Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#436 Nadagen (met aanpassingen)

Terwijl zijn droom aan hem ontglipt, glijdt de glimlach van zijn gezicht. Even vraagt hij zich af met wie hij was, maar er is geen weg terug. Het is licht. Een blik op zijn telefoon leert hem dat hij zich heeft verslapen. Vijf over twaalf, daar gaat zijn eerste voornemen al. Vrienden, familie en ‘gewoon een collega’ wensen hem respectievelijk een gelukkig, gezond en liefdevol nieuwjaar. Wat wil een mens nog meer?

Koffie. Resoluut opent hij de gordijnen en kleedt zich aan, zich ondertussen verwonderend over het winterse landschap. Gisteren bekende de wereld nog kleur, maar vandaag belet een dikke laag rijp hem te zien of het gras ergens groen is. Hagelwitte velden lijken zich verder uit te strekken dan ooit. Om de moed niet te verliezen, trekt hij vlug zijn schoenen aan.

De trap kraakt vertrouwd, maar meer dan anders. De geur van koffie komt hem tegemoet, zodra hij de keukendeur opendoet. Zalig. Gulzig schenkt hij een grote mok vol, maar constateert huiverend dat de terige vloeistof smaakt naar vorig jaar. Er zit niets meer in de voorraadbus, hoe kan het ook anders. Gezond zal het niet zijn, maar er zit niets anders op dan de beker tot de laatste druppel leeg te drinken.

Dan gaat hij de woonkamer binnen. Vorige week zaten ze hier met hun allen. Het hele gezin compleet, net als vroeger. Nu is ze begonnen de kerstversieringen op te ruimen, ook al branden de lampjes in de boom nog uitbundig. Deze kerstboom zal zijn naalden nooit verliezen, maar moet toch vandaag weg. Hij ziet de verbetenheid in haar blik.

Elk jaar kozen ze allen een nieuw ornament. De gehavende engel, het kerstklokje dat zo vloekt bij de rest, het bepoederde hart dat Laura koos voor haar pasgeboren zusje. Eén voor één pakt ze de versierselen uit de boom en legt ze uiterst voorzichtig in de doos. Er mag niets stuk gaan, want scherven brengen geluk en daarvoor is geen plaats nu ze het eindelijk helder ziet.

In stilte helpt hij haar. Tevergeefs probeert hij zich te herinneren wanneer ze voor het laatst samen de slingers in de boom hingen. Een half huwelijk geleden, minstens, maar nog altijd een team. Gestaag werken ze door, hun blikken soms kruisend in de weerspiegeling van rood en zilver glas. Twee verhuisdozen vol en de boom is leeg. Voor het eerst kijkt ze hem aan. “Doe jij het licht uit?”

 

Oude versie:

Tegelijk met de droom glijdt een glimlach van zijn gezicht. Waar of met wie, vraagt hij zich af, maar er is al geen weg meer terug. Op zijn telefoon ziet hij dat het net twaalf uur is geweest. Alweer. Vrienden, familie en gewoon maar een collega wensen hem respectievelijk een gelukkig, gezond en liefdevol nieuwjaar. Wat wil een mens nog meer?

Koffie. Resoluut opent hij de gordijnen en begint zich aan te kleden, zich ondertussen verwonderend over het winterse landschap. Nog maar een dag geleden bestond de wereld uit vele tinten bruin en groen, maar vandaag doet de zon haar best boven berijpte velden. Om de moed niet te verliezen trekt hij vlug zijn schoenen aan.

De trap kraakt vertrouwd, maar nog meer dan anders. De geur van koffie komt hem tegemoet, zodra hij de keukendeur opendoet. Zalig. Gulzig schenkt hij een grote mok vol, maar constateert huiverend dat de terige vloeistof smaakt naar vorig jaar. Er zit niets meer in de voorraadbus, hoe kan het ook anders. Kijkend naar het zwarte goedje realiseert hij zich dat er niets anders op zit dan de beker tot de laatste druppel leeg te drinken.

Dan gaat hij de woonkamer binnen. Vorige week zaten ze hier met hun allen. Het hele gezin compleet, net echt. Nu is ze begonnen de kerstversieringen op te ruimen, ook al branden de lampjes in de boom nog uitbundig. Deze kerstboom zal zijn naalden nooit verliezen, maar moet toch vandaag weg. Hij ziet de verbetenheid in haar blik. Eén voor één pakt ze de kerstballen uit de boom en legt ze uiterst voorzichtig in de doos. Er mag niets stuk gaan, want scherven brengen geluk en dat kan ze er nu echt niet bij hebben.

Zonder iets te zeggen helpt hij haar. Tevergeefs probeert hij zich te herinneren wanneer ze voor het laatst samen de slingers in de boom hingen. Een half huwelijk geleden, minstens, maar ze zijn nog altijd een team. Gestaag werken ze door, hun blikken soms kruisend in de weerspiegeling van rood en zilver glas. Twee verhuisdozen vol en de boom is leeg. Ze kijkt hem aan en hij weet wat hem te doen staat. “Zal ik het licht uitdoen?”

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Mespunt, fijn weer iets van je te lezen.
De tekst is wel heel raadselachtig. Vooral bij de eerste zin blijf ik haken: hoe glijd een droom van een gezicht? Ook de zin 'Er mag niets stuk gaan, want scherven brengen geluk en dat kan ze er nu echt niet bij hebben.' begrijp ik niet. Waarom kan ze er geen geluk bij hebben?
Afijn, ik lees het later nog eens. Wellicht wordt het mij duidelijk na een goede nachtrust.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, mespunt, wat een mooie metaforen, prachtig! Samen de slingers in de boom hangen, dat is mijn favoriete. Wat heb je veel gezegd zonder het te benoemen. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Hier zit veel sfeer in, die schuurt, die hoopt, die gelaten is en ook verlaat. Goed je weer te lezen!

Er zitten voor mij wat verwarringen in: De eerste zin klopt volgens mij niet helemaal. Er staat naar mijn idee dat de naast de glimlach ook de droom van het gezicht glijdt. Ik denk niet dat je dat bedoelt.

Je geeft de tijdsaanduiding 12 uur en verwijst naar nieuwjaarswensen, waardoor ik het idee kreeg dat de hp vlak voor de jaarwisseling in slaap gevallen is en de gordijnen midden in de nacht opent. Wat later begrijp ik dat het overdag is. Misschien is: '11 uur 's ochtends' handiger of een exacte tijdsaanduiding: '12:03 pm ziet hij op de wekkerradio'.

De koffie die naar vorig jaar smaakt vind ik mooi.

Of ik het verhaal helemaal doorgrond weet ik niet, maar het lijkt me een tekening van de nadagen van wat eens een goed huwelijk was. En of ik het begrijp maakt voor mij niet uit in dit verhaal, omdat het een mooie sfeer neerzet, die door de verschillende metaforen mij als lezer de kans geeft meerdere verhalen te lezen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Mespunt,

Dankjewel voor je inzending. Ik vind het verhaal sfeervol, maar ik betwijfel of de opdracht helemaal geslaagd is. Hier zijn dan mijn tips. 

Ik zou dialogen toevoegen in je verhaal. Nu is je verhaal redelijk ‘plat’ en passief. Ook zou ik kijken naar sommige beschrijvingen, voegen die echt iets toe? 

Als de hoofdpersoon geen geluk wil ervaren (‘Er mag…hebben’) vraagt dat om uitleg. Het kan een heel interessant concept zijn. Mijn advies is om, als dit van belang is, het uit te vergroten en een grotere rol te laten spelen in je verhaal. 

Tot slot mis ik een beetje spanning in je verhaal. Waar gaat het verhaal naartoe, waarom lezen we dit precies? Wat gebeurt er nou eigenlijk? Een tekst moet een doel hebben, en voor mijn gevoel mist dat hier.

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt allemaal! Ik kan mijn verhaal niet lezen zoals jullie dat doen, dus al jullie commentaar is waardevol voor mij. Ondanks dat ik het niet overal mee eens ben laat het mij zien waar het beter kan.

Dit is een verhaal zoals ik ze zelf graag lees: weinig actie, maar ongemak in overvloed. In lijn met de laatste opmerking van Hadeke vind ik het niet zo interessant of de lezer precies begrijpt wat de schrijver heeft bedoeld. Ik heb geprobeerd een stemming op te roepen en haakjes aan te brengen waar de lezer naar eigen believen ervaringen en gevoelens aan op kan hangen. Die beleving is het doel en dat doel is blijkbaar niet altijd bereikt. De vraag van Anna of alle beschrijvingen iets toevoegen vertelt mij dat sommige metaforen te ver onder de oppervlakte zijn gebleven. Jullie reacties motiveren mij om te kijken waar ik de toegankelijkheid kan vergroten, zonder in te leveren op de puzzelervaring, waar tenslotte om gevraagd werd.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met jullie opmerkingen in mijn achterhoofd heb ik aan de tekst geschaafd en ik denk dat het beter is zo.

Ik heb ervoor gekozen geen dialogen toe te voegen, omdat ik dat niet passend vind bij de berusting die voor mij centraal staat en die ook maakt dat de vrouw er even geen geluk (of verdriet) bij kan hebben. De emotionele ontlading is al geweest of gaat nog komen, dat laat ik in het midden, maar op dit moment hebben deze echtelieden elkaar niets te zeggen.

Daarnaast heb ik geprobeerd de metaforen er iets meer uit te lichten. Hopelijk heb ik het zo de meeste lezers iets gemakkelijker gemaakt, zonder het voor de anderen te verpesten door het helemaal in te vullen.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de herschreven versie ook beter. Je weet mooi de sombere sfeer te schetsen. Het geen-plaats-voor-geluk snap ik nog steeds niet.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mespunt, de sfeer is voelbaar en knap geschetst. De zin over de koffie die naar vorig jaar smaakt vind ik veelzeggend.

Ik ben het eens met de feedback die je reeds gehad hebt; over de inhoudelijke opbouw van je verhaal. Is het mogelijk dat je niet precies weet wat je de lezer wil vertellen? Naast sfeer is er toch ook een boodschap die je mogelijk uitlicht in de vorm van een handeling? Als je die hebt, kun je misschien een poging wagen dit stuk te herschrijven vanuit een handeling? Ik ben zelf een beginnende schrijver, dus mocht mijn tip je in verwarring brengen of verder van je doel vandaan trekken; bij dezen, mijn verontschuldiging.

Hoe dan ook, ik heb het graag gelezen. En dan nog iets kleins; ik kleed me altijd eerst aan en trek dan pas de gordijnen open. Jouw HP doet het andersom. Hierdoor lijkt het voor mij alsof je HP iets in de war is. Heb je dat opzettelijk gedaan? Groeten en succes met dit stuk!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie reacties Musonius en Kerman. Nu we al met de volgende opdracht bezig zijn heb ik getwijfeld of ik nog zou reageren, maar zoals jullie merken kan ik het niet laten.

Naast sfeer is er toch ook een boodschap die je mogelijk uitlicht in de vorm van een handeling? Als je die hebt, kun je misschien een poging wagen dit stuk te herschrijven vanuit een handeling?

Ik vind het grappig dat je dit opmerkt, want dat is precies wat ik heb gedaan, of althans heb geprobeerd. De 'boodschap' is dat de dagen van dit huwelijk geteld zijn, iets waar beide hoofdpersonen zich bewust van zijn en in berusten. Ze tuigen daarom niet alleen de kerstboom af, maar maken ook de balans van hun gedeelde leven op. Het landschap staat symbool voor de toekomst die om een andere invulling vraagt, hoopvol en beangstigend tegelijk. Het is duidelijk dat deze puzzel door de meeste lezers niet kon worden gelegd en dat vind ik jammer, want ik vind het zelf juist één van mijn mooiere teksten. Er zit nog veel meer in verstopt, maar misschien vallen hiermee de belangrijkste stukjes op hun plaats.

En dan nog iets kleins; ik kleed me altijd eerst aan en trek dan pas de gordijnen open. Jouw HP doet het andersom. Hierdoor lijkt het voor mij alsof je HP iets in de war is. Heb je dat opzettelijk gedaan?

Nee, want dan ben ik zelf ook in de war haha. Je moet weten dat hier geen enkele reden is om niet lekker naar buiten te kijken tijdens het aankleden. In zo'n landelijke omgeving stelde ik me deze hoofdpersoon ook voor. Interessant om te lezen dat dit anders kan worden geïnterpreteerd.