Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#434 - Ik begin er niet meer aan

 

Ik begin er niet meer aan

Al jarenlang breng ik de laatste dagen van het jaar diep denkend door. De maand december waar ik me op verheug, verloopt steeds eender. De eerste dagen geven me het meest voldoening. Cadeautjes kopen en gedichten maken. Ik ben niet van de harde of cynische woorden, zet nooit iemand voor schut, ik ben een pleaser. Als beloning zie ik rond de Sinterklaastijd ook alleen maar blije gezichten.
Nee, dan de kerst. Wat doe ik als pleaser? Niets is in mijn ogen goed genoeg. Lachend dender ik de dagen door. Ik verzamel het liefst iedereen om me heen, zonder daarbij dwingend te zijn, er zijn ook schoon- en andere ouders in het spel. Natuurlijk stress ik van binnen, alles moet tenslotte goed zijn. Wat zijn de beste borrelhapjes, hoeveel en welke gangen, kleintjes wel of niet mee aan tafel? Meestal eindig ik met het simpel houden van alles, de perfecte plaatjes overal staan me rondom de kerst zo tegen, ik wil en leg de lat toch maar wat lager.
Wat blijkt, uiteindelijk is iedereen tevreden. En ik? Ik blijf met een blij maar weggedrukt gevoel van het kon beter achter.

De laatste dag van het jaar nadert, de eerste van het nieuwe is in zicht. Ik pieker me niet meer suf over goede voornemens. Ik heb alles daarvoor al eens bedacht. Mijn leven beteren, nieuwe plannen smeden, gewoontes veranderen. Vanaf nu stap ik zorgeloos elk nieuwe jaar in dat mij nog rest. De zorgen komen vanzelf, of niet, mijn gewoontes koester ik.

Geen nieuw begin voor mij. Even geen fictie, mijn werkelijkheid is goed.

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, KIS (keep it simple) is een levenswijsheid die je gerust mag koesteren. AKB (alles kan beter) is een andere waar je niet te veel moet over nadenken. Gezond en tof 2023.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, dank voor jouw wijze woorden. Ook voor jou alle goeds voor 2023.

@Mercedes, dank voor het lezen en voor jou ook een goed 2023.

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Elrie, ik vind je verhaal goed opgebouwd en helder verwoord, het spreekt me erg aan. Je opmerking over 'geen fictie' in je laatste zin doen sterk vermoeden dat dit autobiografisch is. Je omschrijft jezelf als een pleaser en perfectionist tegelijk, voor mij zeer herkenbaar. Dat geeft frictie en je voornemen tot zorgeloosheid lijkt me een uitstekende remedie.

De groeten van Chezz

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Deze bespiegeling komt heel oprecht en eerlijk over, bedachtzaam ook. Ook een manier om een personage te typeren, door innerlijke overwegingen te laten lezen. (om er fictie van te maken kun je het laten volgen met hoe het uitpakt in een scène, wat komt ervan terecht?)