Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#441 Complotbrein

 

Alles ging naar behoren: de grote baas was op zakenreis, de gebakken zalm met citroensaus was nog warm, Wayne Shorter speelde op de radio een saxofoonsolo, en de kuisheidskooi en de handboeien lagen alvast op bed.

Ik had voor mezelf een glas witte wijn ingeschonken. Ik wilde iets zeggen, maar ze bracht haar wijsvinger aan mijn lippen. Er was net een pianosolo begonnen. We luisterden in stilte, met onze ogen gesloten, toen de deurbel opeens afging. Ik trok mijn pistool uit de holster, en sloop op de voordeur af, als een ninja.

Het was Jackson. Zijn pompadoer was uit vorm, en hij had dikke wallen onder zijn ogen.

“Wat ben je aan het eten?” vroeg hij terwijl hij de huiskamer binnenliep.

“Zalm. Citroensaus.”

“Als er soja inzit, moet je het niet eten.”

“Oh Jezus, niet dit weer.”

“Het is allemaal onderdeel van een complot. Het eindpunt is de totale feminisatie van de man, zodat we straks geen kinderen meer kunnen maken. Dan word de hele boel overgenomen door de radicaalfeministische wereldorde, en worden alle kinderen in reageerbuisjes gekweekt.”

“Jackson, jouw familie komt uit de Filipijnen, mijn moeder is Japans. We doen overal sojasaus op.”

“Ik voel me tegenwoordig altijd moe en zwak. Dat moet wel door de sojasaus komen. Ze stoppen er tegenwoordig allemaal extra fyto-oestrogenen in, en daar krijg je melktieten van.”

Ik zuchtte. “Wie bedoel je met ‘ze’?”

“Je weet wie ik bedoel.”

“Als je over de globalisten begint, gooi ik je het raam uit.”

“Waarom dan? Ze doen het toch?”

“Globalisten, de elite, de cabal, de bankiers. Joden.”

Jackson wilde iets zeggen , maar begon toen te blozen. Mijn vaders achternaam is Winkler. Hij is Joods. Zijn ouders zijn Nazi-Duitsland ontvlucht, en hebben daarbij al hun bezittingen moeten verkopen.

“Sorry dat ik over de jeweetwels begon, ik was vergeten dat…”

Ik wapperde met mijn pistool. Hij klapte dicht.

“Morgen.” zei ik. “Aan de top van de heuvel, waar we altijd afspreken. Dan heb ik tijd voor je.”

Hij knikte.

Toen ik zeker wist dat hij weg was, ging ik weer aan tafel zitten. We moesten allebei zuchten. Ze had geen zin meer in de kuisheidskooi en de handboeien, en ik eigenlijk ook niet. Jackson was geen slecht mens, maar hij was wel goedgelovig. Van antisemitische hondenfluitjes tot kindermisbruik.

“Hij heeft een moeilijk leven gehad.” zei ik. Ze knikte zachtjes, en kneep in mijn hand.

“Straks word de zalm koud.”

“Koud is het ook lekker.”

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Thomas, 

Je hebt de onverwachte gast centraal gezet vanaf het begin van je verhaal. En bij jou werkt het! Dat is knap gedaan, want die 
insteek is riskant. Iemand die met de deur in huis komt vallen of zomaar ineens aanklopt als 'het' staat te gebeuren (in dit geval letterlijk ;) ) is een cliché. Daarbij kan diegene de toon van het verhaal zéér plotseling omgooien. Zo plotseling dat het al snel geforceerd overkomt. 

De reden dat het bij jou wel goed gaat, zit hem in een detail waar je goed en dankbaar gebruik van maakt: het pistool. Eerst lijkt dat zeer overdreven: de bel gaat en je neemt een pistool mee. Maar het is al gauw duidelijk dat je hoofdpersonage hier een goede reden voor heeft: zijn complotdenkende kennis is duidelijk van het padje af.
Dat lees je aan zijn uiterlijk en de dingen waar hij in gelooft. Wie weet hoe lang hij deze stalk-achtige neigingen al heeft, wie weet welk complot hij nu weer gelooft wat hem echt tot waanzin gaat drijven... 

De laatste alinea's vormen een narratief mooi slot, maar zijn wel ongemakkelijk om te lezen... Ze spreken dus vaker af op een afgelegen plek? En die koude zalm? Ik krijg er rillingen van! Er speelt hier tussen de regels door zoveel meer! Erg knap dat je dat allemaal met dit woordenaantal hebt kunnen schrijven. 
Als dit verhaal een paar duizend woorden had mogen zijn, dan weet ik zeker dat het een pageturner was geweest. 

Erg knap gedaan! 

Groet,

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi De Thomas, goed verhaal, vlot geschreven. Toch blijf ik met een vraag achter: wie is die Jackson? 
Ik sluit me bij Schrijvenisfijn aan wat betreft de witregels. 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi De Thomas,

Spannend verhaal en fijn dat je de spot drijft met de complotdenkers.

Geweldig dubbelzinnige eindzin!

Groet, Margriet

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

De kuisheidsgordel kende ik wel, op de -kooi moest ik even Googelen. Ik betrad een nieuwe wereld. 😀

Ik sluit me aan bij Nadine, ik lees meer dan er staat en het vraagt om nog meer woorden. Veel vragen, maar in dit geval komt dat het verhaal ten goede. 

De witregels storen mij niet, omdat ze consequent zijn uitgevoerd.