Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#441 Out of Africa

“Wat goed dat je vader net op tijd is weggetrokken uit Afrika, Marjolein.Hij had anders zijn million dollar company wel mogen vergeten en jouw zus Rosy en jij zouden niet zulke aantrekkelijke meiden geworden zijn voor Andrew en mij.”
“Wat zeg je, David? Bedoel je dat Andrew en jij enkel in onze fortuinen geïnteresseerd zijn?”
“Ach, Marjoleintje, ik wil je enkel wat teasen.”
“Dit is niet grappig. Hoe vind je deze  party trouwens?  Die hebben Rosy en ik  met ons tweetjes georganiseerd. Papa is in de wolken. Hij inviteerde vroegere zakenrelaties uit Afrika en ja David, daar zijn ook personen van kleur bij, waarover jij je soms zo denigrerend uitlaat. Dat moet je beslist afleren.”
“Ik houd mij gedeisd, liefje.”

Bij de riante villa liegen de sleeën van de genodigden er niet om. Dit is zo een  mondaine gelegenheid waar Le Tout-Bruxelles graag op uitgenodigd wordt. De dochters des huizes hebben alles in het werk gesteld om Papa een onvergetelijke dag te bezorgen. Hun respectievelijke verloofdes zijn van de partij, samen met een aantal vrienden.
“Ken jij die knapperd, Rosy?”
“Neen, geen idee wie hij is Marjolein. Wat een elegantie. Misschien is het de zoon van een  van de Afrikaanse ambassadeurs of industriëlen. Kijk maar uit dat jouw David geen ongepaste opmerking maakt over zijn huidskleur.”
“Geen nood, ik heb het hem verboden commentaar te geven. Kijk, Papa roept iedereen samen. Hij gaat zeker speechen?”

De vader des huizes neemt het woord. Hij bedankt zijn schatten van dochters en haalt tot groot jolijt van zijn gasten herinneringen boven uit zijn rondreizen en verblijven in verschillende Afrikaanse landen.
“Ik wil graag besluiten met een tegenverrassing voor mijn lieve dochters. Mijn begripvolle echtgenote en ik hebben er lang over gedebatteerd en zijn tot het besluit gekomen dat vandaag de dag is om ons goed bewaard geheim te onthullen. Tijdens mijn omzwervingen, had ik ooit een slippertje met een Afrikaanse schoonheid. Pas jaren na onze korte liefdesnacht liet ze weten dat ze  een zoon baarde, mijn zoon.  Zijn moeder is onlangs helaas overleden. Nu hij is afgestudeerd, heb ik hem gevraagd hierheen te komen om onze nieuwe raadsman te worden in het bedrijf. Rosy en Marjolein, dit is jullie halfbroer Jean-Louis.”
De hoogst aantrekkelijke zwarte jongeling komt naar voren en begroet de beide zussen. In een hoekje van de grote living onderdrukt een lijkwitte David een vloek.  
 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling,

Je hebt mooi geschreven hoe lelijk racisme is en hoe dat soms als een boemerang terug kan komen! 
Ik vind het geniepige erg leuk gevonden: de zussen zijn al verloofd, en nog kijken ze geïnteresseerd naar de knappe nieuwkomer. Dat is om de lezer alvast klaar te stomen wat er grofweg komen gaat. 
Ik gebruik het woord 'geniepig' hier nogal ruim, want je speelt hier met de lezer. Ergens denk je: 'dump die racist en ga er met die knapperd vandoor!' om dan later prijs te geven dat dat een vorm van incest zou zijn... 
Toch fijn dat David alsnog afgestraft wordt in de slotzin! 

Ik heb mijn twijfels over de beslissing van de vader om zo'n geheim in het openbaar te vertellen, zeker als er zoveel mensen bij zijn. Belangrijke mensen welteverstaan. Natuurlijk, hij kan het beu zijn om dat geheim mee te dragen en er andere redenen voor hebben. Maar hij zet zijn dochters hier wel ontzettend mee voor het blok. Dit zou kunnen werken, maar dan moet je de achtergrond van de personages en hun beweegredenen net iets meer kennen. Nu is het net iets te geforceerd: het heeft hier te duidelijk het doel de racist uiteindelijk een spiegel voor te houden. 

Dat zwakt het geheel enigszins af. Maar het moet gezegd worden: je weet óók David in de eerste zin / in enkele zinnen zo overduidelijk racistisch te maken, dat het einde alsnog leest als welverdiende, zoete 'wraak' van de schrijver.  

Ik heb je verhaal met plezier gelezen. 

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Nadine voor de snelle feedback. Zelf vond ik bij het het herlezen ook dat ik het verklappen van het geheim eerst in intieme kring moest houden omwille van de dochters maar ik ben gezwicht voor deze manier omwille van het beperkte woordenaantal. Daarnaast zullen de meeste genodigden al wel op de hoogte zijn geweest van wat er zich destijds in Afrika heeft afgespeeld, voor oud-kolonialen trouwens een gekende situatie. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, je zal bij dit verhaal wel een duidelijk 'geval' voor ogen hebben gehad. De affaire tussen Koning Albert II en dochter Delphine indachtig, waarbij de 'wettelijke' kinderen ook voor schut werden gezet, vind ik de manier waarop het hier gebeurt wel kunnen. GG

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, Ik blijf na het lezen met een kwaad gevoel richting de vader achter. Je dochters zo voor het blok zetten. Het wil wel zeggen dat ik helemaal opging in je verhaal.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, ik vind de gedachte achter het verhaal goed gevonden en in die zin graag gelezen. De publieke bekentenis van het slippertje en de aankondiging van zijn buitenechtelijk kind vond ik ook minder geloofwaardig. In huiselijke kring zou ik het eerder voor me zien. 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling,

Wat een rotzak is David! Ik zou het geloofwaardiger vinden als hij ook ergens een positieve eigenschap heeft laten blijken in het verhaal. Nu vraag ik me af waarom Marjolein bij hem is. Waarschijnlijk wordt dit overigens wel perfect opgelost, nu Jean-Louis wordt geïntroduceerd als nieuwe raadsman van het bedrijf. Ik vind het ongeloofwaardig, dat de vader en plein public duidelijk maakt dat hij een slippertje heeft gemaakt. En niet zo respectvol naar zijn dochters, ook niet dat hij hen niet van tevoren had verteld dat ze een halfbroer hebben. Mooie afrekening met discriminatie door de vader. 

Groet, Margriet

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk gevonden en graag gelezen. Kleine tip: bekijk je dialogen even, mensen zeggen heel zelden de voornaam van de personen die ze goed kennen...

GG

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Voor mij kon de aankondiging in volle openbaarheid wel, doordat je mij goed meeneemt in het verhaal. Ik haakte wat op die dialogen. In de eerste zin prop je bijvoorbeeld al ve informatie, die voor de lezer belangrijk is, maar voor de personen zelf als bekend verondersteld mag worden. Dat maakt het voor mij wat geforceerd. 

Verder graag gelezen.