Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#446 Zonlicht

https://m.youtube.com/watch?v=QVo550L7YlQ&ab_chan…

Op: 'Ay no sabes' van Noel Nicola

--------

Jij
bent als de prille lente
Geboren uit het zonlicht
Ontloken in het zonlicht

Jij
bent als de jonge lente
De wind die mijn gezicht streelt
en bloesem van de boom steelt

En ik ben
De kille, starre aarde die ontdooit
En ik ben
Niet langer ijs, maar water dat stroomt
naar jou

Jij
bent als de nieuwe lente
De dag die zo veelbelovend
Jouw mooie ogen opent
Ontloken in het zonlicht
Jouw ogen alleen zonlicht 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuk om op het lied dat ik ook gekozen heb weer een heel andere tekst te lezen. Mooi hoe de ik door de liefde hier ontdooit en met de lente tot bloei komt. 

Ik kon het-met mijn beperkte zangkwaliteiten- wel meezingen. Graag gelezen en gezongen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor het lezen en meezingen! Ik heb zojuist ook jouw tekst gelezen en zie dat we beiden een zelfde thema hebben gekozen, maar dan met andere woorden. Dat brengt de melodie en het lied dan toch blijkbaar met zich mee. En dat vind ik dan weer heel knap van de zanger!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chantal, jouw tekst past heel mooi bij het melancholische van de muziek. Het is best een lastig nummer om daar een tekst op te maken, maar het is jou goed gelukt. Ik krijg er zeker ook een lentegevoel van. Mooi gedaan.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Chantal,

Prachtig, je sleept er niet van alles bij. De eenvoud vind ik erg mooi. Je weet ook goed de brug er uit te laten springen door de jij/ik-tegenstelling. Wel vind ik het slotcouplet wat ondoorgrondelijk.
Verder is de tekst op zichzelf staand mooi, maar als je het op de melodie zingt, zijn er twee puntjes: de zinnen De kille, starre aarde die ontdooit en Niet langer ijs, maar water dat stroomt tellen naar mijn mening een jambe teveel. Kijk of je iets kunt schrappen. Bij de eerste zin kun je 'starre' weglaten, maar de tweede zin vergt iets meer puzzelwerk. Door de melodie krijgt 'als' in de eerste verzen van de strofen een sterke beklemtoning. Die overbeklemtoning is niet zo gepast.

De dichtcoach

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zwijmel, zo mooi, de gedachte van zonsopkomst, de lente, de belofte van mooi weer, en subtiel tegenover de potentiële problemen gezet.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap gedaan. De tekst past niet overal perfect op de muziek, maar ik vond het zelf ook lastig passend te krijgen. Ik geloof dat ik jouw tekst zonder de muziek sowieso eigenlijk mooier vind.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, veel dank voor je reactie, heel blij mee en vond het een superleuke opdracht! Ik kwam met het meezingen van de tekst met de twee regels die je noemde wel uit, maar het kan dat ik daarbij wat gesmokkeld heb (kille, starre heel snel achter elkaar zingen en het past). En water is misschien het struikelblok in de tweede zin, net een lettergreep teveel. Ik ga op zoek naar een alternatief! 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel dank voor je lovende woorden! Zwijmelen moet kunnen, zeker als het lente is.

Mespunt ook bedankt! Het was inderdaad een lastig liedje, maar ik vond de melodie zo heerlijk melancholisch dat ik me er toch aan waagde.