Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#440 Het huwelijksaanzoek

 

‘Ik ga er vandoor, krijg ik nog een kusje?’
‘Jij altijd.’ Ik sla mijn armen om zijn nek. ‘Veel plezier schat!’
We kussen innig. Als hij weg is voor zijn weekend met vrienden, duik ik met mijn leesboek op de bank. Op de salontafel staat een pot thee, ernaast een schaaltje met chocolaatjes.
Dan gaat de telefoon.
‘Met Suzan.’
‘Hi, Suzan, wat doe je vanmiddag?’
‘Lezen. Jeroen is naar Leiden. Zin in thee met chocolaatjes?’
‘Ik kom eraan, maar ik heb een leuker idee. Ik neem je mee de stad in. We gaan iets doen wat mijn moeder vroeger weleens deed met haar vriendin. Ik weet zeker dat je het leuk vindt.’
‘Wat gaan we doen?’
‘Verrassing, je ziet het wel als we daar zijn.’

Een uur later lopen we door de winkelstraat en Jeanne stopt bij een bruidsmodezaak. In de etalage hangen prachtige japonnen met prijskaartjes ter waarde van een maandloon.
‘Je gaat trouwen!’ zeg ik enthousiast.
‘Nee, we gaan jurken passen voor de lol.’ Haar ogen glimmen ondeugend.
Dat vinden ze nooit goed. Jeanne ziet mijn twijfel.
‘We zeggen dat jij in juni gaat trouwen.’
‘Ik, waarom niet jij?’
‘Ik pas de jurken in de volgende winkel. Jij eerst.’

Ze loopt de winkel in. Ik kan niet anders dan volgen. We zoeken tussen de japonnen tot een winkelbediende vraagt of we het kunnen vinden. Jeanne vertelt dat we een bruidsjapon zoeken voor mijn bruiloft in juni. De dame wordt ineens heel behulpzaam en vraagt naar mijn smaak en budget.
‘Ik weet het nog niet, maar ik vind een wijde rok erg leuk.’
Ze haalt direct een paar japonnen uit het rek en na lang beraad kies ik er twee om te passen. In de paskamer word ik verliefd op mijn eigen spiegelbeeld. Jeanne slaakt een kreet van bewondering als ik ronddraai op het podium.
‘Als Jeroen je zo ziet, wil hij direct met je trouwen. Zou je ja zeggen?’
‘Ik zou zeker ja zeggen. Ik voel mij net een prinses.’

Dan schuift het gordijn in het pashokje naast mij open en Jeroen stapt eruit in een mooi pak. Hij zakt op zijn knieën voor mij.
‘Ik hoopte dat je zo zou reageren. Mag ik aannemen dat je die ja meende en met mij wil trouwen?’
Hij haalt een ring uit zijn zak en met tranen in mijn ogen van blijdschap zeg ik volmondig ‘Ja’.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marion, een versie op Say yes to the dress. Leuk gevonden. 
Ik mis alleen een eigen titel, je bent nu de derde die de titel van de opdracht heeft gebruikt. 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah, romantiek ten top! Leuk verhaal. 
Als ik mezelf met thee, chocola en een boek installeer, ben ik best geërgerd als ik gestoord word door de telefoon. Gelukkig is Suzan anders en pakt Jeroens verrassing precies zo uit als hij gehoopt had.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, een romantisch verhaal. Ik zag hem wel al vroeg aankomen, waardoor het verhaal voor mij niet zo lang blijft hangen.

Je gebruikt veel dialoog en daar houd ik van. 😀 Wel schrijf je: 'Jeanne vertelt ...' en 'Jeanne slaakt ...' Ik vind hier een dialoogvorm wel passend.

Voor iets meer verrassing richting het eind zou ik nog iets verzinnen wat de hoofdpersoon én ons wat afleidt van de clou. Laat Jeroen met haar appen vanuit 'Leiden', dat hij haar mist of iets dergelijks. 

Maar toch, met een romantisch gevoel gelezen.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: Ik dacht even dat je Huwelijksaanzoek als titel moest gebruiken voor de herkenbaarheid van de schrijfopdracht, maar dat hoeft dus blijkbaar niet. 

@Hadeke: Wat voor alternatief zou ik dan kunnen gebruiken voor Jeanne vertelt ...' en 'Jeanne slaakt ... Ik wilde wat afwisseling, anders is het alleen dialoog.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: Ik dacht even dat je Huwelijksaanzoek als titel moest gebruiken voor de herkenbaarheid van de schrijfopdracht, maar dat hoeft dus blijkbaar niet. 

Liever niet zelfs. In het overzicht is het niet handig als iedereen dezelfde titel heeft. Daarnaast is het verzinnen van een eigen titel ook onderdeel van het schrijven van een verhaal. Het nummer voor de titel verwijst al naar de opdracht. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Marion,

Ja, het is verwarrend, die instructie voor de titel. Net als iedereen gewoon eigenwijs zelf een mooie titel bedenken.

Grappig, dat aanzoek in een bruidsmodezaak en die samenzweerderige vriendin. Mooi roze ingepakt verhaal, met thee en koekjes en tule erbij. 

De witregels zou ik weghalen.

Dat leest veel lekkerder.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een 10 voor romantiek dit verhaal! Heerlijk inderdaad met thee, chocola en mooie jurken. Ik hou ervan. En dan ook nog verliefd worden op jezelf; da's toch dubbel feest.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel Ik heb de witregels er tussen uitgehaald. Zat in het word document dat ik gekopieerd en geplakt had. Ik hoop dat het zo lekkerder leest.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Marion,

Dank voor je inzending. Wat een leuk verhaal! Hier zijn mijn tips. 

Hoewel je maar weinig woorden hebt, zou je de karakters nog iets verder kunnen uitdiepen. Geef ze één element waaraan we ze kunnen herkennen, dan worden de personages al een stuk ‘ronder’ en krijgen ze meer hun eigen stem. 

Ik zou de laatste alinea iets spannender opschrijven. Vanaf het moment dat Jeroen weer in het verhaal komt weten we eigenlijk wat er gaatr gebeuren, dus zou je de dialoogzin misschien wel weg kunnen halen en voor een spannender element kunnen vervangen. 

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!