Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#437 Hemels

 

Morbide obesitas was het oordeel. Sindsdien wandel ik iedere dag, eet me konijns aan de rauwe wortels, kook koolhydraatarm en drink alleen nog alcohol in het weekend. Alle zoetigheid is uit mijn huis verbannen. Op dagen dat ik het moeilijk heb, zoek ik karweitjes en vandaag ga ik los op het soppen van de keukenkasten. Idioot dat je zo’n karwei steeds voor je uitschuift, terwijl het zoveel voldoening geeft.

Iets roods in de hoek van de voorraadkast trekt mijn aandacht. Een kleine verstekeling staart me met zijn rode wikkel brutaal aan. De blauwe letters DAIM schreeuwen me toe: ‘Neem mij, eet mij!’ Ik spreek mezelf streng toe, herhaal alle redenen om ervan af te blijven, maar na al dat poetsen hoor ik alleen dat stemmetje: JE HEBT HET VERDIEND!

Het diëten was tot dusver niet bemoedigend; shoppen voor een kleinere maat zit er nog niet in. Tot vandaag wist ik verleidingen te weerstaan, maar het rode papiertje maakt iets in me los.

Met trillende vingers scheur ik de verpakking open en ontbloot het karamelsnoepje. De chocola die de karamel omhult, smaakt zo vertrouwd in mijn mond en zodra het begint te smelten, voel ik hoe de endorfine door mijn lijf begint te stromen. Het is alsof de zon ineens feller gaat schijnen, de vogels harder gaan zingen; mijn energielevel krijgt een boost en een paar seconden lang voel ik me volmaakt gelukkig.

Na de chocola volgt de karamel; opnieuw een paar hemelse minuten. Het is zo verslavend lekker dat ik probeer er zo lang mogelijk over te doen voor het weggesmolten is, maar het onvermijdelijke komt veel te snel. Zodra de smaak niets meer is dan een herinnering, maken de geluksstofjes plaats voor een gigantisch schuldgevoel.
De keuken is schoon, wellicht kan de wijnkelder soelaas bieden.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op zolder ga je geen koekjestrommel of pralinedoos vinden. Probeer de kelder, daar valt vast nog een flesje te kraken.GG.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed geschreven verhaal dat vast voor heel wat mensen herkenbaar is. Van vegetarisch koken zal de hp niet afvallen, vrees ik, maar het is wel beter voor de wereld.

mijn energielevel krijgt een boost en een paar seconden lang voel ik me volmaakt gelukkig. > Dit is al wel duidelijk uit de voorafgaande tekst, dus deze toevoeging is niet echt nodig. Niet dat het storend is, overigens,

Graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Erg leuk verhaal. Je hebt een aantal erg leuke woordspelingen gevonden. Ik eet me het konijns is erg leuk, maar ik moest vooral lachen om het feit dat niet suiker, maar endorfine door het lichaam schiet! Je beschrijft de details van genot ook erg mooi. 

Ik heb wel een klein zeurtje: je personage gaat poetsen als de dag vervelend is. De klusjes zijn vervelend, maar geven voldoening zodra je er eenmaal mee bezig bent. Om dan de zolder uit schuldgevoel te willen opruimen na één chocolaatje..  Je personage is óf wel erg streng voor zichzelf, óf het schoonmaken geeft niet zoveel voldoening als je schrijft. 
Ik zou denken dat dat ene  (kleine!) chocolaatje niet zo'n zonde is na een vervelend klusje (ook aan gezien er geen verleiding lonkt om een hele reep te snaaien, gezien de rest van het huis suikervrij is) of dat je personage de verleiding kan weerstaan als er al voldoening is vanuit het schoonmaken. (Hé, ik ben nu zo goed bezig, dat chocolaatje kan ik ook aan!) 

Ik weet niet of ik gehinderd wordt door mijn eigen gebrek aan ervaring met diëten of dat dit een klein narratief hikje is, dat moet ik eerlijk zeggen. Maar voor het geval dat het laatste is, wil ik dat gezegd hebben. ;) 

Maar afzien van het zeurtje dat vele malen groter is van het chocolaatje, heb ik je verhaal erg graag gelezen. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi en Musonius, om jullie gelukkig te maken, heb ik er wijnkelder van gemaakt. Met een arachnofobie is dat al een hele overwinning. 
Vegetarisch is nu koolhydraatarm geworden.

Hoi Mercedes, spinnen zijn inderdaad wel een dingetje. Ik liet me toch overhalen. Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, wel ervaring hebbend met diëten is dit verhaal heel herkenbaar, met plezier gelezen.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, bedankt voor je compliment. Je bedenkingen omtrent het poetsen begrijp ik, maar er zit wel een gedachte achter. 

Ik heb wel een klein zeurtje: je personage gaat poetsen als de dag vervelend is. De klusjes zijn vervelend, maar geven voldoening zodra je er eenmaal mee bezig bent. Om dan de zolder uit schuldgevoel te willen opruimen na één chocolaatje..  Je personage is óf wel erg streng voor zichzelf, óf het schoonmaken geeft niet zoveel voldoening als je schrijft. 

De hp poetst vooral op dagen dat ze het moeilijk heeft diëten, dus niet zozeer omdat de dag zelf vervelend is. Het poetsen zelf geeft geen voldoening, het resultaat is wat de voldoening geeft. Het is zo'n karwei waar je met tegenzin aan begint, maar waar je naderhand pas "blij" mee bent dat je het gedaan hebt. 
De hp heeft te horen gekregen dat ze gevaarlijk zwaar is. Een verleiding als dat ene chocolaatje kan ze niet gebruiken, dus ja, ze is streng voor zichzelf. 

Ik zou denken dat dat ene  (kleine!) chocolaatje niet zo'n zonde is na een vervelend klusje (ook aan gezien er geen verleiding lonkt om een hele reep te snaaien, gezien de rest van het huis suikervrij is) of dat je personage de verleiding kan weerstaan als er al voldoening is vanuit het schoonmaken. (Hé, ik ben nu zo goed bezig, dat chocolaatje kan ik ook aan!) 

Een chocoholic heeft niet voldoende aan één chocolaatje. Als je weer die heerlijke smaak geproefd hebt, is de verleiding vele malen groter om bij de volgende boodschappen toch weer een reep in huis te halen. 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Fief, ik vind het een hemels verhaal. Voor mij als niet-ervaringsdeskundige heb je de worsteling van je obesitas-persoon met diëten goed duidelijk gemaakt. Het effect van chocola herken ik wel. Wat volgens mij niet goed past is de wijnkelder; je schuift daarmee je hoofdpersoon van de ene in de andere verslaving. Of is dat juist je bedoeling?

De groeten van Chezz

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chezz, de wijnkelder is een concessie die ik gedaan heb voor Gi en Musonius, en naar aanleiding van de opmerking van Nadine. Het maakt het verhaal minder braaf, hoewel ze natuurlijk ook gewoon de wijnkelder kan poetsen. 
Bedankt voor het lezen en je compliment. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niks poetsen in die kelder: slempen! Je verwoordt mooi en subtiel hoe sluimerende verslaving door een kleine trigger grommend tot leven komt. Graag gelezen!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herkenbaar! Ik voelde de reactie op de Daim in mijn lijf. Die snoepjes zijn veel te lekker net als die koekjes met chocolade, ook niet te weerstaan.

GG

Grtz,
Taco

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Wauw, zijn er echt mensen die hun kelder schoonmaken? ;)

Leuk dat je openlaat of hp in de wijnkelder gaat poetsen of zich in de volgende zonde stort. Mijn eigen invulling is dat het laatste het geval is, want bij “soelaas” denk ik persoonlijk niet aan schoonmaken.

Ook ik kon mij door je beschrijvingen beter de worsteling inbeelden van iemand op een streng dieet. Mooi gedaan.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, Martin. Bottoms up. Dank je wel voor je compliment.

Hoi Taco, fijn dat je een medestander bent. Daim is zoooooo lekker 😍

Escapismo, een wijnkelder is misschien niet zo'n straf. Dank je wel voor het lezen. 

Thanks, Kerman.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, een vlot lezend verhaal, zeer inlevend, met leuke details (konijns, kleine verstekeling). Als je dan toch de zolder verruilt voor de wijnkelder, moeten we als forumleden die jou daartoe aanzetten jou maar komen vergezellen bij je bottoms-up-sessie. Ik doe graag mee!

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chezz, de wijnkelder is een concessie die ik gedaan heb voor Gi en Musonius, en naar aanleiding van de opmerking van Nadine.

Fief, dit vind ik niet zo aardig klinken. De lezers en coaches geven meningen, aanwijzingen en suggesties en het is aan de schrijver zelf om hier al dan niet iets me te doen. Je bent (eigen)wijs genoeg om terzijde te schuiven wat in jouw ogen geen verbetering voor je verhaal oplevert.
Een wijnkelder maakt het verhaal naar mijn mening mooi rond; je begon je verhaal onder meer met 'alleen nog alcohol in het weekend' en zorgt voor een komische afsluiter. Je kunt het een goede vondst vinden en gebruiken, maar als jij dit anders ziet, het niet vindt passen of liever niet gebruik maakt van andermans ideeën, kun je dit gerust terzijde schuiven. Ik zal je er niet op aankijken, je veroordelen of er een slechte nachtrust aan overhouden. Iets tegen je zin veranderen om anderen ter wille te zijn, vind ik een slecht argument. Het is en blijft jouw verhaal, het zijn jouw keuzes en jij blijft zelf eindverantwoordelijk.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, je neemt het zwaarder op dan ik bedoelde. Ik vond de suggestie die jullie deden een verbetering, daarom paste ik het aan. Concessie was niet het juiste woord. Excuses daarvoor. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad, Fief, het ging over een doordeweeks wijnkeldertje en de suggestie kwam er maar omdat chocolade (de Belgische uiteraard) beter niet bewaard wordt op zolder. 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Lekker binnenkomen, zo'n eerste zin. Ik krijg wel een beeld bij de hoofdpersoon die steeds zoekt naar redenen om zichzelf te belonen. 

Ik haakte een beetje op: 'Dan zie ik ...' Het haalt me onnodig uit het tempo van het verhaal. Waarom niet iets als: 'Uit mijn ooghoek zie ik ...' Het woordje 'dan' is voor mij een opstopper.

Je woordspelingen vind ik leuk en passend.

Met plezier gelezen. 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, bedankt voor het lezen en je positieve reactie. 

Waarom niet iets als: 'Uit mijn ooghoek zie ik ...'  --> dat zou kunnen, maar het is niet logisch. De hp is een kast aan het opruimen en poetsen. Dan kijkt ze al in die richting. Vanuit je ooghoek zie je naar mijn idee dingen die niet in de kijkrichting liggen/zitten/staan/bewegen, maar die om wat voor reden je aandacht trekken. In mijn verhaal is de hp iets aan het sorteren en komt ze ineens iets roods tegen.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Tja, dat klopt. En toch 😀 als je iets kunt verzinnen waar je de 'dan' kunt omzeilen, zou ik dat toejuichen.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, "alles voor een glimlach" is een bekende slogan. Op zich denk ik dat "dan" hier wel kan, maar ik heb het nu op een andere manier verwoord. Hopelijk kan het je goedkeuring wegdragen.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Yes!

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Zo herkenbaar dit! Heel leuk en vlot geschreven. Het enige dat mij er een beetje uit haalde waren de 'minuten' van de karamel. Ik heb voor een meditatieoefening eens geprobeerd een minuut lang op een rozijntje te kauwen, en die minuut duurde erg lang ;)

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MelinaE, een stukje karamel of een een rozijntje is nogal een verschil. Ik weet niet of je Daim ook hebt gegeten, de karamel is behoorlijk hard. Daar doe je iets langer over dan bij een rozijntje. Eerlijk gezegd gaat het bij mij ook sneller, maar de hp wil er zo lang mogelijk over doen.
Dank je wel voor je reactie.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk verhaal Fief! Ook voor mij iets te herkenbaar. Het beste is om zulke verleidingen gewoon niet in huis te hebben.

en drink alleen nog alcohol in het weekend.

Hier moest ik wel om gniffelen, omdat ik het voor heel even las als 'niets anders dan alcohol in het weekend'. Aangezien ik de enige ben die erover valt zal dat wel aan mij liggen.