Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht 437 Supergaaf

Aangepaste versie

Loek loopt een paar keer om de auto heen, zijn vingers volgen de glooiende lijnen van het plaatwerk. Een Simca 1000 Rallye 2 uit 1974. Hij zakt op zijn knieën en bekijkt de onderkant. Zijn handen wrikken aan de wielen om te checken op speling. Hij werpt een kritische blik in het motorcompartiment onder de achterklep en voelt aan verschillende onderdelen.
'Mooi ding, zeker gezien zijn bouwjaar,' zegt hij.

'Jazeker,’ antwoord ik, 'wat een mazzel dat we hier tegenaan zijn gelopen. We zijn de eersten en volgens mij is er verder geen belangstelling. Wat mij betreft nemen we hem, de vraagprijs lijkt me redelijk. Het is toch een best karretje?’
Hij knikt. 'Echt supergaaf, man! Hier kunnen we wel wat mee.'

Inmiddels zijn we een paar maanden verder. De auto is helemaal uit elkaar geweest, er zijn onderdelen vervangen en de motor is opgevoerd. Roestplekken zijn behandeld, hij is helemaal overgespoten in de originele oranje kleur met de typerende zwarte dubbele strepen dwars over de achterkant. De kuipstoelen zijn opnieuw bekleed met zwart leer.
Ik start de motor voor de eerste testrit. De sportuitlaat stoot een rauw gebrul uit. Loek en ik doen het geluid na en geven elkaar een high-five.
‘Heerlijk geluid, man. Echt supergaaf!’
We rijden het dorp uit, de provinciale weg op. Onze Simca heeft een fantastische wegligging, gaat door bochten als een mes door de boter. De acceleratie is top.
Voor een verkeerslicht wachten we tot het groen wordt. Naast ons komt een Audi staan, de bestuurder kijkt naar ons en laat zijn motor loeien.
Ik stoot Loek aan, wijs naar de Audi en geef een dot gas.
Het rode licht dooft en wij spurten als eerste weg.
‘Yes! Yes!’ roep ik tegen Loek. ‘Machtig mooi, man, die Audi wordt steeds kleiner in de achteruitkijkspiegel! Supergaaf!’

 

Eerste versie

Samen met Loek knap ik al jaren auto’s op, vooral oudere Franse modellen. Via via kwamen we op het spoor van een echt racemonster; een Simca 1000 Rallye 2 uit 1974.
Door geldgebrek wilde de vorige eigenaar ervan af.
Loek loopt een paar keer om de auto heen, zijn vingers volgen de glooiende lijnen van het plaatwerk. Op zijn knieën kijkt hij naar de onderkant.
Hij knikt naar mij en fluistert: 'Echt supergaaf, man! Hier kunnen we wel wat mee.'
Na wat heen en weer gepraat kopen we dit bijzondere exemplaar.

Inmiddels zijn we een paar maanden verder. De auto is helemaal uit elkaar geweest, er zijn onderdelen vervangen en de motor is opgevoerd. Roestplekken zijn behandeld, hij is helemaal overgespoten in de originele oranje kleur met de typerende zwarte dubbele strepen dwars over de achterkant. De kuipstoelen zijn opnieuw bekleed met zwart leer.
Ik start de motor voor de eerste testrit. De sportuitlaat stoot een rauw gebrul uit. Loek en ik doen het geluid na en geven elkaar een high-five.
‘Heerlijk geluid, man. Echt supergaaf!’
We rijden het dorp uit, de provinciale weg op. Onze Simca heeft een fantastische wegligging, gaat door bochten als een mes door de boter. De acceleratie is top.
Voor een verkeerslicht wachten we tot het groen wordt. Naast ons komt een Audi staan, de bestuurder kijkt naar ons en laat zijn motor loeien.
Ik stoot Loek aan, wijs naar de Audi en geef een dot gas.
Het rode licht dooft en wij spurten als eerste weg.
‘Yes! Yes!’ roep ik tegen Loek. ‘Machtig mooi, man, die Audi wordt steeds kleiner in de achteruitkijkspiegel! Supergaaf!’

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Chezz, het zou zo een aflevering van Wheeler Dealers kunnen zijn. Met veel plezier gelezen. 

Samen met Loek knap ik al jaren auto’s op, vooral oudere Franse modellen. Via via kwamen we op het spoor van een echt racemonster; een Simca 1000 Rallye 2 uit 1974.
Door geldgebrek wilde de vorige eigenaar ervan af.   ---> de laatste zin mag achter de vorige staan.

Op zijn knieën kijkt hij naar de onderkant.  ---> naar mijn idee zou het duidelijker zijn als je schrijft dat hij de onderkant bekijkt. Het woord "bekijken" heeft meer de betekenis van beoordelen dan "kijken naar". Loek kijkt er tenslotte niet alleen naar, hij beoordeeld de staat waarin het verkeert. 

‘Yes! Yes!’ roep ik tegen Loek. ‘Machtig mooi, man, die Audi wordt steeds kleiner in de achteruitkijkspiegel! Supergaaf!’ ---> ik zou "die Audi wordt steeds kleiner in de achteruitkijkspiegel" niet laten zeggen, maar voor "Yes!" zetten. De zin leest voor mij te lang voor een enthousiaste uitroep, maar dat is persoonlijk.
De Audi wordt steeds kleiner in de achteruitkijkspiegel. ‘Yes! Yes!’ roep ik tegen Loek. ‘Machtig mooi, man. Supergaaf!
(om het nog iets meer aan te dikken, zou je ook kunnen schrijven: De Audi is al snel niet meer dan een stip in de achteruitkijkspiegel.)

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief, dankjewel. Het toeval wil dat ik net met jouw 'Hemels' bezig ben als jij je buigt over mijn verhaal.
Je suggesties vind ik waardevol, en op zijn plaats. Ik ga ermee aan de slag. Hartelijk dank.

De groeten van Chezz

PS Ik heb er nog op zitten broeden, bij nader inzien geef ik bij je laatste opmerking toch de voorkeur aan de oorspronkelijke tekst.
Chezz

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chezz,

Ik ben absoluut geen autofanaat, maar door jouw verhaal kan ik me helemaal indenken wat auto's voor aantrekkingskracht kunnen hebben! 
Je schrijft namelijk er mooi in drie 'delen'. Het kopen van de auto, het opknappen ervan en uiteindelijk ook die eerste wedstrijd met de Audi bij het stoplicht. Dat doe je ook steeds in mooie, sprekende details. 
Het ene verbeterpuntje dat ik nog heb ik je gebruik van het woord 'supergaaf'. 

Meestal is een (als ik het zo even kan noemen) 'persoonlijk stopwoordje' niet zo effectief in een tekst en dat is hier helaas ook zo. De uiting ervan is namelijk overbodig. In zoverre dat uit die mooie details al blijkt dat de auto en alles eromheen supergaaf is. Als je dat dan nog benadrukt door dat meerdere keren in een enkel woord samen te vatten, dan komt het wat geforceerd over. 

En voor zover ik wel iets van auto's en races weet: met geforceerd achter het stuur zitten, win je geen race. Houd je blik op die kleiner wordende Audi, dan is het doel al bereikt ;) 

Mooi geschreven! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Chezz, wat een 'supergaaf' verhaal. Het is alsof ik diegene die ik ken, en zijn eigen oude auto aan het opknappen is, hoor spreken. Hij zou jaloers zijn op deze hp en Loek die het in een paar maanden voor elkaar krijgen.( Intussen probeert hij met zijn auto van de zaak harder op te trekken  dande Audi bij het stoplicht).

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Nadine, dankjewel voor je fijne feedback. Het gebruik van 'supergaaf' was een knipoog naar onze MP, het diende tegelijkertijd om de beide mannen wat nader in te kleuren met hun stopwoordje. Met de 'in de achteruitkijkspiegel kleiner wordende Audi' bedoelde ik iets meer dan een feitelijke beschrijving van een groter wordende afstand; in de laag daaronder wilde ik het 'lekker puh-gevoel' van de beide mannen weergeven, dat zij de ander te vlug af zijn. Dat gevoel wilde ik erin leggen als zijnde het 'geluksmomentje' uit de opdracht.

De groeten van Chezz  

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Elrie, ik vind het tof om te horen dat mijn verhaal bij jou 'supergaaf' overkomt vanwege de gelijkenis met iemand in jouw omgeving.

De groeten van Chezz

Lid sinds

1 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Graag gelezen, Chezz. Het is duidelijk dat je dit verhaal ook met plezier hebt geschreven. De liefde voor Simca komt er goed in terug. Heb vroeger een zwartwitte rallye gehad. Als ik het stuur draaide ging gelijk de richtingaanwijzer mee. Goed gedaan.

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, ik heb weinig verstand van auto's en ze boeien mij ook  niet. Of het inhoudelijk allemaal klopt, kan ik dan ook niet beoordelen. Het verhaal vind ik goed geschreven. Ik kan mij - ondanks mijn weerzin tegen de heilige westerse koe - het geluksmoment van de hp voorstellen, dus dat verdient een pluim.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chezz, machtig mooi, man. Je verhaal loopt gesmeerd, je brengt het trotse gevoel van de beide sleutelaars goed over. Al betwijfel ik of zelfs een opgevoerde Simca 1000 Rallye 2 een Audi achter zich laat. Maar ik heb niet zoveel verstand van auto's, misschien is die Audi er ook een uit 1974. 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi verhaal, waar ik volgens mij met een paar kleine aanpassingen nog beter in het verhaal kom. Ik zou de eerste alinea schrappen en gefragmenteerd terug laten komen. Meer richting:

Loek loopt een paar keer om de auto heen, zijn vingers volgen de glooiende lijnen van het plaatwerk. Een Simca 1000 Rallye 2. Topsnelheid: 170 kilometer per uur. Hij zakt op zijn knieën en bekijkt de onderkant.

'Mooi, en dat voor 1974,' zegt hij tegen mij.

'Mazzeltje,' antwoord ik, 'fijn dat we er zo via via tegen aanlopen en dat er nog niet voor geadverteerd is.

Nu ja, zoiets. Verder ben ik ook geen autofanaat, maar je weet me wel mee te krijgen.

Graag gelezen.

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Schrijvenisfijn, ook fijn is dat je mijn plezier in het schrijven eruit haalt. Eerlijk gezegd ging dat plezier gepaard met de nodige zweetdruppeltjes en doorhalingen ;-)
Veel dank voor je compliment!

De groeten van Chezz

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Musonius, dank voor je pluim. Tof dat je ondanks je weerzin voor auto's het geluksmoment herkende.

De groeten van Chezz 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Ton, ik ben blij met je lovende woorden. Wat de snelheid van de beide auto's betreft; ik las in de opdracht niet dat het verhaal op waarheid moest berusten. Vermoedelijk zou de Audi het in het echt hebben gewonnen, dat zou mijn verhaal over een geluksmoment niet ten goede zijn gekomen ... ;-)

De groeten van Chezz  

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Hadeke, fijn dat ik je meekreeg op deze testrit ... ;-) en erg bedankt voor je compliment en het meedenken. Op het eerste gezicht vind ik je suggestie waardevol, ik ga er nog even stoeien.

De groeten van Chezz 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Hadeke, nogmaals dank voor je meedenken. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van je suggestie.

De groeten van Chezz  

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, mij bevalt het wel. (Maar ik ben ook maar 'een lezer'.) Misschien goed om de eerste versie er nog onder te zetten om ervan te leren met zijn allen.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De fascinatie voor auto's is aanstekelijk. Wat mij betreft nog een beter verhaal zonder de inleidende alinea, maar ik zag dat Hadeke dat ook al had opgemerkt. Je schrijfstijl vind ik erg prettig, ben benieuwd naar meer.