Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#437 - Goede voorbereiding is het halve werk

 

Het zonlicht verlicht de werkbank en mijn gezicht. Ik doe mijn ogen dicht en luister even naar de stilte.

Met moeite trek ik mezelf uit mijn nothing box. Ik moet beginnen, er is niet veel tijd meer. Mijn voet brengt de slijpsteen aan het draaien. De grote steen komt langzaam op gang en wanneer hij uiteindelijk op snelheid is, hoor ik het vertrouwde gezoem. Langzaam druppel ik olie op de draaiende steen.

Ik pak mijn bijl van de werkbank en haal het halfronde blad langzaam en precies in de goede hoek langs de steen. De toonhoogte van het zachte schurende geluid vertelt me dat ik precies genoeg druk zet. Iets meer druk en dan kan ik opnieuw beginnen met slijpen, iets minder druk en dan wordt de bijl niet scherp genoeg.

Onwillekeurig denk ik vooruit. Het zou een afgang zijn wanneer ik het niet in een klap gedaan zou krijgen. Wat een drama zou dat zijn.

Ik draai de bijl om en haal de andere kant van het blad weer precies in de goede hoek langs de slijpsteen. Ggggrrriiiieeee fluistert de steen. Zo gaat die goed. Met mijn duimnagel controleer ik de scherpte van het blad. Perfect.

Ik geniet nog even van de zon op mijn gezicht, sta op en loop met de bijl in de hand naar de deur. Daar zet ik mijn zwarte kap op, leg de bijl over mijn schouder en stap naar buiten. In de deuropening wacht ik tot het geroezemoes op het volle plein is stil gevallen. De menigte wijkt uiteen. Het komende uur ben ik het middelpunt van de aandacht en ik glimlach onder mijn kap terwijl ik naar het midden van het plein loop.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

Erg mooi en gedetailleerd geschreven. Je ziet dat hier een vakman aan de slag is die plezier heeft in zijn werk.

Maar ik maak me wel een beetje zorgen om deze vakman ;) Je laat in het midden wie hij is. Is het iemand die voor een middeleeuwse kleedpartij een beul moet spelen, of is hij dat ook echt? Deze vraag geeft een extra invulling aan het verhaal. waar je de man eerst alles gunt, omdat hij een eerlijke, vakbekwame smid lijkt te zijn, komen daar op het einde wel de twijfels of je niet hebt gejuicht voor de slechterik...

De bijl is als voorwerp dan ook een uitstekende narratieve keuze geweest! 

Goed gedaan. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, ik vind jouw titel geweldig gevonden icm die bijl. In de aanloop naar het einde had ik graag wat duistere hints gelezen die twijfel hadden gezaaid. Nu staat het eind te los van het begin voor mij. 

M

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, mooie beschrijving van wat men in Vlaanderen een knelpuntberoep noemt (in dit geval met de nadruk op knelpunt). 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik hou van dit soort verhalen. Weer goed gedaan, Taco. Lekker subtiel geschreven en toch zie ik voor me wat er te gebeuren staat. Ik ben fan.

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Taco, je zet haarscherp een echte vakman neer, een handwerkman met liefde voor zijn vak. Hoewel ik zelf geen enkele ervaring heb met het slijpen van bijlen of messen, heb ik het idee dat de controle van de scherpte niet met de duimnagel plaatsvindt, maar met de duim zelf. Klopt dat?
De plotwending vind ik ijzersterk, de beul had ik allerminst verwacht. Compliment!

De groeten van Chezz

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, toch even melden dat ik unlike Musonius en MMP de nothing box geweldig vind in de tekst en Chezz ongelijk geef ivm het testen van de scherpte met de duim, natuurlijk doe je dat met de nagel, die is dan ook meteen geknipt. Met de duim vloeit er bloed en dat komt pas later aan bod (bot?) in het verhaal.  

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

@Nadine: Dank!

@Mercedes: Jij ziet iets in de titel dat ik alleen onbewust heb gezien. THX

@Gi: knelpuntberoep, daar wil ik wel meer van weten. Wat de nagel betreft, dara heb je gelijk in. Ik zie mijn vader voor me die na het slijpen van de schaatsen met zijn duimnagel controleerde of ze scherp waren.

@Musonius: Dank. Je let goed op, gaaf dat je de beul herkende.

@Tony: Ik denk dat die beul nog wel eens een keer een hoofdrol krijgt. Mooi dat je er van genoten hebt.

@Fief: Dank voor je complimenten. Geen spelfouten? Wow!

@Chezz: Zie voor de duim hierboven een uitleg. Bedankt voor je compliment.

@MMP: Ik ben net met je eens dat de nothing box wel weg kan. Niet echt Middeleeuws. Fijn dat je het verhaal waardeert.


 

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, met bewondering lees ik je verhaal, je precieze beschrijvingen (m.n. in 3e en 5e alinea). Mooi hoe je de zon een paar keer laat terugkomen, en het contrast van de zon met de uiteindelijke bezigheid van je HP. De plot in de laatste alinea verrast en ik vermoed een guilty pleasure bij de glimlach onder de kap.

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Enigzins luguber doch uitstekend passend binnen de opdracht. De liefde van de ambachtsman voor zijn gereedschap. Mooi hoe schrijver zich inleeft binnen zijn personage. Graag gelezen.

 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Goed naar het einde geschreven, waardoor het meer is dan de beschrijving van handelingen en wat dit doet met de hoofdpersoon. Knap gedaan.

De nothing box, tja, daar was je het zelf ook al over eens zag ik in de reacties.

Wat mij betreft mag je letten op zinnen met 'trek ik me' 'de voet brengt de' 'vertelt me', dat mag voor mij wat actiever. Later in het verhaal doe je dat wel. Bijvoorbeeld wanneer je het geluid echt laat klinken. Op dat moment voel ik me meer in de ruimte naast de beul staan en trek je me meer het verhaal in.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, een verhaal dat onschuldig begint met de beschrijving van een noeste werkman (houhakker?) in zijn werkplaats en uitmondt in de wrede werkelijkheid van het ware beroep van de hp, dat hij met de nodige schwung uitoefent. Een schot in de roos of past hier een hak op de hals beter?

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij de bijl had ik al een vermoeden welke kant het op zou gaan, maar dat neemt niet weg dat ik je verhaal met plezier heb gelezen. Mooi hoe je het slijpen gebruikt om te beschrijven hoe je hoofdpersoon eer en voldoening haalt uit zijn werk. Daardoor leren we de persoon onder de zwarte kap echt een beetje kennen, of we dat nu willen of niet.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben overdonderd door het succes van dit verhaal. Echt niet verwacht. Het motiveert mij enorm om door te gaan met schrijven.

DANK!