Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#439 Schijn bedriegt

 

( herschrijf)

De bungalow even verderop in onze straat is verkocht. De nieuwe bewoonster is een alleenstaande oude dame. Dagelijks loopt ze tot twee maal toe schuifelend voorbij onze woonst. Haar merkwaardige verschijning wordt geaccentueerd door lange jassen bij slecht weer en al even lange jurken als de zon schijnt. Haar witte lange haren staan altijd wild en ze loopt op schoenen die hun beste tijd hebben gehad. Gelukkig draagt ze in de winter hoge sneeuwlaarzen met wollen randen.

Een van haar tochten leidt via een drukke verkeersweg naar een nabijgelegen supermarkt. Er is geen voetpad, dus loopt ze op het fietspad. Af en toe houdt ze halt om de zware boodschappentas neer te zetten. Onlangs bedankte ze mijn buurman die haar op de parking voorstelde met de wagen huiswaarts te brengen. Ze zei de door haar dokter voorgeschreven aantal stappen te willen halen.

Moedig is ze wel om zich dagelijks door weer en wind op pad te begeven, ook al loopt ze niet echt vlot. Soms lijkt het wel of ze de hele wereld op haar schouders draagt. Zelden staat ze stil om met iemand een praatje te slaan. 

Wij staan op het punt deze sjofele verschijning een van onze boodschappentrolleys aan te bieden wanneer een bevriende bankbediende ons vertelt dat een van zijn belangrijke klanten naar onze straat verhuisde. Het bankgeheim verbiedt hem alle details vrij te geven. Hij weet dat de dame in kwestie vroeger directrice was van een befaamde school in de hoofdstad en dat ze zeer vermogend is. Ons idee om haar een caddie te schenken, lacht hij weg.
“Die dame kan met haar fortuin de hele supermarkt opkopen. Dat ze er armoedig uitziet heeft alles te maken met het feit dat ze bekend staat voor haar overdreven zuinigheid, men kan het ook schraapzuchtigheid noemen.”   

Eerste versie

Aan de bungalow in onze straat hadden de kleinkinderen steeds veel plezier. Voor en naast het huis wemelde het van allerlei prularia: paddenstoeltjes, kleurrijke tuinkabouters, koetsjes en bloemenmandjes. Bij de inrit hielden twee enorme stenen leeuwen de wacht. Wie er woonde hebben wij nooit geweten, tot het huis verkocht werd.

Van een buurman vernemen wij dat de nieuwe bewoonster een alleenstaande oude dame is. Dagelijks loopt ze, haast schoorvoetend, tot twee maal toe voorbij onze woonst. Haar merkwaardige verschijning wordt geaccentueerd door lange jassen bij slecht weer en al even lange jurken als de zon schijnt. Haar witte lange haren staan altijd wild en ze loopt op schoenen die hun beste tijd hebben gehad. Gelukkig draagt ze in de winter hoge gevoerde sneeuwlaarzen.

Een van haar tochten leidt via een drukke verkeersweg naar een nabijgelegen supermarkt. Er is geen voetpad, dus loopt ze op het fietspad. Af en toe houdt ze halt om de zware boodschappentas neer te zetten. Ze wil de door haar dokter voorgeschreven aantal stappen halen en bedankte onlangs mijn buurman, die voorstelde haar met de wagen naar huis te brengen.

Wij staan op het punt deze sjofele verschijning een van onze boodschappentrolleys aan te bieden wanneer een vriend bankbediende ons vertelt dat een van zijn belangrijke klanten naar onze straat verhuisde. Het bankgeheim verbiedt hem alle details vrij te geven. Hij weet dat de dame in kwestie vroeger directrice was van een befaamde school in de hoofdstad en dat ze zeer vermogend is. Ons idee om haar een caddie te schenken lacht hij weg.
“Die dame kan met haar fortuin de hele supermarkt opkopen. Dat ze er armoedig uitziet heeft alles te maken met het feit dat ze bekend staat voor haar overdreven zuinigheid, men kan het ook schraapzuchtigheid noemen.”   

 

 

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Schmetterling, De titel klopt helemaal met het mooie beeld dat je schetst. Twee dingen vielen me op : Prullaria schrijf je met dubbel l. En is 'woonst' een voor mij onbekend nederlands woord? Met plezier gelezen, hoop dat de dame nooit ervaart wat bankbediendes aan persoonlijke klanteninfo vrijgeven.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, je beschrijft een mooie personage. Ik zie haar verschijning zo voor me. Het verhaal leest vlot en in die zin graag gelezen, maar ik haal er de opdracht niet uit. Met het aantal woorden dat je nu voor het intro gebruikt, zou je ook de manier waarop de oude vrouw loopt kunnen beschrijven. 

hoge gevoerde sneeuwlaarzen. ---> achter hoge hoort nog een komma. Hoge slaat volgens mij op de sneeuwlaarzen, niet op de voering. 

Ze wil de door haar dokter voorgeschreven aantal stappen halen  ---> dit kun je niet weten. Je beschrijft iemand die dagelijks voorbij komt lopen, maar die je verder niet kent. Wat haar beweegredenen zijn om te lopen, weet je niet. Je hoort later dat ze bekendstaat om haar zuinigheid, maar ook dat is een aanname.
Je zou wel kunnen schrijven: Ze wil vast haar dagelijkse hoeveelheid stappen halen (of zoiets).
Of: Ze wil de door haar dokter voorgeschreven aantal stappen halen, zei ze laatst tegen mijn buurman, die ze bedankte toen hij voorstelde haar met de wagen naar huis te brengen.

Ons idee om haar een caddie te schenken lacht hij weg. ---> tussen schenken en lacht hoort nog een komma.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Elrie voor de reactie. Dit vermeldt de Nederlandse Encyclopedie: woonst = de woonst zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [wonst] Verbuigingen:   woonst|en (meerv.) huis, appartement of etage waar je woont. Prullaria was een typefout die niet als fout werd herkend door mijn 'Word' corrector.

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, ik heb de tekst wat aangepast maar een aantal zaken ongewijzigd gelaten omdat je versteld kan staan wat mensen achter loketten zoal te weten komen. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, mooi verhaal over dat oude besje. Ik zie haar gaan, je hebt haar beeldend uitgetekend.
Enkele kleine zeurtjes:
- in de 2e zin staat 2x 'is'
- bij 'schoorvoetend' denk ik eerder aan hoe ze zich voelt; met tegenzin, weifelend. Je zou hier kunnen kiezen voor 'schuifelen'.
- ik vraag me af of je van buitenaf kunt zien of laarzen gevoerd zijn.
- suggestie: 'een vriend bankbediende' ==> 'bevriende bankbediende'

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, De opdracht (het moeizame schuifelen) valt weg tegen de beschrijving van haar gedrag en het deel met de bankbediende. 

Grtz,
Taco

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het is een mooi verhaal en toch kom ik er niet echt in. Je richt een camera op de dame in kwestie, terwijl ik eigenlijk onzichtbaar met haar mee zou willen lopen. Nu blijf ik teveel op afstand en is het meer een sterke anekdote. (Waar op zich niets mis mee is.)

Ik lees je verhaal op mijn mobiel en dan staat er drie keer 'lange' recht onder elkaar. Dat is wat veel woordherhaling, die ook stilistisch benadrukt wordt. Ik zou minimaal 1 keer schrappen.

Ik vroeg me wel af je dit verhaal niet vanuit de dame zou kunnen schrijven, die stiekem lacht om de onwetendheid van de buren. Misschien krijg je dan meer verhaal.

Ondanks mijn opmerkingen: graag gelezen. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het idee dat de opdracht je niet hielp om haar echt te laten zien zoals ze liep en dat je dat beter doet zonder de opdracht. De kleding inzetten helpt wel om haar te typeren.