Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#441 Kaas en worst

 

 

Mary glunderde bij het zien van het gelukkige gezichtje van haar dochter Donny. Alle vriendinnetjes, vriendjes en familie waren op haar tiende verjaardag gekomen. Vanaf het moment dat ze uit school kwam stond alles in het teken van haar feestje en nu was het dan zover. Overal hingen vrolijke slingers en ballonnen. Op de tafel in het midden van de ruime kamer de taart met de tien kaarsjes en daaronder de vele cadeautjes. Twintig minuten later was Donny volop in de weer met uitpakken en de gasten bezig met het eten van een stukje gebak onder het praten en lachen door. Mary haalde haar hand door het lange zwarte haar van haar dochter en wierp haar een liefdevolle blik toe. Haar hart zwol van trots toen ze zich realiseerde hoe knap en mooi Donny was. Het leek alsof ze voelde dat moeder aan haar dacht want even keek ze haar glunderend aan met donkerblauwe ogen en richtte toen weer de aandacht op de pop die ze van Tante Yvonne had gekregen. Net toen Mary glazen en drinken op het keukenblad had gezet ging de bel. Ze fronste haar wenkbrauwen. Het kon geen verjaardagsvisite zijn. Al haar familie was er al.Ze veegde haar handen af aan haar jurk en liep naar de deur. Er stond een kalende man. Een klein snorretje sierde zijn bovenlip. Om zijn schouder hing een tas. Mary opende de deur en deed hem achter haar rug weer half dicht.
' Hallo Mary, ik ben het. Je man Arie. '

'Je hebt wel lef om verdomme op de verjaardag van de dochter op te komen dagen nadat je me eerst al die jaren in de steek hebt gelaten. '
Arie zat ineengedoken op een stoel en staarde somber naar de vloer.
'Het spijt me, 'stamelde hij.' Je hebt gelijk. Ik heb me heel onverantwoordelijk opgesteld. '
Zijn bruine ogen keken Mary schuldbewust aan.' Maar ik was nog niet klaar voor het vaderschap, voelde een enorme druk waar ik niet mee kon omgaan. '
Hij stond op en boog zijn hoofd.' Ga snel weer naar je visite. Ik wil je één ding vragen. '
'Ik heb geen zin in die commotie, nu met alle visite, 'antwoordde Mary.'Ik heb liever dat je...'
'Een kwartiertje alleen met mijn dochter. '
Arie struikelde over zijn woorden.'Alsjeblieft...ik weet dat ik niet alles goed kan maken, maar geef me een kans. '
Mary aarzelde. Ze had gezien dat de kaas op was en ze kon niet naar de winkel.
'Kom maar even mee, 'besloot ze.'Misschien heb ik een oplossing. '

'Heb je de kaas en worst, Mary, 'vroeg Yvonne.'Dan help ik je even snijden. '
Mary keek dankbaar op van haar werk.'Dat zou fijn zijn, Von.Ik heb net Arie en Donny even naar de winkel gestuurd voor kaas. '
'Arie..?? '
Yvonne trok bleek weg.' Arie..de vader van Donny? Weet je het dan niet. '
Niet begrijpend staarde Mary haar aan terwijl een ijskoude rilling over haar rug liep.
'Arie is al jaren dood. We wilden je toen het nieuws besparen omdat je het al zo moeilijk had. '

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijvenisfijn,

Brr... Is Mary aan het dementeren? Onverwachte wending dat Arie al jaren dood is:)! Of is het een griezelverhaal en is Arie een geest?

Groet,

Margriet

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijvenisfijn, 

Ik begrijp je plottwist helaas niet en daardoor laat ook je verhaal mij in verwarring achter.
Doet iemand anders zich voor als Arie? Ziet Mary spoken? Als het een levende indringer betreft, dan is het waarschijnlijk een pedofiel. Maar waarom zou die in klaar daglicht een kind komen ontvoeren? Misschien heeft Mary in een coma gelegen toen Arie overleed? En waarom zou ze haar ex niet herkennen? Of misschien/ liever: hoe zou een vreemde erin slagen zich als haar ex voor te doen? 

Alles mag, alles kan, maar dat laatste is in dit geval een probleem. Als echt alles kan, dan kom ik als lezer je verhaal niet in. Ik weet niet of ik geschokt moet zijn omdat Arie dood is, omdat Mary achter een geheim komt, of omdat Donny nu in gevaar is. Kortom: er is te weinig context. De aandacht ligt nu zo bij het geluk van Mary dat er geen echt verhaal overblijft. Het zijn nu twee gebeurtenissen die elkaar opvolgen. Een moeder is trots op haar jarige dochter, die later met een onbekende ( of overleden?) man meegaat. 

Je kan qua woordenaantal het geluk van Mary wat beperken en dat gebruiken om iets duidelijk te maken van wat er komen gaat. Je hebt gasten op een verjaardagsfeest, dus die kan je handig inzetten om terloops een hint te geven. 
"Ben je blij dat je ontslagen bent door  je psychiater, Mary? Hoe gaat het zonder medicijnen?"
"Fantastisch, de waanbeelden zijn helemaal weg"
(Waarom ziet ze dan later een geest?) 

"Hebben jullie ook gehoord dat er een kinderlokker actief zou zijn?"

Iets subtieler, uiteraard, maar daar heb je dan de meerdere woorden voor die je nu besteedt aan het geluk van Mary. 

Je hebt wel mooie zinnen geschreven bij de geluksmomenten van Mary. De kleine dingen die een moeder trots maken, komen er duidelijk in terug. Hou die mooie bewoordingen dus vast, maar kort ze in om de rest van het verhaal wat meer ruimte te geven. 

Groet, 

Nadine





 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijvenisfijn, het gegeven van een echtgenoot die na jaren weer op de stoep staat, vind ik goed gevonden. Het verhaal zelf verdient nog wel aandacht. De logica ontbreekt voor mij op sommige punten.
De eerste alinea zou je nog op kunnen delen in een extra alinea. Het is nu een groot blok tekst. Het gebrek aan spaties of het gebruik waar ze juist niet horen, vind ik nog steeds storend.
 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat hierboven gezegd werd, en als extra tip: overweeg je zinnen actiever te maken, dat helpt het tempo (al kan je het ook bewust niet doen natuurlijk)

De logica heeft inderdaad ook wat werk, maar tja, is iets echt logisch?

GG

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik kom ook niet echt mee in de plottwist, hoewel met wat bijwerken het wel een ijzersterk plot zou kunnen zijn.

Je begint erg beschrijvend, waardoor ik lastig in het verhaal kom. Bij de dialogen begint het wat meer te lopen. 

Ik denk dat met wat aanpassingen het een goed verhaal kan worden.

Er missen wat spaties na de apostroftekens en er staat er soms een spatie teveel voor.

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor al jullie op en aanmerkingen. In tien jaar kan een mens veel veranderen. Je kan het Mary kwalijk nemen dat ze niet de moeite neemt zich ervan te overtuigen dat ze inderdaad te maken heeft met haar ex. Op klaarlichte dag worden helaas de meeste ontvoeringen gepleegd, Nadine.En nee...Mary is bij haar volle verstand. Door de drukte en het onverwachte neemt ze de verkeerde beslissing met alle gevolgen vandien.

 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

ik heb hetzelfde als de andere lezers: ik zit met te veel vragen door onduidelijkheden. Wat wordt er bedoeld met 'je had het al zo moeilijk.'
Een volwassen mens verandert in 10 jaar niet onherkenbaar. Ze herkent hem toch als haar ex?
En waarom zou een vreemde haar huis binnendringen, de naam van haar ex weten, erop vertrouwend dat Mary niet weet van zijn dood ... En haar gasten zeggen dat hij dood is, dus ...
Enige conclusie: hij is een geest, die blijkbaar is gematerialiseerd en ook gezien wordt door haar dochter. En ook dat klopt niet met wat je zelf later als verklaring geeft.
Ik ben het met mijn voorgangers eens, dat met wat herschrijven alles duidelijk kan worden.