Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #436 - Tussen de regels door

 

Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Yvette Hazebroek, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Rachel Kabelaar, Odile Schmidt, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, Anna Strijbos en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 436e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Opdracht #436 - Tussen de regels door

Door Anna Strijbos

Veel schrijvers zweren bij het adagium ‘show, don’t tell’. Hoewel dat in een tekst lang niet altijd braaf opgevolgd hoeft te worden, kent dit adagium ook zeker zijn kracht.

In de Russische literatuur wordt er op een (naar mijn mening) sublieme manier gebruik gemaakt van deze schrijftechniek. Aan de hand van metaforen ontstaat er een soort van puzzel voor de lezer, die door nauwkeurig lezen opgelost kan worden.

De opdracht: schrijf een scène waarin emoties niet expliciet benoemd worden, maar deze aan de hand van bijvoorbeeld metaforen of handelingen de emotie van de personages weer te geven.

Het maximum aantal woorden is 400.

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

  • Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer en de titel van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Anna Strijbos legt op dit moment de laatste hand aan haar eerste roman ‘Zelfloos’. Zelfloos is roman over een vrouw die haar man heeft vermoord. Gaandeweg probeert ze achter de exacte reden van de moord te komen door terug te blikken op haar jeugd. Daarnaast is Anna redacteur bij Schrijven Online, waar ze manuscripten beoordeelt.

 

Lid sinds

2 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarde Anna,

Dank voor je opdracht. Het maakt mij nieuwsgierig, maar ik moet met schaamte bekennen dat ik niet zo thuis ben in de Russische literatuur.
Weliswaar ben ik een groot bewonderaar van het werk van Daniil Charms (een dankbare inspiratiebron), heb ik wat gelezen van Gogol en Poesjkin en vooral plezier beleefd aan De barre ballade van Boris Borus van Ivan Barkov, maar verder gaat mijn kennis niet.
In mijn boekenkasten kom ik wel nog ongelezen werken tegen van Nikolaj Leskov, Fjodor Dostojevski, Ivan Gontsjarov, Aleksej Pisemski en Michail Saltykov, maar om deze snel even te lezen voor een verhaal dat binnen een week af moet, gaat te ver.
Is het mogelijk dat je aan de hand van voorbeelden kunt uitleggen wat die Russische, metaforische puzzels nu zo bijzonder maakt?

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Musonius,

Dat begrijp ik! Het belangrijkste wat je moet weten is dat alles een (dubbele) functie heeft in het verhaal. Een beschrijving van de omgeving zegt ons niet alleen waar het personage zich bevindt, maar het zegt ook iets over de betekenis van het verhaal, emoties van dit personage of het geeft een diepere boodschap weer. 

Als voorbeeld zal ik hier een fragment van Op de kar van Anton Tsjechov delen.

De grote weg was droog, de prachtige aprilzon scheen sterk en warm, maar in de greppels en in het bos lag nog sneeuw. De winter, streng, donker, lang, was nog maar net voorbij, ineens was het lente, maar noch de warmte, noch de smachtende, doorschijnende, met voorjaarsadem verwarmde vossen, noch de zwarte zwermen die over de enorme, op meren lijkende waterplanten op het veld vlogen...'

In het verhaal volgen we een vrouw die een ogenschijnlijk ongelukkig leven leidt. We zouden (dit wordt duidelijker bij het lezen van de hele tekst) de bovenstaande beschrijving als volgt kunnen begrijpen. 

Alles wat geluk mogelijk kan maken is aanwezig, maar geluk niet. 

Het is zonnig, maar er ligt nog steeds sneeuw op de grond. De winter is voorbij, maar dit biedt niets nieuws of interessants aan.

Ik hoop dat je iets aan dit voorbeeld hebt. Deze heb ik ontleent aan Een duik in een vijver in de regen van George Saunders. Dat boek is zeker een aanrader als je de Russische literatuur beter wilt begrijpen.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat boek van Saunders is een van de meest leerzame boeken over schrijven én lezen die ik ken. En het leest ook nog eens als een tierelier. Een absolute aanrader inderdaad!

Martin

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Anna,

Wat een uitdagende schrijfopdracht! Heel leuk om aan te gaan. Ik heb zojuist mijn stukje gepost en zie nu dat het voor de lezer als 'niet beschikbaar' staat. Weet jij waar dat aan kan liggen? Vriendelijke groet, Kerman

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

'Niet beschikbaar' staat in de kolom 'Laatste antwoord', als er nog geen reactie is geplaatst. Overigens staat je verhaal er nu twee keer.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Bo, je kan zonder twijfel goed Engels, maar dit forum is niet gemaakt om dit tentoon te stellen. Er is vast een Engelstalig equivalent te vinden. Maar stuur vooral iets in het Nederlands, de forumleden en coaches helpen je graag met feedback.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit vond ik een leuke opdracht! Uitdagend, veel verschillende invullingen gelezen en uitstekende feedback op de diverse verhalen van de coach-van-dienst. Op naar een volgende!

Lid sinds

2 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Daar sluit ik mij graag bij aan. Zeer uitdagende opdracht, waar een aantal schrijvers (onder wie ondergetekende) flink mee worstelde. Fijne, uitgebreide, leerzame feedback.