn? Bij de fabeltjeskrant zie je het ook altijd van twee kanten. Maar ik ben het met je eens, op beeld komt Truus de Mier beter tot haar recht en is de uithaal van Lowieke veel leuker dan hier. Wat bedoel je precies met je laatste zin? Slaat die op deze tekst of de Fabeltjeskrant in het algemeen? Indien het eerste: heb je suggesties?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Termen als 'smikkelen en smullen' en 'een grote glimlach' zijn een keuze, met gevolgen voor de sfeer.
  • Een scheutje ironie kan helpen.
  • De FK als setting is kinderlijk, dus heeft tegengif nodig.
  • Ik gebruik deze week verleiding en ruwe taal, maar er is ook minder grof geschut om een verhaal rijper te maken, zoals een moraal/clou die niet moralistisch is en Koot en Bie. Toon Tellegen doet het geloof ik allebei (zeer begrijpelijk en tegelijk volwassen schrijven). Jouw les ('laat je niet kisten/bijt van je af', haal ik eruit, althans, dat doet de mier te veel en de wolf te weinig) kan menig volwassene driemaal daags toepassen. Maar je schijnbewegingen ('grote bek, klein hartje'; 'niet op weerloze konijntjes jagen'; 'niet liegen') zijn wel belerend, en dat zorgt voor ruis.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat ik trouwens heel leuk vind, is dat de schelmenstreek (ook zo'n woord) uit de titel aleen in het verhaalverleden zit, en niet expliciet wordt beschreven.

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief, 

Net als bij taalman had ik het voorrecht om je tweede versie als eerst te lezen. Het leest lekker weg en tot nu toe weet je me altijd te amuseren met je verhaaltjes. Deze keer net zo. Graag gelezen.

Groetjes

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Fief

Je maakte er een echte Fabeltjes-krant verhaal van. Het leest prettig en vlot. Wat voor wat korter had gekund is de intro waar de vos op het konijn jaagt, vermits het naar mijn smaak wat minder aansluit bij de rest van het verhaal.

Graag gelezen.

Johanna

   

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Johanna, bedankt voor je reactie. Ik vond het intro zelf wel een leuke opmaat naar de rest van het verhaal, maar het zou wellicht korter kunnen. Voor nu laat ik het toch maar zo.