Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 Het lot op mijn pad

Laatste versie ( vorige versie onderin)

 

Op de grens tussen bos en heide voelt het kil, als een verlaten feest. De uitgestrekte heuvels zwijgen en de bomen achter mij voelen als vreemden die in stilte over mij oordelen. Het is vroeg in de morgen, de zon schuilt nog achter de heide, wanneer ik voorovergebukt op een zandpad in mijn Nike’s en yogabroek op adem probeer te komen.

Ik ren, tegenwoordig. Elke morgen. Sinds zondag. Sinds nummer 2022 me stoorde. Hij fluisterde zoals in een nachtmerrie uit een B-film of als een lang onderdrukte herinnering. Ik kon er niet omheen.

De woorden die nummer 2022 me toevertrouwde klonken ver weg. Ik probeerde mijn koffie te drinken. 2022 was vastberaden. Hij klonk boos of woedend of misschien was hij wanhopig. Ik kon het niet duiden. Onder die dwingende toon klonk vriendelijkheid. Hij klonk beleefd en vermoeid.

Ik ren dus simpelweg, omdat nummer 2022 me dat vraagt.

Op het zandpad kom ik op adem, recht mijn rug en zet mijn tocht voort tussen het laaggroeiend groen. Ik ren nu harder dan tevoren. En voor het eerst sinds zondag voel ik me vrij. Met mijn handen in de lucht ren ik en roep, 'Dank je 2022. Dit voelt lekker. Dit voelt zo lekker!'

En dan hoor ik de stem van nummer 2022. ‘Stop,’ zegt hij.

‘Wat?’ roep ik naar boven. ‘Is het niet goed zo?’     Opeens voel ik alsof er een ijzeren hand in mij huist die mijn maag naar onderen trekt en me eraan herinnert dat ik niets waard ben.

‘Ben ik nog steeds niet goed genoeg?’ roep ik.

De stem klink dichtbij. ‘Je bent prachtig, precies zoals je bent.’

Ik draai me om. Voor me staat 2022. Zijn gezicht is verwilderd en hol.

‘Het is zover. Ik heb je een paar weken gevolgd. Je kan nog wat discipline opbouwen en minder thuis met je neus in de boeken, maar ik zie dat je al enorme progressie maakt, nummer 2023.’

‘Nummer 2023?’

Ik hoor wat 2022 zegt, maar kan het niet makkelijk verwerken. 2022 pakt me voorzichtig me bij mijn handen en zegt: ‘Wees het jaar van de doorzetters en van de discipline. Begrijp me goed 2023, ondersteun discipline vanuit liefde en nieuwsgierigheid. Omarm zonder oordeel, want in ieder schuilt potentie tot een liefdevolle gedisciplineerde deelname aan 2023, iedereen. En eh, 2023,’ fluistert hij me toe, ‘wat er ook moge gebeuren, blijf verdorie stabiel.’

Hij laat me zachtjes los en loopt weg.

Mijn handen voelen warm. Had ik dit niet zien aankomen da ik 2023 ben?  Ik voel energie door mijn aderen stromen; de ijzeren hand is verdwenen. Dit wordt mijn jaar.

‘Dank, 2022. Ik doe mijn best!’

 

Oudere versie- Op de grens tussen bos en heide voelt het kil, als een verlaten feest. De uitgestrekte heuvels zwijgen en de bomen achter mij voelen als vreemden die in stilte over mij oordelen. Mijn tijd loopt. En hoe harder ik de tijd probeer in te halen, des te harder het me in mijn nekvel grijpt, me optilt en me dwingt tot stilstand om me vervolgens aan te sporen tot beweging, tot het meedeinen op deze stuurloze reis, dat het leven heet.

Het is vroeg in de morgen, de zon schuilt nog achter de heide, wanneer ik voorovergebukt op een zandpad in mijn Nike’s en yogabroek op adem probeer te komen.

Ik ren. Tegenwoordig. Elke morgen, ren ik me suf. Sinds zondag. Sinds nummer 2022 me stoorde. Hij fluisterde zoals in een nachtmerrie uit een B-film of als een lang onderdrukte herinnering. Ik kon er niet omheen.

De woorden die nummer 2022 me toevertrouwde klonken ver weg. Ik dronk mijn koffie. Maar 2022 was vastberaden om me te bereiken, om tot me door te dringen. Hij klonk boos of woedend of misschien was hij wanhopig. Ik kon het niet duiden. Onder die dwingende toon klonk vriendelijkheid. Hij klonk beleefd en vermoeid.

Ik wilde er in eerste instantie niets van weten. Je kent het wel, zoals je buren die ruziën. In eerste instantie wil je dat het ophoudt en druk je een kussen over je hoofd om vervolgens enkele minuten later, omdat je je nieuwsgierigheid niet langer kan bedwingen, met een leeg glas tegen de wand ieder woord zorgvuldig probeert te ontcijferen. En als het echt menens wordt, je jezelf loskoppelt op zoek naar de dichtstbijzijnde schrift en pen, opdat je die prachtige zinnen nooit zal vergeten, mocht je ze ooit nodig hebben voor je debuutroman.

Ik ren dus simpelweg, omdat nummer 2022 me dat vraagt.

Op het zandpad kom ik op adem, recht mijn rug en zet mijn tocht voort tussen het laaggroeiend groen. Ik ren nu harder dan tevoren. En voor het eerst sinds zondag voel ik me vrij. Met mijn handen in de lucht ren ik. Ik ren en roep, 'Dank je 2022. Dit voelt lekker. Dit voelt zo lekker!'

En dan hoor ik een stem in de wind. Het is nummer 2022. ‘Stop,’ roept hij.

‘Wat?’ roep ik naar boven. Is het niet goed zo? Opeens voel ik alsof er een ijzeren hand in mij huist die mijn maag naar onderen trekt en me eraan herinnert dat ik niets waard ben.

‘Ben ik nog steeds niet goed genoeg?’ roep ik.

De stem klink dichtbij. ‘Je bent prachtig, precies zoals je bent.’

Ik draai me om. Voor me staat 2022. Zijn gezicht is verwilderd en hol.

‘Het is zover. Ik heb je al een paar weken gevolgd. Je moest nog wat discipline opbouwen en wat minder thuis met je neus in de boeken zitten. Maar ik zie dat je al enorme progressie maakt. Je hebt veel potentie, nummer 2023.

‘Nummer 2023?’

Ik hoor wat 2022 zegt, maar kan het niet verwerken, het klinkt zoals een brief dat je van de Belastingdienst hardop leest. Je twijfelt of het waar is en je valt over de woorden. Normaliter voel ik me dan dom en trek ik me graag terug op de bank. Maar nummer 2022 is geen overheidsinstantie; hij is het ongrijpbaar podium van het jaar 2022. En ik weet nu dat dat ik me voortaan niet langer kan terugtrekken. Ik ben immers nummer 2023.

2022 pakt me voorzichtig me bij mijn handen en zegt , ‘Wees het jaar van de doorzetters en van de discipline. Begrijp me goed 2023, ondersteun discpline vanuit liefde en nieuwsgierigheid. Omarm zonder oordeel, want in ieder schuilt potentie tot een liefdevolle gedisciplineerde deelname aan 2023, iedereen. En eh 2023,fluistert hij me toe, 'wat er ook moge gebeuren, blijf verdorie stabiel.’

Hij laat me zachtjes los en loopt weg.

Mijn handen voelen warm. Had ik dit niet zien aankomen? Dat ik 2023 ben?  Ik voel energie door mijn aderen stromen; de ijzeren hand is verdwenen. Dit wordt mijn jaar.

‘Dank je wel, 2022. Ik doe mijn best!’

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kerman, ik vind het mooi geschreven en het leest vlot, maar wat je precies wil vertellen is voor mij niet helemaal duidelijk. Dat ligt ongetwijfeld aan mij.

des te harder het me in mijn nekvel grijpt, optilt en me dwingt  ---> voor "optilt" hoort ook nog een "me"

Ik ren. Tegenwoordig. Elke morgen, ren ik me suf. Sinds zondag. Sinds nummer 2022 me stoorde.  ---> ik zou hier één volledige zin van maken. Naar mijn smaak iets te veel "ren" in de tekst. 

ruzien ---> ruziën

In eerste instantie wil je dat het ophoudt en druk je een kussen over je hoofd om vervolgens enkele minuten later, omdat je je nieuwsgierigheid niet langer in bedwang kunt houden, met een leeg glas tegen de wand ieder woord zorgvuldig probeeert te ontcijferen en als het echt menens wordt je jezelf loskoppelt op zoek naar de dichtstbijzijnde schrift en pen, opdat je die prachtige zinnen nooit zal vergeten, mocht je het ooit nodig hebben voor je debuutroman. ---> Dit is een gruwelijk lange zin. Voor de leesbaarheid zou ik er minstens twee zinnen van maken. Bij probeert staat een e te veel.

strek mijn rug rechtop ---> dit leest dubbelop. Als je je strekt, recht je je rug.

Ik kon het niet laten te denken; Is dit wat 2022 bedoeld had? ---> kon moet kan zijn. De tweede helft kan ook actiever en na een puntkomma begin je met een kleine letter. ...; is dit wat 2022 bedoelde?

'Kom,’ zei deze prins. ‘Laten we verderop koffie drinken. Dan kun je je sok op de verwarming leggen en me vertellen wat je beweegt, wie je bent. ---> er mist een ah-teken na de zin.

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hartelijk dank voor je aanwijzingen, Fief!  En ook dank voor het compliment; je bent de eerste persoon ooit die vindt dat ik iets vlot geschreven heb. Ik snap dat je niet precies weet wat ik met deze tekst wil zeggen, ik weet jet zelf ook eerlijk gezegd niet; misschein is het verstandig dat ik een tekst eerst een paar dagen laat liggen voordat ik het post, :) Dat zal ik volgende keer doen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Kerman,

Ik vind dat je mooie zinnen maakt en toch ook een opbouw in je verhaal steekt dat de lezer meesleurt om te weten wat er nu gaat gebeuren. Hier laat je het wel even afweten, want het is niet erg duidelijk wat je nu wil zeggen, want de link is tussen het jaar 2022 en 2023? 

Ik vermoed dat je daar nog een draai aan kan geven dat die puzzelstukjes in elkaar vallen? In plaats van de schoen zou je bijvoorbeeld het nummer 2022 kunnen verliezen?

Het is aangenaam om lezen, dat wel.

 

Johanna

 

   

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kerman, je kunt mooie gedragen zinnen maken en fraaie landschapsbeelden oproepen. Daar geniet ik van. Het lukt mij echter niet om de lijn in je verhaal te ontdekken, in mijn beleving is het nogal verwarrend. Dat zal aan mij liggen.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Ton, het ligt zeker niet aan jou dat je het stuk niet begreep; je had gewoon gelijk. Er zat weinig samenhang in. Ik heb het nu, op basis van de input van jou, Johanna en Fief veranderd. Ben zo benieuwd of het nu een coherent verhaal is geworden.Vriendelijke groet!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kerman, je hebt de tekst aangepast, maar er niet zorgvuldig meer naar gekeken. Er staan een aantal slordigheden in. Het is nu wel een coherent verhaal geworden, maar soms moet je ook durven loslaten (Kill your darlings). Met 180 woorden te veel valt er nog genoeg te schrappen om het nog sterker te maken. Kijk eens kritisch naar alle woorden die weg kunnen. De zinnen over het rennen, bijvoorbeeld, zouden naar mijn idee ook minder kunnen. 

Ik wilde er in eerste instantie niets van weten. Je kent het wel, zoals je buren die ruziën. In eerste instantie wil je dat het ophoudt en druk je een kussen over je hoofd om vervolgens enkele minuten later, omdat je je nieuwsgierigheid niet langer kan bedwingen, met een leeg glas tegen de wand ieder woord zorgvuldig probeert te ontcijferen. En als het echt menens wordt, je jezelf loskoppelt op zoek naar de dichtstbijzijnde schrift en pen, opdat je die prachtige zinnen nooit zal vergeten, mocht je ze ooit nodig hebben voor je debuutroman.

Dit gedeelte voegt voor mij niets toe, 94 woorden die je wat mij betreft mag schrappen.

Ik dronk mijn koffie. Maar 2022 was vastberaden ---> maar is hier een voegwoord en de punt achter koffie moet dus een punt zijn.

Je hebt veel potentie, nummer 2023. ---> achter de zin mist nog een ah-teken

2022 pakt me voorzichtig me bij mijn handen en zegt , ‘Wees het jaar ...  ---> de komma achter zegt moet een dubbele punt zijn.  ... en zegt: 'Wees ...

En eh 2023,fluistert hij me toe, 'wat  ---> achter 2023 hoort nog een ah-teken, je onderbreekt de gesproken zin. Er mist bovendien een spatie.
Voor en na een aanspreking hoort ook een komma.    En eh, 2023,' fluister hij me toe, 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou Fief, ontzettend leuk dit, mijn dank is groot!  Ik ga ermee aan de slag en post de aangepaste versie wederom hier. Wat een leuk en leerzaam proces is dit.