Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#434 - Op de gang (herschrijf)

 

De conciërge leunt over zijn balie en kijkt tevreden naar zijn lege gang. Na het zojuist beëindigen van een klein opstootje tussen een stel puberjongens, is de rust er wedergekeerd. Dan verschijnt Jasper ineens.   

´Jasper? Ben jij eruit gestuurd? Een voorbeeldige jongeman zoals jij heb ik zelden aan mijn balie.’   
´Huiswerk niet gemaakt.’   
‘Waarom niet?’   
‘Was niet te doen, daarvoor moest ik terug in de tijd.’    
‘Hahaha, dat moet je deze conciërge even uitleggen, hoor.’   
‘Nou, ik moest een verhaal schrijven van maximaal driehonderd woorden over een nieuw begin.’   
‘Ja, dus?’   
‘Een nieuw begin!´ Jaspers plots harde toon echoot in de lege gang.  
´Heeft de docent Nederlands dan geen respect voor het woord “begin”? Wat sowieso al “nieuw” is? Een nieuw begin zou betekenen dat je teruggaat in de tijd, naar dat oorspronkelijke begin om die te herstellen. Omdat de uitkomst van dat begin je niet bevallen is.’   

Een snoeiharde bel luidt einde lesuur. Leerlingen en docenten overstromen de gang.  
‘Ik heb toch gelijk, conciërge?’   
‘Je zou gelijk kunnen hebben, maar zeker weten doe ik het niet.’   

‘Aha! Schrödingers kat!’ schalt de langslopende docent natuurkunde. Zijn wijsvinger schudt heen en weer bij deze op heterdaad betrapte onzekerheid.  
‘Jasper wilde het eigenlijk over tijdreizen hebben, naar een “nieuw begin”.’ Knipoogt de conciërge naar Jasper.   
‘Volstrekt onmogelijk’, luidt het antwoord subiet, de wijsvinger een raket.   
'Ik zei het je toch?' Knipoogt Jasper terug. Waarop de conciërge Jasper onbestraft laat ontsnappen in de langstrekkende stoet leerlingen.  

‘Wat is onmogelijk?’ De docent maatschappijleer houdt halt en mengt zich in de kwestie: ‘Een nieuw begin? The Great Reset?’. De docent Nederlands voegt zich bij zijn collega's, maar voordat hij dat “nieuwe begin” kan toelichten, kapt de conciërge het gesprek af.   
‘Docenten? Afronden graag! Ik duld geen samenscholing op mijn gang. Dat geldt ook voor jullie.’ 

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, Jasper heeft letterlijk genomen natuurlijk gelijk. Ik zie de scene helemaal voor me. Eerst Jasper, dan de natuurkunde leraar die op de concierge reageert waarna de volgende docent weer op iets anders reageert. Gaaf gedaan!

Alleen de titel snap ik niet.

Grtz,
Taco

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Taco voor je leuke reactie.

De titel, gangs, ​​​​​​bendes. Een bende is altijd een groep gelijken die samenscholen/groeperen. De concierge heeft zijn gang graag leeg en verbiedt samenscholingen. Ik vond het engelse gang grappig i.c.m. het nederlandse gang. En samenscholen verbieden in een school en dat met name de docenten ook verbieden vind ik ook grappig. Dus dat was het idee.

M

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, ik vind het een leuk verhaal. Ik sluit me wel aan bij Taco. Het gaat hier niet zozeer om gangs als wel om een samenscholing, naar mijn idee. Bij gangs heb ik een ander beeld. Ik vond nog wat dingetjes in de tekst, maar verder met plezier gelezen. Goede dialoog.

De conciërge leunt over zijn balie, tevreden zijn lege gang inkijkend. --> Deze zin loopt voor mij niet lekker. Misschien: De conciërge leunt over zijn balie en kijkt tevreden naar zijn lege gang.

Zo een voorbeeldige jongeman als jij ---> "zo een" vind ik persoonlijk niet lekker lezen. Meestal schrijf je meestal het als "zo'n". Hier kun je ook schrijven "een voorbeeldige jongeman als jij"

had ik terug moeten gaan in de tijd.  ---> actiever lees het: moest ik terug in de tijd

‘Een nieuw begin! Jaspers plots, harde toon echoot in de lege gang. ---> achter het uitroepteken mist een ah-teken. De komma achter plots mag weg.

Heeft de docent Nederlands dan ---> hier mist het ah-teken aan het begin van de zin. De gesproken tekst wordt namelijk onderbroken door de zin "Jaspers plots, harde toon echoot in de lege gang".

De gang stroomt vol, leerlingen en docenten.  ---> moet het niet "met" zijn in plaats van een komma?

'Je klinkt alsof je gelijk hebt maar zeker weten doe ik het niet, je zou gelijk kunnen hebben maar tegelijkertijd ook weer niet.’ ---> volgens mij zeg je hier twee keer hetzelfde. In een tekst met een woordrestrictie is dit zonde van het aantal woorden.

‘Aha! Schrödingers kat!’  ---> ik moest het opzoeken. Persoonlijk haalt me dat uit een verhaal omdat ik eerst moet opzoeken wat het betekent voordat ik de tekst kan begrijpen. Dat zegt natuurlijk meer over mij, want natuurkunde is niet mijn ding.

docent Natuurkunde. ---> volgens mij hoeft natuurkunde niet met een hoofdletter

Zijn wijsvinger schudt, bij deze op heterdaad betrapte onzekerheid, heen en weer.  ---> de zin leest niet lekker. Ik zou "heen en weer" achter schudt zetten en dan de komma weglaten.
Zijn wijsvinger schudt heen en weer bij deze op heterdaad betrapte onzekerheid. 

De docent Nederlands sluit aan maar voordat hij dat “nieuwe begin” kan toelichten stapt de conciërge op het groepje af.  ---> voor "maar" hoort een komma, evenals tussen toelichten en stapt.

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, wat een mooie draai gaf je met dit verhaal aan de opdracht. Ik las het met een brede glimlach. Wil nog wel vaker wat over deze Jasper lezen in 2023.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal! Heel origineel, mooi rustig uitgewerkt. Schrödingers kat kende ik ook niet, maar nam dat gelijk voor lief. Ah, een vakidioot, dacht ik. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi! Beste wensen voor het nieuwe jaar mede-schrijfploeteraars! Ik dank jullie weer voor jullie commentaar. Tof dat jullie de insteek kunnen waarderen. Ik hoop er tussen de bedrijven door vandaag dieper op in te kunnen gaan en wat nodige aanpassingen te kunnen doorvoeren. Fief, met name jouw punten zal ik verwerken waarvoor wederom mijn dank! Manmetpen, wat goed dat je ondanks het niet afweten van de kat de docent juist geinterpreteerd hebt als een vakidioot! Elrie, ik hou Jasper de taalpurist in mijn achterhoofd voor 2023 😆. Ik merk bij deze opdracht dat ik veel moeite heb met een goede titel. Is 'Op de gang' een mooie/betere? Andere suggesties ook welkom.

M

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geestig gevonden, met plezier gelezen.

Ik snap de oude titel wel, maar deze klonk wat geforceerd. Waarom niet gewoon 'Gang'? Dan laat je de interpretatie aan de lezer over.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede titel voor een wandelganggesprek, waarbij er gereflecteerd wordt over de formulering van de opdracht in een geestige scène. De personages zijn nog uit elkaar te houden ondanks dat het er meer dan drie zijn.