Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 439 Vlaamse 'Week tegen pesten'

 

Horen, zien, ruiken, proeven en voelen zijn de vijf bekende zintuigen die respectievelijk overeenkomen met oren, ogen, neus, tong en huid, organen die zichtbaar zijn van de buitenkant. Wie de gevoeligheid van de huid onderzoekt, weet dat er meer zintuigen zijn, die pijn, temperatuur of druk bepalen. Evenwicht hoort ook thuis in dit rijtje.

In mijn lagere schooltijd werden na het eerste klasje de studiejaren gesplitst, wat nog steeds klassen opleverden van meer dan twintig kinderen. Vele decennia later verwijt ik mijn moeder zaliger nog steeds dat ze mij in het derde leerjaar naar een andere klas deed overhevelen omdat zij een zwak had voor de broeder-leraar.  Daardoor zat ik niet meer bij mijn beste schoolkameraad en kreeg ik als primus concurrentie van een nieuwe leerling met de naam Wim.

Tot wij achttien waren nam Wim, als het op schoolresultaten aankwam de toppositie in.

Wat dit met zintuigen te maken heeft? Men beweert dat wie bijvoorbeeld blind is een beter gehoor en gevoel ontwikkelt. Kwam het door het vele lezen en studeren? Wim was één van de weinigen in de klas die een bril droeg.  
Had het iets te maken met de kwaliteit van zijn brilglazen? Wim liep altijd wat met de rechterschouder naar voren. Wie met de rechtervoet begint te marcheren zwaait haast automatisch zijn linkerarm vooruit. Niet zo bij Wim. Zijn rechterkant werkte zowel aan de boven- als de onderkant synchroon. Met name in de turnles, leverde dit hilarische taferelen op. Wim kon nooit in de pas lopen. Voor zover ik mij herinner hebben wij hem als klasgenoten hierover nooit aangesproken, laat staan dat wij er hem mee gepest hebben.

Neen, pesten was niet ons ding. Daarenboven wisten wij maar al te goed dat Wim torenhoog boven ons uitstak als het op intelligentie aankwam.
 

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie herinnering weer Gi. Wat een luxe dat je destijds nog kon vragen om je kind te laten overstappen naar een andere klas.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Elrie, een luxe? Alleen mijn moeder kon zoiets bekokstoven en er dan nog in slagen ook. Ik denk niet dat het anderen gelukt zou zijn. Anderzijds zaten de klassen sowieso stampvol, eentje meer of minder was dan blijkbaar geen probleem.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, in deze jeugdherinnering (is deze inderdaad autobiografisch?) roep je herkenbare beelden op, in die zin heb ik het graag gelezen. Ik vind het alleen lastig om het verband te zien tussen verhandeling over de verschillende zintuigen, het brildragen, de intelligentie van Wim, zijn manier van lopen en het pesten. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. In lijn met de opdracht beschrijf je zijn telgang zonder die te benoemen, al had dat wat mij betreft een prominentere plaats mogen hebben. 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, voor mij komt Wim en zijn loopje pas laat in het verhaal. Het leest daardoor ondergeschikt. Ik had liever iets meer over Wim gelezen dan een verhandeling over zintuigen en dat pesten niet kan. De eerste twee alinea's voegen daarom voor mij niets toe. De laatste zin vind ik ook te veel uitleg. Wat je daar zegt, blijkt wel uit het verhaal.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, goed getypeerd. Zo'n Wimpy hebben wij vroeger ook in de klas gehad: superslim maar wat onbeholpen. Net als Ton vind ik dat je het lopen wat meer in de verf had kunnen zetten. Dat 'evenwicht' als zintuig kan gezien worden is wel wetenswaardig. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, Hierboven is al geschreven dat de opdracht wat laat in beeld komt, daar sluit ik me bij aan. Ik ga ervan uit dat je verhalen bijna allemaal autobiografisch zijn en zo lees ik ze ook. En met plezier.

Grtz,
Taco

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, in veel van mijn verhalen uit het verleden zitten inderdaad autobiografische elementen. Dank je voor het plezier dat je hebt bij het lezen. Het loopje van Wim kwam mogelijk wat laat maar ik vond de inleiding interessant om het te duiden.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een typisch Gi verhaal. Voor mij dit keer een wat lange aanloop met veel zijpaden in een kort verhaal, maar toch ... Je schrijft zo karakteristiek dat ik daar steeds iets meer in meegenomen wordt. Dat vind ik grappig om te ervaren.

Kortom graag Gilezen.

Lid sinds

1 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jeugdherinneringen gecombineerd met een moralistisch tintje en ook nog passend binnen de opdracht. Dat kan alleen Gi maar. 

 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de aanloop een laag toevoegen aan het verhaal. Het richt mijn aandacht op de zintuigen en daardoor komt de loop van Wim in een kader te staan. Zo kan een verhaal ook. Ook een verademing dat er in een verhaal eens niet gepest wordt. Verder zie ik het bijna helder voor me. (ik heb een beetje moeite om te visualiseren hoe het eruitziet vanuit taal, ligt aan mij)