Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 - Gewoon jezelf blijven

Op de Grote Gele Kaleiberg in de derde grot waarvan iedereen wist dat de schuinstalagtieten prachtig paarsrodig kleurden, bewaarde Meneer Vanachterhier het overzicht niet langer: zeker vijfduizend rondkaddetten huppelden als konijnen en scheefschieterden scheetjes alsof dit de laatste dag van het jaar was.

Het was de laatste dag van het jaar.

‘Stilletjestsjeven!’ riep Meneer Vanachterhier streng door de flutmicrofoon. De blafluidsprekers herhaalden wat hij zei vijfentwintigmaal. Als betoverd stilstanden de kadetten en ze draaiden allemaal synchroon hun rozige gelaten naar het podium, als waren het satelietontvangers die plots een signaal detecteerden en geen enkel van hen het spectakel wilde missen.

‘Welkom allemaal in dit prachtig auditorium,’ zei Meneer Vanachterhier met een toontje alsof dit allemaal niets was en wierp zijn hand van de bruinstalagmiet aan zijn rechterzijde naar het glaswerk dat een unipaard op een bokwalvis afbeeldde. Wie dat kunstwerk ooit vervaardigde, wist niemand meer, zelfs Minus Tienduizendenéén bleef het antwoord schuldig. ‘Jullie zijn hier allen omdat jullie allemaal denken klaar te zijn om de plaats in te nemen van promovendus 2022. Wat een kereltje was me dat!’

De zaal gekschetterde. Vijfduizend uitgelaten monden lachten hun twee voorste wittanden bloot. Het leek een rozebloemenveld in maart, dacht Vanachterhier. Hij overpeinsde hoe hij in die maartbloemenweide met zijn Pruttelendeprot rollebolde. Hij smikkelbekte. Snelsnel wegdrukte hij die gedachte: hij hief zijn praalpoot en presenteerde hier de belangrijkste prijsuitreiking van het jaar! Alle koekeloerogen van het land waren op hem gericht.

‘Eerst luisteren we naar de tips van 2022 voor de nieuwe rekruut. En die nieuweling zal gekozen worden door een pijltje van de grootste pijlengooier.’

‘Mighty Mike! Mighty Mike!’ scandeerden de rondkadetten uitzinnig.

In een slijklijkgroen shirt smikkelde een dikke kale glanskop smetterend het podium op, hij graaide de microfoon uit Meneer Vanachterhiers' hand en riep smukmurrie.

Meneer Vanachterhier voelde zijn slapen bonzen. Waarom reisde hij zeventelgen ver en liet hij zijn Pruttelendeprot alleen achter voor deze heisa? Hij hoopte dat 2022 het kort hield.

‘Ik ben 2022,’ riep de groengeveste in de microfoon. ‘Da’s 33 tripple 20’s, een single 12 en finishen met en double twenty!’

De springkadetten sprongen als gekken. De rekening klopte.

2022 wees naar zijn benen. ‘Dat zijn massa’s legs!’

De kadetten zongen als één man. ‘Massa’s! Massa’s! Massa’s!

Meneer Vanachterhier dacht aan Messi.

Plots stond Messi op het podium.

Erg raar dacht Meneer Vanachterhier, wat komt die hier doen?

2022 schrok toen hij zag dat Messi op het podium stond. ‘Heb je ooit!’ zei hij en liet de microfoon vallen alsof een meteoriet zijn benen trof en hij niets meer kon bewegen. Met een trillende hand haalde hij een stalen pijltje uit zijn zak en gaf het aan Messi.

Messi zette een hand voor zijn ogen, tilde het glanzende pijltje hoog boven zijn hoofd en wachtte tot de zaal niet meer ademde. In een flits schoot het pijltje uit zijn hand en rakkette door het auditorium, zoevend boven duizenden kadettenkoppen.

‘Auw,’ riep een kleine kadet in de linkervleugel van het derde mensenachterluik. Even was alles zwart maar dan doken vijf andere springkadetten op en tilden hem op. Ze duwden hem naar voren als ontmoetten ze hun nieuwe Johannes.

De kleine kadet kroop bloedend het podium op en toen Meneer Vanachterhier zag dat de pijl zijn neus doorboord had, beide ogen doorprikt en de rechterhersenhelft naar buiten pulkte, wreef hij op zijn slapen. Uit de kleinerds oren stroomde grotemensenbloed, dat kon niet goed zijn!

Hij nam de hand van de piepkleine kadet en hief het wild in de lucht als een bokser die de wedstrijd won.

‘Dit is 2023!’ schreeuwde hij. In 2023's broek pronkte een plasvlek tot onder de knieën.

Meneer Vanachterhier scheefschieterde scheetjes alsof het vuurwerk was.

‘Gewoon jezelf blijven,’ zei Messi.

2022 knikte beamend en was blij dat in zijn broek geen plasvlek toonde.

 

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Raar mooi en verrassend, verfrissend. Doet me een beetje aan de magische verhalen van J.G. Ballard denken. Was leuk om te schrijven denk ik?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik moet het nog even laten bezinken. Harry Potter en The Lord of the Rings zag ik ook pas voor me toen het verfilmd was. Je hebt in ieder geval veel plezier beleefd met bedenken. En in die zin moet je ook vooral jezelf blijven.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, zeer fantasierijk. In elk geval niet saai en voorspelbaar. Een beetje logica zou voor mij welkom geweest zijn om op adem te komen in je verhaal want ik begrijp niet alle overdadige beschrijvingen.
M

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik laaf me aan je creatieve woordenbrij. Je combinaties van woorden, begrippen en beelden zijn verrassend en en onnavolgbaar. En genieten met een grote G.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Martinez: was erg leuk om te schrijven ;) dankje!

@Fief: dankje!

@Mercedes: een beetje logica, tja, dat was er even niet. dank voor je reactie!

@ton: Dankjewel

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony

Ik las je verhaal en heb het even moeten laten liggen en lees het vandaag weer. Het is een fantasierijk gegeven geworden, erg verhalend en beeldend geschreven, met een aantal mooie zinnen en een tof ritme.

Maar ik worstel er ook wat mee, want het staat bol van indrukken die je lezer moet verwerken en dat lijkt me een beetje teveel in je verhaal?

Wel graag gelezen.

Johanna