Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#387 - Een mooie dag

 

Ik kijk omhoog en knijp met mijn ogen tegen de zon in die aan de strakblauwe hemel staat. Onder mijn zwarte kap is het al aardig warm. Ik hoop dat ze er snel aan komen. Rondkijkend vanaf het schavot zie ik dat het marktplein helemaal gevuld is met mensen van allerlei pluimage. Ik zie boeren op hun klompen zij aan zij staan met kooplieden in hun fluwelen jassen. Vrouwen in eenvoudige rokken naast marskramers met hun koopwaar. Meisjes houden de hand van hun moeder vast en jongens rennen achter elkaar aan. Aan de rand van het marktplein is alle bedrijvigheid gestopt om niks te missen van de show. De smid leunt nonchalant tegen de deur in zijn leren schort. De bakker staat buiten naast zijn uitgestalde broden en de slager en zijn knecht staan voor de slagerij, een mes tussen de broekriem gestoken. Door de deur zie je nog net het varken hangen dat zojuist geslacht is. Er wordt zachtjes gepraat en steelse blikken gaan mijn kant op. Je voelt de spanning voor wat er komen gaat.

Ik vind het spannend en opwindend tegelijk om het middelpunt van die belangstelling te zijn. Opwindend omdat ik er wel van houd om in de aandacht te staan, misschien ben ik daarom dit vak gaan doen. Spannend omdat ik het voor de eerste keer echt ga doen. Ik heb natuurlijk wel geoefend tijdens de opleiding en het praktijkexamen met die hond ging goed. Maar toch, nu voor het echie, de eerste keer, ik kijk er naar uit.

En dan klinkt het geratel van houten wielen op de kasseien. Daar komen ze aan – goede timing. Het is doodstil op het plein, de jongens kruipen nu ook achter de rokken van hun moeder. Iedereen kijkt richting de hoofdweg, sommigen wijzen ernaar. Al snel komt de wagen, getrokken door twee paarden, het plein op rijden. Op de wagen staat de geboeide veroordeelde geflankeerd door een paar soldaten. Eindelijk, we gaan beginnen en ik leg de bijl over mijn schouder.

 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, goed verteld, spannend verhaal. Goed dat je in het begin van het verhaal liet merken vanaf welke plaats het verhaal geschreven is: het schavot. Meteen kwamen me de beelden uit de middeleeuwen voor ogen. Ik moest denken aan het einde van 'Het parfum".

 jongens waren achter elkaar aan het rennen. >> jongens renden achter elkaar aan
broeksriem >> broekriem

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je was de eerste taco, dat is alvast een prima invulling van de opdracht. Ook goed verhaal! Origineel.

Herlees je nog eens wat zinnen, het kan wat strakker denk ik. (bv een beetje veel 'spannend')

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, je deed het weer, een goed verhaal verzinnen en het in de verleden tijd zetten. Kom op, naar de tt ermee en het zal eens zo spannend worden (heb ik net met mijn inzending ook gedaan).

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor het lezen en de opmerkingen. Heb ik GVD weer een verhaal in de vt geschreven en ik had het niet eens door. Tijd om er met mijn therapeut over te spreken.

Ik herschrijf het direct!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Joepie!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stukken beter, Taco in de tt. In de laatste alinea  kunnen nog wat woorden weg om het 'directer' te maken, bijvoorbeeld:
Ze kunnen er elk moment aankomen.---> Zij komen er aan.
En op dat moment horen we het geratel van houten wielen op de kasseien ---> Wij horen het ...
Het is doodstil geworden op het plein----> Het is doodstil op het plein,
de jongens zijn nu ook achter de rokken van hun moeder gekropen-----> de jongens kruipen achter der rokken...

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, mooi beschreven, deze eerste keer. Duidelijk niet autobiografisch, toch? ;-)
Maar je beschrijft e.e.a. heel beeldend: de middenstand, de mensen erom heen. Lachen, dat praktijkexamen!
Ligt het aan de opdracht, dat er weinig dialoog is? Ik moet nog aan iets beginnen, maar de dialoog lijkt me wel een aandachtspunt. In elk geval vind ik dit verhaal origineel en ik heb het met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En weer wat strakker, dank weer voor de tips en de complimenten.

@Maria: Het is beschreven in 'monologue interieur' Deze term ken ik sinds kort. Het verhaal is gezien vanuit de hp en omdat hij er alleen staat is, is er geen dialoog, alleen gedachten. Misschien dat hij nog iets gaat zeggen tegen de veroordeelde. Iets als: "Het is een mooie dag voor de dood"

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Of het nou de zon is die 'strak' staat, of dat dat de 'blauwe hemel' had moeten zijn, daar wil ik vanaf wezen. Dat die komma in de tweede zin beter een punt was, zal ook wel. Maar 'pluimage': dan ben je toch meteen in de middeleeuwen?

Die bijl aan het einde, ik weet het niet. Het was al duidelijk wie dit was. Het voegt niet zoveel toe. Het toont de hoofdpersoon bovendien opeens veel zekerder van zichzelf, terwijl die zenuwen juist zo origineel zijn.

Op zinsniveau, zou ik het mooier vinden als we eerst de soldaten zien en dan pas de veroordeelde in 'Op de wagen staat de geboeide veroordeelde geflankeerd door een paar soldaten.' Bovendien als de gevangene geflankeerd is, dan is 'een paar' eigenlijk overbodig en net te imprecies. Ik zou dan kiezen voor 'soldaten' of 'twee soldaten'. Ook met 'geboeid' kun je in deze context veel meer doen.

Maar goed, als we het hebben over eerste keren, is dit wel een fraaie.  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, goed verhaal. Met plezier gelezen.

Je hebt al de nodige aanwijzingen gehad. Ik vond nog een klein dingetje:
ik kijk er naar uit. ---> ernaar (het werkwoord is ernaar uitkijken) 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Leuk verhaal, origineel. Mooi beschreven setting, met plezier gelezen.

Nog twee dingen die mij opvielen:

Er wordt zachtjes gepraat en steelse blikken gaan mijn kant op. Je voelt de spanning voor wat er komen gaat.>> de tweede zin mag van mij weg, de spanning wordt mij al duidelijk uit de eerste zin, en het stuk ervoor.

Door de deur > door de deuropening (of hij heeft röntgenogen?)

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat weet je uitstekend de plaats, tijd en sfeer te beschrijven. Prachtig.

Ik begrijp dat je het verhaal van vt naar tt hebt gezet. Ik heb de eerdere versie niet gelezen, maar het lijkt mij een goede keuze,
Ik geloof dat je een vorige keer vroeg of er een regel voor is. Niet dat ik weet, maar ik weet er ook het fijne niet van. Soms schrijf ik een verhaal in vt, soms in tt, maar het is vaak gevoelsmatig. Door in tt te schrijven, betrek je de lezer veel meer bij het verhaal, dus dat heeft bij mij een lichte voorkeur, maar soms, als er veel monologen of dialogen in de tekst zitten, vormen vt in de vertelling en tt in de gesproken teksten (of omgekeerd) een dankbaar contrast.

Over dialogen gesproken: nee, die zijn niet altijd nodig in een verhaal. Mijn vorige verhaal (De disgenoot) bevatte ook geen gesproken tekst en daar heb ik niemand over horen klagen.
Ik mis het in dit verhaal ook niet.

Ik begrijp ook dat je het verhaal strakker hebt gemaakt. Niet genoeg, denk ik, want het kan nog veel en veel strakker.
Wat mij soms helpt is na het schrijven van een verhaal mezelf te dwingen het terug te brengen naar een lager aantal woorden, bijvoorbeeld een verhaal van 447 woorden naar 400, dan naar 375 en zo ga ik door tot ik meen dat verder inkorten ten koste gaat van het literaire gehalte.
Neem nu:

Rondkijkend vanaf het schavot zie ik dat het marktplein helemaal gevuld is met mensen van allerlei pluimage. Ik zie boeren op hun klompen zij aan zij staan met kooplieden in hun fluwelen jassen.

Is terug te dringen tot:

Vanaf het schavot zie ik dat het marktplein gevuld is met mensen van allerlei pluimage:  boeren op klompen naast kooplieden in fluwelen jassen.

Kan je hier wat mee?

Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

Wat een verrassend einde! Dat had ik niet aan zien komen, en dat is zo'n beetje de eerste keer van alle inzendingen bij deze opdracht. Leuk. 

Ik heb moeite met het gebruik van het woordje 'je' in de 1e alinea. Wat als je dat gewoon vervangt door 'ik'? 

Dankjewel voor je bijdrage!
Yvette 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, even onder een van jouw eigen uitstekende teksten (ik val in herhaling) melden dat ik jouw gewaardeerde opmerking onder het stukje van Sakura beantwoord heb in de rubriek 'Onderlinge Communicatie'.