Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# - 439 Vrijheid

 

Vrijheid.

Het drama van het mens zijn is dat hij de dromen van een God heeft, maar de beperktheid van het mens-zijn. Deze woorden zijn niet van mij, maar van Leonardo da Vinci. Enkele jaren geleden kwam deze tekst onder mijn ogen en opende ze. Het is zo waar! Een mens droomt van vrijheid. Maar wat is vrijheid? Bestaat vrijheid?                         

Men raadt ons aan om in deze donkere dagen af en toe naar buiten te gaan om de frisse buitenlucht op te snuiven en te  genieten van een flardje zonlicht. Aldus ging ik vandaag, lekker ingeduffeld, naar het park. Bij de vijver aangekomen zette ik mij op een uitnodigende bank en keek naar de rondcirkelende meeuwen die boven mijn hoofd luid krijsend vochten om kruimpjes brood die ik voor hen had uitgestrooid. Hoewel het voederen van de vogels eigenlijk niet mag. Iedere minuut van de dag wordt onze vrijheid beperkt.

Ik merkte gelukkig geen nieuwsgierige medewandelaars of patrouillerende politiemensen op en genoot heimelijk van de sierlijkheid waarmee de meeuwen ijverig om hun kruimpje vochten. Zo’n file van klapperende vleugels en snel in het rond dansende vogellijven en toch geen enkele botsing. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? 

Ik mijmerde over het feit of die krijsende meeuwen wel echt vrij zijn. Ze gaan en staan waar ze willen. Het luchtruim is van hen en onmetelijk uitgestrekt. Is dat zo? Eigenlijk is hun leven één grote dans om te overleven. Net als wij. Een hunkering naar vrijheid is al wat ons gegund is. 

Thuisgekomen staat mijn vrouw aan de deur. Met een gezicht van een onweerswolk.

'Waar heb jij gezeten?', snauwt ze me toe. 'Ik heb al een telefoontje gekregen van de controle! Je weet toch dat je met een enkelband niet zo maar de straat op mag! Ook al ben je alleen nog maar een verdachte!'

 

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marijcke, je neemt een lange aanloop naar de clou van je verhaal, die me uiteindelijk doet glimlachen; het weglopen als bijzondere vorm van lopen. Je deelt een mooie boodschap met je lezer, ik genoot ervan!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marijcke, Wat een goed verhaal om over na te denken. De sfeer die je oproept vind ik heel beeldend, fijn om te lezen. De enkelband doorbrak voor mij de sfeer iets, terug naar de realiteit terwijl de meeuwen af en aan blijven vliegen, blij dat iemand de vrijheid neemt, en ze gevoerd worden.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marijcke,

Op de een of andere manier las ik het verhaal als vrouw, geen idee waarom. Ik vind het taalgebruik hier en daar een beetje te wollig (naar mijn smaak dan). Bijv. voederen ipv voeren. Ik vind de mijmeringen niet passen bij iemand met een enkelband. Ze zijn filosofisch en gaan over gevoel en bij enkelbanden denk ik aan mensen die intullectueel een stuk minder diepgang hebben.

Neemt niet weg dat het wel lekker leest en de sfeer is goed, In die zin graag gelezen.

Grtz,
Taco

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke, de mijmeringen, de vlucht van de meeuwen, kortom de hele setting is prachtig beschreven. Ik vind het wel goed dat de hp een enkelband heeft gekregen omdat hij die vraatzuchtige meeuwen blijft voeren.:-)  

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Graag gelezen want ik voel wat de hp voelt. Daarom vond ik het niet leuk dat deze een enkelband draagt, daar wil ik geen sympathie voor hebben. Maar wel heel goed gevonden, leuke clou aan het eind.

Ik heb al een telefoon gekregen van de controle, deze zin vond ik verwarrend. Je bedoelt dat ze gebeld is. Ik dacht dat ze letterlijk een telefoon had gekregen.

M

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je tacotijsman,  voor het mooie compliment.

(Ergens heb je wel gelijk dat bij mijmeringen een enkelband wat tegenstrijdig overkomt, want dan denken we aan criminaliteit, maar ik las op Google dat ook  'een verdachte' al een enkelband kan krijgen. Dat zette mij aan om vooral het begrip 'vrijheid' te benadrukken. Misschien had ik dat in mijn tekst meer moeten benadrukken. Ik heb de tekst aangepast. :)) Een heel fijn weekend toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi, fijn dat je zo'n leuk commentaar hebt gegeven.

Volgens mij ben je geen liefhebber van meeuwen, maar daar kan ik inkomen, hoor! Fijn weekend toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Mercedes, dank je wel voor je lovend commentaar. Ik begrijp je gedachtegang ivm criminaliteit. Ik heb de tekst een beetje veranderd, zoals je hierboven kunt lezen. Van deze schrijfopdracht heb ik voornamelijk geleerd dat men ook als 'verdachte' al een enkelband kan krijgen. Dus als het lot mij morgen niet zo gunstig gezind is... Ik wens je een fijn weekend toe met veel zon en blijdschap.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me wel aan bij Taco. In compliment en zijn  feedback.

Ingeduffeld, vind ik een fijn woord. 😀

De clou zag ik niet aankomen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het knap dat je het hele verhaal in een ander licht zet en de manier van lopen opeens zichtbaar is in de laatste regel. Ook ik vind de manier van filosofisch en een beetje lief nadenken onverwacht voor een verdachte van een waarschijnlijk ernstig misdrijf. Bij een enkelband denk ik aan een ernstig misdrijf. Maar als je dat negeert is het een goed verhaal, dat een licht werpt op vrij zijn.