Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#446 Lenteroep, bezwerend lied

 

Lenteroep, bezwerend lied (op de wijs van A venit un lup din crâng, https://www.youtube.com/watch?v=Rf3buDqmRDQ)

(alleen de eerste twee strofen, meer trok ik niet ;-)

 

Het gemoed is teder soppig,
bibberig en minder grijs,
toefjes groen verjagen lieflijk

kruimig rijp en krakend ijs,
maarts viooltje zwiert haar rokje 
over groenend bostapijt. 
Kolkend water, dartelschaap
overstroomt uit winterslaap, 
reiziger, veroveraar,
graslandlikkend duikelaar.

 

Sprankelstralen, gouden kralen
rijgt de zon op spanningsdraad,
met bundels licht vervlochten haar
wappert als verzoengebaar.

Kuikens vallen uit de lucht 
met klankvertoon, een oefenvlucht.

Kom mijn liefste, troeteldier,
vlierig voost de bleke vlier
wilgen wiegen katjeskroost,
suja suja, breng ons troost.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Leona, de tekst vind ik knap gevonden, maar misschien iets over the top voor mijn a-poëtische inslag. Voor zover ik kan beoordelen, past de tekst mooi bij de muziek. Met plezier gelezen.

met bundels licht vervlochten haar. --> achter licht hoort nog een komma. "Vervlochten haar" is het begin van de zin die hierna komt. Althans, zo lees ik het als ik de muziek er niet bij heb.

grasland likkend duikelaar. --> naar mijn idee moeten de eerste twee woorden aanelkaar geschreven worden. Normaal zou er ook een e achter likkend moeten staan, maar ik vermoed dat je die hebt weggelaten om het passend te maken. 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel voor je feedback. Als je a-poëtisch bent, dan snap ik dat dit misschien zwaar op de maag ligt ;-)

Wat de regel 'met bundels licht vervlochten haar' betreft: voor mij hoort en juist geen komma in, omdat wat ik bedoelde is,  dat het haar met licht is samengevlochten.

Het aan elkaar schrijven van graslandlikkend: geen idee, wellicht heb je gelijk (vermoed ik). Volgens mij is het niet een woord dat ik terug ga vinden in de Van Dale.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Leona, lekker liedje, doet me denken aan een liefde tussen een vleugje blauwbilgorgel en een dominante portie schattigheid onder de hoede van de Romantiek en een viooltje uit Wonderland. Mooie beelden en knisperende alliteraties. Ik geniet het meest van het eerste deel van strofe 2.

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Pfff...het klinkt als veel, heel veel (waarschijnlijk is dat het ook). Dank je wel voor de blauwbilgorgel. Nooit van gehoord, C. Buddigh ken ik ook alleen van de poëzieprijs. Met een hoop pret (en twee pubers) heb ik iets afgeschaafd van mijn cultuurbarbarisme. Je hebt een goede daad verricht Kruidnagel, de wereld werd vandaag weer een beetje mooier :-)

Lid sinds

2 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Leona, ik bewonder je poëtische woordkeuze en je schetst mooie beelden. Ik hou van het dartelschaap. Het geheel komt op mij te druk over met te veel adjectieven, maar dat is enkel mijn persoonlijke smaak. Of het zingbaar is, dat moet de coach maar beoordelen. Graag gelezen.

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leona,

Je maakt het me lastig. Je hanteert een vorm van cryptopoëzie waar ik doorgaans tegen strijd. Houd er rekening mee dat bij een lied een beeld meteen helder moet zijn, want een luisteraar heeft niet zoals een lezer de tijd verzen te herlezen en deze rustig tot zich door te laten dringen.. Ik begrijp ook lang niet alles, maar bij 'Kuikens vallen uit de lucht / met klankvertoon, een oefenvlucht.' heb ik wel het beeld voor mij van vogels die hun jongen leren vliegen. Dat vind ik mooi gevonden. Maar een zin als 'vlierig voost de bleke vlier' werkt op mijn lachspieren en zou rechtstreeks uit de nonsenspoëziewerken van Daan Zonderland of C. Buddingh' kunnen zijn. (Ik lees in de reacties dat Kruidnagel dezelfde associatie maakt.)

Wat ik erg jammer vind, is dat je niets doet met het rijmschema van het origineel; het rijmschema abbaxcdddc is buitengewoon charmant en dat je dit links laat liggen, beschouw ik als een gemiste kans. Daar komt nog bij dat de afwisseling tussen mannelijk en vrouwelijk rijm verschilt en daarmee is jouw versie niet meer netjes te zingen op de oorspronkelijke melodie.

Als ik de inhoud buiten beschouwing laat en puur kijk naar de klank, ben ik heel wat milder. Ik zie mooie, zangerige woorden en prachtige alliteraties, assonanties en acconsonanties al vlieg je met 'vlierig voost de bleke vlier' uit de bocht.

De dichtcoach

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel voor je uitgebreide reactie en de moeite die je hiervoor hebt genomen. Je feedback helpt me om te zien dat mijn gedicht best slecht is, of in ieder geval zo overkomt. Ik ga je tips meenemen om te werken aan betere schrijfsels.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me aan bij de coach van dienst: zeker niet slecht, vooral een ode aan de creativiteit en het lef om eens buiten de comfortzone te stappen. Perfect? Nee. Aangenaam en leerzaam? Welzeker!

En ik moet dan weer denken aan de Virodoppen van Han Hoekstra.